Maersk vil digitalisere sit paper trail
Maersk er gået sammen med IBM for at flytte det massive papirarbejde, der er forbundet med international containertransport ind i den digitale verden. Det vil øge sikkerhed og transparens, og samtidig spare både tid og penge.
En proces med over 200 interaktioner mellem mere end 30 mennesker. Det er den administrative byrde forbundet med at sende en enkelt container fra Afrika til Europa for Maersk, kortlagt af den danske shippinggigants egne IT-eksperter gennem et tre år langt forløb, der startede i 2014.
Læs også: Maersk skruer op for SCM-ambitionerne
Teamets mål var at dokumentere for at kunne digitalisere den labyrint af fysiske processer og papirarbejde, der påvirker alle forsendelser og er en bekostelig faktor for grænsekrydsende handel, som Maersk skriver i en pressemeddelelse.
Det arbejde er nu blevet udgangspunktet for skabelsen af det, Maersk selv kalder en digitaliseringsløsning for global handel. Til det formål er rederiet gået sammen med IBMs blockchain-teknologi, for at sikre løsningen den transparens og sikkerhed, der er nødvendig for at alle parter i forsyningskæden kan tilgå den information de har brug, men uden papirsporet og de mia. af dollars i omkostninger, det skaber for handelen.
Bredt samarbejde alle vinder
Maersks research på området kortlagde omfanget af den byrde, dokumenter og processer er på den internationale handel. For hvert sæt hænder, der stempler, e-mailer, telefonerer, scanner, kopierer og personligt leverer vigtige fragtpapirer og anden information, stiger risikoen for fejl, tabte eller forkerte oplysninger og dermed også dyrebare forsinkelser, fejlleverancer etc.
Derfor skal løsningen give alle parter adgang til at dele al relevant dokumentation og alle hændelser online i realtime, og dermed sikre langt bedre gennemsigtighed, sikkerhed og hastighed, uden alle de fysiske processer kun uploads, downloads, clicks og swipes, som de to parter formulerer det.
Læs også: DB Schenker investerer millionbeløb i digitalisering
IBM og Maersk vil ifølge oplægget arbejde sammen med et netværk af shippingfirmaer, freight forwarders, ocean carriers, havne og toldmyndigheder for at skabe en digitaliseringsløsning, som man regner med at kunne sætte i produktion senere i år. Det skal sikre, at alle vinder specielt handlen.
-AK