27.02.2019  |  Lager & distribution

Amazon fortsætter med at booste luftfragten, på vej mod 3PL

Med øget indtjening for øje fortsætter Amazon sin rejse i retning af at blive en tredjeparts logistikudbyder og på den måde tage konkurrencen op med mange af sine samarbejdspartnere. Flere fly og regionale lufthavne er en del af strategien, som dog ikke bekymrer de etablerede aktører.

Som verdens største onlinemarkedsplads har Amazon, som de færreste læsere på SCM.dk kan være i tvivl om, et enormt behov for at få transporteret varer ud til sine kunder, ikke mindst på hjemmemarkedet i USA. Siden starten i 1994 har selskabet derfor arbejdet sammen med en lang række logistikudbydere, store som små, på tværs af det store land.

Læs også: De sidste 30 meter er meget svære, og automatisering er måske ikke svaret

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Det er imidlertid så småt ved at ændre sig. Ikke behovet for at sende pakker, hvilket kun vokser i takt med selskabets nærmest eksplosive vækst, men derimod måden, Amazon håndterer den udfordring på. På flere måder er man nemlig ved at tage opgaven ind under egne vinger.

Jeg fatter ikke, at FedEx, UPS, Ryder og andre logistikvirksomheder ikke tror på, at Amazon kan gøre det samme, som de gør

Brittain Ladd, logistikekspert

I en pressemeddelelse i slutningen af 2018 fortalte e-handelsgiganten, at man udvider sit luftfragtsnetværk Amazon Air med yderligere 10 fly, så det kommer op på 50 maskiner, og flere regionale lufthavne, ikke mindst hubben i Kentucky, som skal åbne i 2021.

Det får flere af branchens analytikere til at pege på, at Amazon sigter mod at etablere sig som shippingvirksomhed under eget flag, der skal tage konkurrencen op med mange af sine samarbejdspartnere, skriver CNBC.

”Amazon arbejder på at blive et logistikselskab på sine egne vilkår. Vi tror på, at Amazon bliver en top-logistikudbyder inden for de kommende år, hvad enten det er inden for lastbilfragt eller i luften. Jeg tror kun det er et spørgsmål om, hvor hurtigt de vil skalere op”, siger transportanalytiker for investeringsbanken Morgan Stanley i Nordamerika, Ravi Shanker, til CNBC.

“Jeg har sagt siden 2013, at Amazon vil blive en 3PL (tredjeparts logistikudbyder, red.). Da jeg startede hos Amazon, var mit fokus at skabe de nødvendige kompetencer til at Amazon kunne blive en 3PL. Spol frem til 2019 og så synes jeg, at det bør være klart for alle, at Amazon har skabt et nyt servicetilbud: global logistik”, siger logistikkonsulenten Brittain Ladd, der arbejdede for Amazon fra april 2016 til marts 2017, til Transport Topics.

Milliarder at spare ved egen håndtering
Ifølge CNBC brugte Amazon 27 mia. dollars (omkring 177 mia. kr.) på shipping i 2018, heraf $9 mia. (knap 60 mia. kr.) alene i sidste kvartal, hvor væksten lød på 23 procent. Her er der penge at spare for selskabet, vurderer Ravi Shanker.

Morgan Stanley vurderer således, at Amazon i dag betaler FedEx og UPS, der er to af selskabets største logistikpartnere, omkring 8-9 dollars pr. pakke, mens man ville kunne flytte den selv for ca. 6 dollars. Med Amazons massive skala kan det blive til besparelser i milliardstørrelsen, og generelt giver det god mening for koncernen af insource sine leveringer.

”Ved at opnå mere kontrol over sin forsyningskæde, kan de sikre sig, at de leverer en bedre service, for hvis en kunde ikke får sin pakke til tiden, så skyder han ikke skylden på FedEx eller UPS, men på Amazon”, siger Tarek Abdallah, der er assisterende professor i operations ved Northwestern Universitys Kellogg School of Management, til CNBC, og fremhæver i øvrigt, at Amazon kan sende besparelserne videre til deres sælgere, som dermed kan sænke deres priser og styrke deres position.

Læs også: Luftfragtaktører truet af disruption fra e-handel

Amazons oprustning på luftfragten får dog ikke en etablere aktør som FedEx til at ryste i bukserne, selvom Morgan Stanleys detaljering af annonceringen i december fik selskabets aktie, sammen med UPS’, til at falde 20 procent sammenlignet med tidligere højder.

”Vi kan ærligt talt ikke få øje på en verden, hvor Amazon ville være en konkurrent for FedEx; der er ikke nogen meningsfuld måde at sammenligne dem på”, siger SVP of integrated marketing for FedEx, Patrick Fitzgerald, til CNBC, med henvisning til FedEx’ ”brede forretningsportfolio”.

”På en normal uge har Amazon 671 flyvninger, mens det for os er tæt på 13.000. Amazon er en revolutionerende e-handelsvirksomhed, men det betyder ikke, at de bare kan beslutte sig for at konkurrere med FedEx på transport”, siger han videre.

Amazon som dominerende 3PL
Den indstilling er imidlertid farlig, vurderer Brittain Ladd, der mener at Amazon har tænkt sig at konkurrere direkte med fragtselskaberne, potentielt helt ned på gadeplan.

”Jeg fatter ikke, at FedEx, UPS, Ryder og andre logistikvirksomheder ikke tror på, at Amazon kan gøre det samme, som de gør. Baseret på min globale erfaring inden for logistik og min erfaring indefra om Amazons fremtidsplaner, så er Amazon ikke bare en 3PL, men på vej til at blive en dominerende 3PL inden for de næste fem år”, siger han til Transport Topics.

Senest har et ophørt samarbejde med Amazon ifølge sitet været en væsentlig del af årsagen til, at fragtfirmaet New England Motor Freight har indgivet en konkurserklæring, ligesom det var et slag af de helt hårde, da selskabet trak to tredjedele af sin forretning hos XPO Logistics tilbage, hvilket giver sidstnævnte et tab i indtjening på $600 mio. i det kommende år.

Læs også: Amazon og Whole Foods kan skabe en ny handelsvirkelighed

En anden konsulent med speciale i logistikbranchen, Evan Armstrong, er enig i opfattelsen af, at Amazon tilbyder logistikservices, men vil dog ikke kalde selskabet en fuldblods-3PL. Men som han siger til Transport Topics:

”For de 3PL’er, der samarbejder med Amazon, er beskeden klar og tydeligt; vær på vagt, for de ordrer, du håndterer i dag, kan meget vel blive ’insourcet’.”

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere