Maersk og IBM vil skabe ny blockchainvirksomhed

Et joint venture mellem Maersk og IBM skal gennem digitalisering gøre den globale handel mere effektiv, transparent og sikker, og der er milliarder at spare. Blockchain skal være det teknologiske værktøj.

Processerne omkring verdens containertrafik skal digitaliseres, mener Maersk og IBM, der derfor vil stifte et nyt selskab med netop det formål. Foto: Maersk Line.

18.01.2018

SCM.dk

Et nyt selskab ser snart dagens lys på det internationale containerfragtmarked. Formålet med stiftelsen er at bruge blockchain til at forbedre den globale handel ved at digitalisere forsyningskæderne, og de to parter bag projektet må siges at have en hvis erfaring på området.

Læs også: Blockchain viser vejen for next generation distribution

Den nye virksomhed – der endnu ikke har noget navn – er således et joint venture mellem A.P. Møller – Maersk og IBM, og i en fælles pressemeddelelse forklarer de to giganter, hvordan de med samarbejdet vil ”adressere behovet for at levere mere transparens og simplicitet i flytningen af gods på tværs af grænser og handelszoner”, som det hedder.

Størrelsen og kompleksiteten i verdens handelssystemer fortsætter med at vokse. På årsbasis bliver der ifølge Maersk shippet varer for 4 billioner dollars (knap 25.000 mia. kr.), og det er selvsagt forbundet med massive omkostninger.

IBM har regnet sig frem til, at omkostningerne forbundet med den globale handel årligt beløber sig til 1,8 billioner dollars (omkring 11.000 mia. kr.), hvoraf udgifterne til dokumentation alene, ifølge det danske rederi, tegner sig for ca. en femtedel.

Her kommer det nye selskab og det centrale fokus på blockchain ind i billedet. Ifølge IBM kan mere effektive processer omkring fragtdokumentation nemlig spare op mod 10 procent af de samlede transportomkostninger, altså et beløb i omegnen af 180 mia. dollars om året.

CCO for Maersk, Vincent Clerc, ser frem til at udnytte det store potentiale i blockchainteknologien. Foto: Maersk.

Til det formål passer blockchains egenskaber ifølge de to virksomheder ideelt til stort netværk af forskellige partnere. Ved at bruge teknologien til at digitalisere globale handelsprocesser, kan det store flow af information blive løftet i forhold til sikkerhed og privacy i transaktioner, ligesom blockchain kan understøtte andre cloudbaserede open source-teknologier såsom kunstig intelligens, IoT og analytics via IBM Services.

Fordele for alle parter
Producenter, shippingselskaber, fragtfirmaer, havne- og terminaloperatører samt toldmyndigheder og ultimativt forbrugerne kan alle drage nytte af disse nye teknologier, lyder det.

”Dette nye firma er en milepæl i vores strategiske indsats i forhold til at fremme digitaliseringen af den globale handel. Potentialet i at kunne tilbyde en neutral, åben digital platform til sikker og nem udveksling af information er enormt, og der vi være fordele for alle aktører på tværs af forsyningskæderne ”, siger chief commercial officer for Maersk og kommende bestyrelsesformand for den nye virksomhed, Vincent Clerc.

Maersk og IBM har arbejdet sammen siden juni 2016, og med det nye joint venture er planen at kommercialisere og opskalere løsningerne til en bredere gruppe af organisationer. Først og fremmest drejer det sig om to kernekompetencer med fokus på at digitalisere den globale supply chain end-to-end:

  • En pipeline til shipping-information, der vil give gennemgående synlighed i forsyningskæden og lade alle involverede aktører udveksle information nemt og sikkert i real time.
  • Papirløs handel (Paperless Trade) skal digitalisere og automatisere papirarbejde ved at gøre det muligt for slutbrugerne at indberette, validere og godkende dokumenter på tværs af organisatoriske grænser og på en måde reducere tid og omkostninger forbundet med godstransport. Smarte kontrakter baseret på blockchain skal sikre at alle godkendelser er på plads, hvilket vil hjælpe med at hæve tempoet i processerne og reducere fejl.

Selskaber som General Motors og Procter and Gamble har allerede udtrykt interesse i at bruge platformen. Derudover vil toldmyndigheder i bl.a. Singapore og Peru undersøge mulighederne for at udnytte de nye værktøjer, ligesom APM Terminals vil bruge platformen i deres drift.

Læs også: Maersk vil digitalisere i samarbejde med Microsoft

Den tidligere topchef for Maersk Line i Nordamerika, Michael J. White, bliver CEO for det nye selskab, der får hovedkvarter i New York, og vil være ejet 51 procent af Maersk og 49 procent af IBM. Afhængig af regulatoriske godkendelser forventer man at løsningerne vil være tilgængelige om seks måneder.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

20.11.2024Columbus

Sponseret

IAMs vigtige rolle i Nuudays digitale transformation

19.11.2024SCM.dk

EU vil styrke cybersikkerheden med nye sikkerhedskrav

19.11.2024SCM.dk

Fremtiden vil byde på store investeringer i cybersikkerhed med AI som livredder

19.11.2024Columbus

Sponseret

ATP om indkøb af IAM-løsninger: ”Skab dialog med leverandører og undgå impulskøb”

19.11.2024SCM.dk

Indspark: I praksis er AI langt fra de sci-fi-scenarier, der dominerer mediebilledet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online