Amazon er ved at blive en shippingvirksomhed – Maersk er bevidst om truslen
Maersk Line skal være på stikkerne for at forhindre aktører som Amazon og Alibaba i at gå fra kunder til konkurrenter. Digitalisering og effektive, gennemsigtige totalløsninger skal sikre fortsat samarbejde, siger adm. direktør Søren Skou.
Verdens største e-handelsplatform, amerikanske Amazon, har i de seneste år øget indsatsen for at udvide sit supply chain- og fulfillmentnetværk med bl.a. investeringer i egne fly og tilhørende lufthavnshub, ligesom man arbejder indgående med droner og andre automatiserede leveringsløsninger.
Læs også: Amazon vil assistere lagerarbejder med armbånd, men møder kritik
Senest er Seattle-selskabet begyndt at levere dagligvarer fra sine Whole Foods-butikker, og via sin Prime-tjeneste sendte man over 5 mia. pakker sidste år. Kombinationen af de mange distributionstiltag har fået mange i fragtindustrien til at spekulere i, at det kun er et spørgsmål om tid, før Amazon begynder selv at udbyde kapacitet i sit netværk, skriver Cargofacts.
Ifølge Wall Street Journal pusler Amazon således med en ny service kaldet “Shipping with Amazon” (SWA), som indledningsvist skal tilbydes til forhandlerne, der sælger varer på Amazons platforme. Det er småt med detaljerne indtil videre, men tanken er ifølge Cargofacts at Amazon afhenter pakkerne og håndterer dem i sit eget leveringssystem.
Hvorvidt og i så fald hvordan det tilbud vil udvide sig er uklart, men uanset ambitionsniveauet er der bred enighed i branchen om, at Amazon ikke (på kort sigt i hvert fald) kan matche den rækkevidde, etablerede aktører som FedEx og UPS har i dag.
”Omfanget af de globale investeringer i faciliteter, sortering, fly, køretøjer og folk der skal til for at duplikere den service, vi tilbyder, er ganske frygtindgydende, og simpelthen urealistisk i vores øjne”, siger CFO for FedEx, Alan Graf, til WSJ.
Digitale totalløsninger er Maersks svar
Selvom Amazons langsigtede intentioner på shippingmarkedet altså indtil videre er svære at blive klog på, så er man ikke desto mindre yderst opmærksom på situationen i et af de store selskaber på området, som Amazon i dag er kunde hos, nemlig Maersk Line.
”Amazon er en trussel, hvis vi ikke gør et godt nok stykke arbejde for dem. Hvis vi ikke passer vores forretning, så er der ingen tvivl om, at store stærke virksomheder som Amazon vil undersøge om de kan gøre det bedre selv”, siger adm. direktør for A.P. Møller-Mærsk, Søren Skou, i et interview med Bloomberg, skriver Material Handling & Logistics.
Ifølge Skou handler svaret på den amerikanske udfordring, der i det små også kan anes fra Fjernøsten i form af kinesiske aktører som Alibaba og JD.com, om at kunne tilbyde integrerede løsninger, der bringer hele Maersk-koncernen i spil via både Maersk Line, APM Terminals og logistikdivisionen Damco.
Gnidningsfri levering er således ikke nok i denne sammenhæng, påpeger Søren Skou. Giganter som Amazon vil også have bedre og hurtigere informationer om sine forsendelser for at gøre sine forsyningskæder så effektive som muligt. Her er digitalisering og et initiativ som Maersks blockchain-samarbejde med IBM et centralt aspekt.
”Amazon er ikke interesserede i telefoner og e-mail, de vil kobles op elektronisk og digitalt, så forretningen kan køre af sig selv. Det matcher vores nye strategi: de vil have end-to-end container shipping og vi vil tilbyde den fulde service”, siger Søren Skou til Bloomberg.
Digitalisering og samarbejde er den rigtige vej at gå
Den digitale indsats har allerede hjulpet Maersk med at skære tiden, det tager at booke en container ned fra over to timer i 2014 til 22 minutter i 2016. Målet hedder blot to minutter, og netop denne automationsstrategi er den rigtige for Maersk, mener en ekspert.
”Maersks evne til at forstå markedet og integrere sig med en stor virksomhed som Amazon er meget klog. De indser at Amazon kan være en disruptor, og så er bedre at prøve at samarbejde”, siger Luis Benito, der er innovation strategy director hos Lloyd’s Register, som har klassificeret verdens handelsflåde siden 1760, til Material Handling & Logistics.
Mens Maersk er verdens største på shipping – med overtagelsen af Hamburg Süd sidder man nu på næsten en femtedel af klodens containerkapacitet – så er Damco en forholdsvis lille aktør på freight-forwarding-scenen og har brug for at vokse, lyder det fra Søren Skou.
”Damco kan i princippet levere det hele, men har ikke den samme globale rækkevidde og skala (som fx FedEx og UPS, red.). Vi har ikke planer om store opkøb, men der er måske små hjørner, hvor det vil give mening for os at købe et mindre selskab, der kan bidrage med noget teknologi eller nogle kompetencer, vi ikke allerede har”, siger han til Bloomberg.
Læs også: Maersk fremlægger positivt regnskab efter ’usædvanligt år’
A.P. Møller-Mærsk beskæftiger i dag ca. 88.000 ansatte i 130 lande, heraf 33.000 i Maersk Line, som driver 630 fartøjer, der betjener 343 havne på verdensplan. Damco tæller 11.000 medarbejdere i godt 100 lande. Til sammenligning har Amazon over en halv million ansatte, hvoraf en stor del arbejder i selskabets fulfillmentcentre.