Maersk og IBM vil skabe ny blockchainvirksomhed

Et joint venture mellem Maersk og IBM skal gennem digitalisering gøre den globale handel mere effektiv, transparent og sikker, og der er milliarder at spare. Blockchain skal være det teknologiske værktøj.

Processerne omkring verdens containertrafik skal digitaliseres, mener Maersk og IBM, der derfor vil stifte et nyt selskab med netop det formål. Foto: Maersk Line.

18.01.2018

SCM.dk

Et nyt selskab ser snart dagens lys på det internationale containerfragtmarked. Formålet med stiftelsen er at bruge blockchain til at forbedre den globale handel ved at digitalisere forsyningskæderne, og de to parter bag projektet må siges at have en hvis erfaring på området.

Læs også: Blockchain viser vejen for next generation distribution

Den nye virksomhed – der endnu ikke har noget navn – er således et joint venture mellem A.P. Møller – Maersk og IBM, og i en fælles pressemeddelelse forklarer de to giganter, hvordan de med samarbejdet vil ”adressere behovet for at levere mere transparens og simplicitet i flytningen af gods på tværs af grænser og handelszoner”, som det hedder.

Størrelsen og kompleksiteten i verdens handelssystemer fortsætter med at vokse. På årsbasis bliver der ifølge Maersk shippet varer for 4 billioner dollars (knap 25.000 mia. kr.), og det er selvsagt forbundet med massive omkostninger.

IBM har regnet sig frem til, at omkostningerne forbundet med den globale handel årligt beløber sig til 1,8 billioner dollars (omkring 11.000 mia. kr.), hvoraf udgifterne til dokumentation alene, ifølge det danske rederi, tegner sig for ca. en femtedel.

Her kommer det nye selskab og det centrale fokus på blockchain ind i billedet. Ifølge IBM kan mere effektive processer omkring fragtdokumentation nemlig spare op mod 10 procent af de samlede transportomkostninger, altså et beløb i omegnen af 180 mia. dollars om året.

CCO for Maersk, Vincent Clerc, ser frem til at udnytte det store potentiale i blockchainteknologien. Foto: Maersk.

Til det formål passer blockchains egenskaber ifølge de to virksomheder ideelt til stort netværk af forskellige partnere. Ved at bruge teknologien til at digitalisere globale handelsprocesser, kan det store flow af information blive løftet i forhold til sikkerhed og privacy i transaktioner, ligesom blockchain kan understøtte andre cloudbaserede open source-teknologier såsom kunstig intelligens, IoT og analytics via IBM Services.

Fordele for alle parter
Producenter, shippingselskaber, fragtfirmaer, havne- og terminaloperatører samt toldmyndigheder og ultimativt forbrugerne kan alle drage nytte af disse nye teknologier, lyder det.

”Dette nye firma er en milepæl i vores strategiske indsats i forhold til at fremme digitaliseringen af den globale handel. Potentialet i at kunne tilbyde en neutral, åben digital platform til sikker og nem udveksling af information er enormt, og der vi være fordele for alle aktører på tværs af forsyningskæderne ”, siger chief commercial officer for Maersk og kommende bestyrelsesformand for den nye virksomhed, Vincent Clerc.

Maersk og IBM har arbejdet sammen siden juni 2016, og med det nye joint venture er planen at kommercialisere og opskalere løsningerne til en bredere gruppe af organisationer. Først og fremmest drejer det sig om to kernekompetencer med fokus på at digitalisere den globale supply chain end-to-end:

  • En pipeline til shipping-information, der vil give gennemgående synlighed i forsyningskæden og lade alle involverede aktører udveksle information nemt og sikkert i real time.
  • Papirløs handel (Paperless Trade) skal digitalisere og automatisere papirarbejde ved at gøre det muligt for slutbrugerne at indberette, validere og godkende dokumenter på tværs af organisatoriske grænser og på en måde reducere tid og omkostninger forbundet med godstransport. Smarte kontrakter baseret på blockchain skal sikre at alle godkendelser er på plads, hvilket vil hjælpe med at hæve tempoet i processerne og reducere fejl.

Selskaber som General Motors og Procter and Gamble har allerede udtrykt interesse i at bruge platformen. Derudover vil toldmyndigheder i bl.a. Singapore og Peru undersøge mulighederne for at udnytte de nye værktøjer, ligesom APM Terminals vil bruge platformen i deres drift.

Læs også: Maersk vil digitalisere i samarbejde med Microsoft

Den tidligere topchef for Maersk Line i Nordamerika, Michael J. White, bliver CEO for det nye selskab, der får hovedkvarter i New York, og vil være ejet 51 procent af Maersk og 49 procent af IBM. Afhængig af regulatoriske godkendelser forventer man at løsningerne vil være tilgængelige om seks måneder.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

18.11.2025SCM.dk

Hybridtrusler rammer bredt og kræver målrettet cybersikkerhed

18.11.2025SCM.dk

Hackerangrebet der kostede 16,3 milliarder kroner

17.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Natur, ekspertise og moderne retail mødes i Nuuk

17.11.2025SCM.dk

Varmepumper er den billigste vej til grøn industriel varme

17.11.2025SCM.dk

Hummel styrker lageret i Padborg med ny AI-drevet robotplukning

14.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny boligbutik med smartere drift og stærkere kundeoplevelse

13.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Cybersikkerhed i flere lag: Körber gør automationsløsninger NIS2-klar

11.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

HOME-TEX: Når e-handel møder fysisk tryghed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

20.11.2025

Sted

Banedanmark, Lumbyesvej 34, 7000 Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia