Maersk skruer op for SCM-ambitionerne
Maersk Line vil være verdensledende, når det kommer til integreret containerlogistik, og sigter efter at kunne tilbyde mere helstøbte SCM-løsninger i stil med de store transportfirmaer.
Vores mål er at blive en global integrator af containerlogistik.
Sådan sagde CEO for A.P Møller-Maersk, Søren Skou, da selskabet i sidste uge holdt capital markets day i København. Dermed hæver den danske gigant ambitionsniveauet og vil til at tilbyde integrerede transportløsninger i stil med UPS og FedEx, skriver Wall Street Journal.
Læs også: Maersk vil udvide i Aarhus Havn
Tilbage i september annoncerede Maersk-gruppen, at man ville splitte forretningen op i to divisioner, energi og transport, og her skal Maersk Line håndtere den samlede transportkoncern. Energidelen er presset og vil formentlig blive solgt fra, og derfor skal de 10 mia. dollars (godt 70 mia. kr.) i indtjening, energien repræsenterer erstattes.
Her kommer transporten ind i billedet. Det er således flytningen af gods fra A til B (og videre til C og D), der skal lukke hullet efter den manglende omsætning fra energien. Det skal ske ved at ikke alene at styrke selve Maersk Line, men også ved at håndtere flere skibe i APM Terminals, og transportere større landbaserede fragtmængder med Damco.
Derudover er opkøb, som eksempelvis den nylige handel med Hamburg Süd, et andet redskab til at øge markedsandelen for Maersk Line, der i øjeblikket sidder på 19 procent af containertrafikken på verdenshavene.
Læs også: FedEx Express udvider fransk distributionscenter
For de, der gerne vil investere i industrien, så er sammensmeltning og overtagelse af kapacitet den mest rationelle vej frem, sagde Søren Skou, og pegede på den øgede konsolidering, der i det hele taget præger branchen i disse år.
-AK