Maersk og IBM vil skabe ny blockchainvirksomhed
Et joint venture mellem Maersk og IBM skal gennem digitalisering gøre den globale handel mere effektiv, transparent og sikker, og der er milliarder at spare. Blockchain skal være det teknologiske værktøj.
Et nyt selskab ser snart dagens lys på det internationale containerfragtmarked. Formålet med stiftelsen er at bruge blockchain til at forbedre den globale handel ved at digitalisere forsyningskæderne, og de to parter bag projektet må siges at have en hvis erfaring på området.
Læs også: Blockchain viser vejen for next generation distribution
Den nye virksomhed – der endnu ikke har noget navn – er således et joint venture mellem A.P. Møller – Maersk og IBM, og i en fælles pressemeddelelse forklarer de to giganter, hvordan de med samarbejdet vil ”adressere behovet for at levere mere transparens og simplicitet i flytningen af gods på tværs af grænser og handelszoner”, som det hedder.
Størrelsen og kompleksiteten i verdens handelssystemer fortsætter med at vokse. På årsbasis bliver der ifølge Maersk shippet varer for 4 billioner dollars (knap 25.000 mia. kr.), og det er selvsagt forbundet med massive omkostninger.
IBM har regnet sig frem til, at omkostningerne forbundet med den globale handel årligt beløber sig til 1,8 billioner dollars (omkring 11.000 mia. kr.), hvoraf udgifterne til dokumentation alene, ifølge det danske rederi, tegner sig for ca. en femtedel.
Her kommer det nye selskab og det centrale fokus på blockchain ind i billedet. Ifølge IBM kan mere effektive processer omkring fragtdokumentation nemlig spare op mod 10 procent af de samlede transportomkostninger, altså et beløb i omegnen af 180 mia. dollars om året.
Til det formål passer blockchains egenskaber ifølge de to virksomheder ideelt til stort netværk af forskellige partnere. Ved at bruge teknologien til at digitalisere globale handelsprocesser, kan det store flow af information blive løftet i forhold til sikkerhed og privacy i transaktioner, ligesom blockchain kan understøtte andre cloudbaserede open source-teknologier såsom kunstig intelligens, IoT og analytics via IBM Services.
Fordele for alle parter
Producenter, shippingselskaber, fragtfirmaer, havne- og terminaloperatører samt toldmyndigheder og ultimativt forbrugerne kan alle drage nytte af disse nye teknologier, lyder det.
”Dette nye firma er en milepæl i vores strategiske indsats i forhold til at fremme digitaliseringen af den globale handel. Potentialet i at kunne tilbyde en neutral, åben digital platform til sikker og nem udveksling af information er enormt, og der vi være fordele for alle aktører på tværs af forsyningskæderne ”, siger chief commercial officer for Maersk og kommende bestyrelsesformand for den nye virksomhed, Vincent Clerc.
Maersk og IBM har arbejdet sammen siden juni 2016, og med det nye joint venture er planen at kommercialisere og opskalere løsningerne til en bredere gruppe af organisationer. Først og fremmest drejer det sig om to kernekompetencer med fokus på at digitalisere den globale supply chain end-to-end:
- En pipeline til shipping-information, der vil give gennemgående synlighed i forsyningskæden og lade alle involverede aktører udveksle information nemt og sikkert i real time.
- Papirløs handel (Paperless Trade) skal digitalisere og automatisere papirarbejde ved at gøre det muligt for slutbrugerne at indberette, validere og godkende dokumenter på tværs af organisatoriske grænser og på en måde reducere tid og omkostninger forbundet med godstransport. Smarte kontrakter baseret på blockchain skal sikre at alle godkendelser er på plads, hvilket vil hjælpe med at hæve tempoet i processerne og reducere fejl.
Selskaber som General Motors og Procter and Gamble har allerede udtrykt interesse i at bruge platformen. Derudover vil toldmyndigheder i bl.a. Singapore og Peru undersøge mulighederne for at udnytte de nye værktøjer, ligesom APM Terminals vil bruge platformen i deres drift.
Læs også: Maersk vil digitalisere i samarbejde med Microsoft
Den tidligere topchef for Maersk Line i Nordamerika, Michael J. White, bliver CEO for det nye selskab, der får hovedkvarter i New York, og vil være ejet 51 procent af Maersk og 49 procent af IBM. Afhængig af regulatoriske godkendelser forventer man at løsningerne vil være tilgængelige om seks måneder.
-AK