20.12.2016  |  Branchenyt

Maersk skruer op for SCM-ambitionerne

Maersk Line vil være verdensledende, når det kommer til integreret containerlogistik, og sigter efter at kunne tilbyde mere helstøbte SCM-løsninger i stil med de store transportfirmaer.

”Vores mål er at blive en global integrator af containerlogistik”.

Sådan sagde CEO for A.P Møller-Maersk, Søren Skou, da selskabet i sidste uge holdt capital markets day i København. Dermed hæver den danske gigant ambitionsniveauet og vil til at tilbyde integrerede transportløsninger i stil med UPS og FedEx, skriver Wall Street Journal.

Læs også: Maersk vil udvide i Aarhus Havn

Tilbage i september annoncerede Maersk-gruppen, at man ville splitte forretningen op i to divisioner, energi og transport, og her skal Maersk Line håndtere den samlede transportkoncern. Energidelen er presset og vil formentlig blive solgt fra, og derfor skal de 10 mia. dollars (godt 70 mia. kr.) i indtjening, energien repræsenterer erstattes.

Her kommer transporten ind i billedet. Det er således flytningen af gods fra A til B (og videre til C og D), der skal lukke hullet efter den manglende omsætning fra energien. Det skal ske ved at ikke alene at styrke selve Maersk Line, men også ved at håndtere flere skibe i APM Terminals, og transportere større landbaserede fragtmængder med Damco.

Derudover er opkøb, som eksempelvis den nylige handel med Hamburg Süd, et andet redskab til at øge markedsandelen for Maersk Line, der i øjeblikket sidder på 19 procent af containertrafikken på verdenshavene.

Læs også: FedEx Express udvider fransk distributionscenter

”For de, der gerne vil investere i industrien, så er sammensmeltning og overtagelse af kapacitet den mest rationelle vej frem”, sagde Søren Skou, og pegede på den øgede konsolidering, der i det hele taget præger branchen i disse år.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere