Amazon fortsætter med at booste luftfragten, på vej mod 3PL

Med øget indtjening for øje fortsætter Amazon sin rejse i retning af at blive en tredjeparts logistikudbyder og på den måde tage konkurrencen op med mange af sine samarbejdspartnere. Flere fly og regionale lufthavne er en del af strategien, som dog ikke bekymrer de etablerede aktører.

Amazon Airs flåde vil inden længe består af 50 fly, foruden (indtil videre) faciliteter i 21 regionale lufthavne alene i USA. Foto: Amazon.

27.02.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Jeg fatter ikke, at FedEx, UPS, Ryder og andre logistikvirksomheder ikke tror på, at Amazon kan gøre det samme, som de gør

Brittain Ladd, logistikekspert

I en pressemeddelelse i slutningen af 2018 fortalte e-handelsgiganten, at man udvider sit luftfragtsnetværk Amazon Air med yderligere 10 fly, så det kommer op på 50 maskiner, og flere regionale lufthavne, ikke mindst hubben i Kentucky, som skal åbne i 2021.

Det får flere af branchens analytikere til at pege på, at Amazon sigter mod at etablere sig som shippingvirksomhed under eget flag, der skal tage konkurrencen op med mange af sine samarbejdspartnere, skriver CNBC.

”Amazon arbejder på at blive et logistikselskab på sine egne vilkår. Vi tror på, at Amazon bliver en top-logistikudbyder inden for de kommende år, hvad enten det er inden for lastbilfragt eller i luften. Jeg tror kun det er et spørgsmål om, hvor hurtigt de vil skalere op”, siger transportanalytiker for investeringsbanken Morgan Stanley i Nordamerika, Ravi Shanker, til CNBC.

“Jeg har sagt siden 2013, at Amazon vil blive en 3PL (tredjeparts logistikudbyder, red.). Da jeg startede hos Amazon, var mit fokus at skabe de nødvendige kompetencer til at Amazon kunne blive en 3PL. Spol frem til 2019 og så synes jeg, at det bør være klart for alle, at Amazon har skabt et nyt servicetilbud: global logistik”, siger logistikkonsulenten Brittain Ladd, der arbejdede for Amazon fra april 2016 til marts 2017, til Transport Topics.

Milliarder at spare ved egen håndtering
Ifølge CNBC brugte Amazon 27 mia. dollars (omkring 177 mia. kr.) på shipping i 2018, heraf $9 mia. (knap 60 mia. kr.) alene i sidste kvartal, hvor væksten lød på 23 procent. Her er der penge at spare for selskabet, vurderer Ravi Shanker.

Morgan Stanley vurderer således, at Amazon i dag betaler FedEx og UPS, der er to af selskabets største logistikpartnere, omkring 8-9 dollars pr. pakke, mens man ville kunne flytte den selv for ca. 6 dollars. Med Amazons massive skala kan det blive til besparelser i milliardstørrelsen, og generelt giver det god mening for koncernen af insource sine leveringer.

”Ved at opnå mere kontrol over sin forsyningskæde, kan de sikre sig, at de leverer en bedre service, for hvis en kunde ikke får sin pakke til tiden, så skyder han ikke skylden på FedEx eller UPS, men på Amazon”, siger Tarek Abdallah, der er assisterende professor i operations ved Northwestern Universitys Kellogg School of Management, til CNBC, og fremhæver i øvrigt, at Amazon kan sende besparelserne videre til deres sælgere, som dermed kan sænke deres priser og styrke deres position.

Læs også: Luftfragtaktører truet af disruption fra e-handel

Amazons oprustning på luftfragten får dog ikke en etablere aktør som FedEx til at ryste i bukserne, selvom Morgan Stanleys detaljering af annonceringen i december fik selskabets aktie, sammen med UPS’, til at falde 20 procent sammenlignet med tidligere højder.

”Vi kan ærligt talt ikke få øje på en verden, hvor Amazon ville være en konkurrent for FedEx; der er ikke nogen meningsfuld måde at sammenligne dem på”, siger SVP of integrated marketing for FedEx, Patrick Fitzgerald, til CNBC, med henvisning til FedEx’ ”brede forretningsportfolio”.

”På en normal uge har Amazon 671 flyvninger, mens det for os er tæt på 13.000. Amazon er en revolutionerende e-handelsvirksomhed, men det betyder ikke, at de bare kan beslutte sig for at konkurrere med FedEx på transport”, siger han videre.

Amazon som dominerende 3PL
Den indstilling er imidlertid farlig, vurderer Brittain Ladd, der mener at Amazon har tænkt sig at konkurrere direkte med fragtselskaberne, potentielt helt ned på gadeplan.

”Jeg fatter ikke, at FedEx, UPS, Ryder og andre logistikvirksomheder ikke tror på, at Amazon kan gøre det samme, som de gør. Baseret på min globale erfaring inden for logistik og min erfaring indefra om Amazons fremtidsplaner, så er Amazon ikke bare en 3PL, men på vej til at blive en dominerende 3PL inden for de næste fem år”, siger han til Transport Topics.

Senest har et ophørt samarbejde med Amazon ifølge sitet været en væsentlig del af årsagen til, at fragtfirmaet New England Motor Freight har indgivet en konkurserklæring, ligesom det var et slag af de helt hårde, da selskabet trak to tredjedele af sin forretning hos XPO Logistics tilbage, hvilket giver sidstnævnte et tab i indtjening på $600 mio. i det kommende år.

Læs også: Amazon og Whole Foods kan skabe en ny handelsvirkelighed

En anden konsulent med speciale i logistikbranchen, Evan Armstrong, er enig i opfattelsen af, at Amazon tilbyder logistikservices, men vil dog ikke kalde selskabet en fuldblods-3PL. Men som han siger til Transport Topics:

”For de 3PL’er, der samarbejder med Amazon, er beskeden klar og tydeligt; vær på vagt, for de ordrer, du håndterer i dag, kan meget vel blive ’insourcet’.”

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

24.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ergonomi og driftssikkerhed i ét – kom og prøv Traigo48 i realistiske rammer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense