Amazon fortsætter med at booste luftfragten, på vej mod 3PL

Med øget indtjening for øje fortsætter Amazon sin rejse i retning af at blive en tredjeparts logistikudbyder og på den måde tage konkurrencen op med mange af sine samarbejdspartnere. Flere fly og regionale lufthavne er en del af strategien, som dog ikke bekymrer de etablerede aktører.

Amazon Airs flåde vil inden længe består af 50 fly, foruden (indtil videre) faciliteter i 21 regionale lufthavne alene i USA. Foto: Amazon.

27.02.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Jeg fatter ikke, at FedEx, UPS, Ryder og andre logistikvirksomheder ikke tror på, at Amazon kan gøre det samme, som de gør

Brittain Ladd, logistikekspert

I en pressemeddelelse i slutningen af 2018 fortalte e-handelsgiganten, at man udvider sit luftfragtsnetværk Amazon Air med yderligere 10 fly, så det kommer op på 50 maskiner, og flere regionale lufthavne, ikke mindst hubben i Kentucky, som skal åbne i 2021.

Det får flere af branchens analytikere til at pege på, at Amazon sigter mod at etablere sig som shippingvirksomhed under eget flag, der skal tage konkurrencen op med mange af sine samarbejdspartnere, skriver CNBC.

”Amazon arbejder på at blive et logistikselskab på sine egne vilkår. Vi tror på, at Amazon bliver en top-logistikudbyder inden for de kommende år, hvad enten det er inden for lastbilfragt eller i luften. Jeg tror kun det er et spørgsmål om, hvor hurtigt de vil skalere op”, siger transportanalytiker for investeringsbanken Morgan Stanley i Nordamerika, Ravi Shanker, til CNBC.

“Jeg har sagt siden 2013, at Amazon vil blive en 3PL (tredjeparts logistikudbyder, red.). Da jeg startede hos Amazon, var mit fokus at skabe de nødvendige kompetencer til at Amazon kunne blive en 3PL. Spol frem til 2019 og så synes jeg, at det bør være klart for alle, at Amazon har skabt et nyt servicetilbud: global logistik”, siger logistikkonsulenten Brittain Ladd, der arbejdede for Amazon fra april 2016 til marts 2017, til Transport Topics.

Milliarder at spare ved egen håndtering
Ifølge CNBC brugte Amazon 27 mia. dollars (omkring 177 mia. kr.) på shipping i 2018, heraf $9 mia. (knap 60 mia. kr.) alene i sidste kvartal, hvor væksten lød på 23 procent. Her er der penge at spare for selskabet, vurderer Ravi Shanker.

Morgan Stanley vurderer således, at Amazon i dag betaler FedEx og UPS, der er to af selskabets største logistikpartnere, omkring 8-9 dollars pr. pakke, mens man ville kunne flytte den selv for ca. 6 dollars. Med Amazons massive skala kan det blive til besparelser i milliardstørrelsen, og generelt giver det god mening for koncernen af insource sine leveringer.

”Ved at opnå mere kontrol over sin forsyningskæde, kan de sikre sig, at de leverer en bedre service, for hvis en kunde ikke får sin pakke til tiden, så skyder han ikke skylden på FedEx eller UPS, men på Amazon”, siger Tarek Abdallah, der er assisterende professor i operations ved Northwestern Universitys Kellogg School of Management, til CNBC, og fremhæver i øvrigt, at Amazon kan sende besparelserne videre til deres sælgere, som dermed kan sænke deres priser og styrke deres position.

Læs også: Luftfragtaktører truet af disruption fra e-handel

Amazons oprustning på luftfragten får dog ikke en etablere aktør som FedEx til at ryste i bukserne, selvom Morgan Stanleys detaljering af annonceringen i december fik selskabets aktie, sammen med UPS’, til at falde 20 procent sammenlignet med tidligere højder.

”Vi kan ærligt talt ikke få øje på en verden, hvor Amazon ville være en konkurrent for FedEx; der er ikke nogen meningsfuld måde at sammenligne dem på”, siger SVP of integrated marketing for FedEx, Patrick Fitzgerald, til CNBC, med henvisning til FedEx’ ”brede forretningsportfolio”.

”På en normal uge har Amazon 671 flyvninger, mens det for os er tæt på 13.000. Amazon er en revolutionerende e-handelsvirksomhed, men det betyder ikke, at de bare kan beslutte sig for at konkurrere med FedEx på transport”, siger han videre.

Amazon som dominerende 3PL
Den indstilling er imidlertid farlig, vurderer Brittain Ladd, der mener at Amazon har tænkt sig at konkurrere direkte med fragtselskaberne, potentielt helt ned på gadeplan.

”Jeg fatter ikke, at FedEx, UPS, Ryder og andre logistikvirksomheder ikke tror på, at Amazon kan gøre det samme, som de gør. Baseret på min globale erfaring inden for logistik og min erfaring indefra om Amazons fremtidsplaner, så er Amazon ikke bare en 3PL, men på vej til at blive en dominerende 3PL inden for de næste fem år”, siger han til Transport Topics.

Senest har et ophørt samarbejde med Amazon ifølge sitet været en væsentlig del af årsagen til, at fragtfirmaet New England Motor Freight har indgivet en konkurserklæring, ligesom det var et slag af de helt hårde, da selskabet trak to tredjedele af sin forretning hos XPO Logistics tilbage, hvilket giver sidstnævnte et tab i indtjening på $600 mio. i det kommende år.

Læs også: Amazon og Whole Foods kan skabe en ny handelsvirkelighed

En anden konsulent med speciale i logistikbranchen, Evan Armstrong, er enig i opfattelsen af, at Amazon tilbyder logistikservices, men vil dog ikke kalde selskabet en fuldblods-3PL. Men som han siger til Transport Topics:

”For de 3PL’er, der samarbejder med Amazon, er beskeden klar og tydeligt; vær på vagt, for de ordrer, du håndterer i dag, kan meget vel blive ’insourcet’.”

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

07.10.2025SCM.dk

Toldspecialist styrker danske virksomheder med nyt kontor i Frederikshavn

07.10.2025WITRON Group

Sponseret

Letters of intent signed for new highly automated logistics center in Kungsbacka

06.10.2025SCM.dk

Arla og Maersk etablerer nyt kølelager i Taulov

02.10.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vakuumløftere til Danmarks største dækhotel

30.09.2025Combilift

Sponseret

Celebrating 100,000 Trucks – Win a Golden Combilift and Support UNICEF

29.09.2025SCM.dk

Logistikvirksomhed reducerer energiforbruget til lagerdrift med 50 procent

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense