JD.com vil ind på det amerikanske marked

Som led i en større ekspansion vil JD.com i løbet af andet halvår af 2018 indtage det amerikanske marked, og vil etablere et fulfillmentcenter på vestkysten til formålet. Om ti år skal halvdelen af koncernens indtægter komme fra markeder uden for Kina, herunder Europa.

Fra hovedkvarteret i Beijing ser JD frem til at udbrede forretningen til USA og senere Europa. Foto: JD.com.

30.01.2018

SCM.dk

Hos kinesiske JD.com vil man gerne udfordre rivalerne Alibaba og Amazon. Derfor planlægger virksomheden at indtage det amerikanske marked i anden halvdel af 2018, oplyser Richard Liu, grundlægger af JD.com, til Bloomberg.

Læs også: JD.com lancerer selvkørende levering i kinesisk by

I den forbindelse søger koncernen nu penge til at finansiere en logistisk optrapning, som skal være med til at støtte den internationale ekspansion.

Halvdelen af indtægterne skal komme fra udlandet
Hos JD.com er man i øjeblikket også i gang med de afsluttende drøftelser om at sælge 15 procent af sin logistikdivision til kinesiske Tencent og til andre investorer i en tidlig fundraisingrunde.

Af de aktier der udbydes, vil Tencent få omkring en tredjedel, og aftalen forventes afsluttet i midten af februar, lyder det fra Richard Liu. Han oplyser samtidig, at salget skal ses som en frontløber for et indledende offentligt aktieudbud af logistikenheden i Kina eller Hong Kong om ca. tre år, skriver Bloomberg.

”Hos JD er reglen, at når vi beslutter os for at gøre noget, så skal vi ikke begrænses pga. penge”, sagde Richard Liu, da han deltog i World Economic Forums årlige topmøde i Davos i sidste uge.

Her fortalte han samtidig, at man hos JD.com ønsker, at halvdelen af indtægterne skal komme fra udlandet inden for det næste årti, og at man derfor ”vil fortsætte med at investere, indtil målet er nået”.

For at dette skal ske, vil JD.com blandt andet satse på storbyen Los Angeles, hvor den kinesiske tilstedeværelse i forvejen er stor. Og skulle der blive brug for lidt ekstra hjælp til at bryde igennem på markedet, regner koncernen også med at få logistisk støtte fra den strategiske partner Wal-Mart.

Partnerskaber skal hjælpe med ekspansion
I sidste uge kunne Richard Lui nævne, at han er bekymret for vanskelighederne ved at trænge ind på et protektionistisk armerikansk marked. Derfor overvejer han i øjeblikket andre muligheder for at komme ind på netop dette marked, herunder at indgå partnerskaber med lokale virksomheder.

”I løbet af i år vil vi trænge ind på både det vietnamesiske, indiske, filippinske og malaysiske marked. I fremtiden vil vi investere i USA og etablere et fulfillmentcenter, der gør det muligt for kunderne at få deres varer samme dag, som de bestiller dem”.

Læs også: Alibaba åbner logistikcenter i Frankrig

At JD.com skal få halvdelen af sine indtægter fra udlandet, er en ambition, der overrasker Kirk Boodry, som er analytiker hos New Street Research. Han stiller spørgsmålstegn ved, om JD.com overhovedet kan vinde ind på et marked, hvor rivalerne allerede har succes.

Ifølge Bloomberg er JD.coms planer dog ikke så langt fra at kunne blive en realitet. For eksempel har koncernen Wal-Mart som hovedpartner i Kina, og har derudover foretaget en række investeringer sammen med Tencent, herunder da de i sidste måned postede 863 mio. dollar (knap 5,2 mia. kr.) i VIPShop Holdings Ltd.

- EL

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

19.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

18.02.2025SCM.dk

7 ud af 10 forbrugere vil købe mere klimavenligt i fremtiden

17.02.2025SCM.dk

Ubalance i indtægter og udgifter presser klimainvesteringer

14.02.2025SCM.dk

Boehringer Ingelheims fabrik viser vejen mod CO2-neutralitet

12.02.2025GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Gør det komplekse arbejde med dine emballagedata nemmere

10.02.2025SCM.dk

Klimasvigt uden konsekvenser: Virksomheder slipper for ansvar

10.02.2025SCM.dk

Ny industrioverenskomst: Højere løn, bedre rettigheder og øget fleksibilitet for familieliv

07.02.2025SCM.dk

Stor usikkerhed om Danmarks klimamål i 2030

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online