Maersk Line har lukket Hamborg Süd-handel
Den 30. november blev transaktionen mellem Oetker Group og Maersk Line godkendt, hvilket betyder, at koncernen nu officielt overtager den familieejede rederivirksomhed Hamborg Süd.
Den 1. december 2016 meddelte Maersk Line, at man havde til hensigt at købe Hamborg Süd. Her et års tid senere er handlen nu endeligt afsluttet.
Læs også: Maersk Line får godkendt salgs- og købsaftale på Hamborg Süd
Med den endelige godkendelse af handlen har vi nået en vigtig milepæl i vores strategi om at blive et integreret transport- og logistikselskab, der leverer bæredygtig vækst, siger Søren Skou, adm. direktør for A.P. Møller-Mærsk, og fortsætter:
Hamborg Süd er et godt brand med produkter af høj kvalitet. Ved at kombinere vores virksomheder vil vi styrke vores globale positioner og forbedre vores servicetilbud til vores kunder.
Købet er i tråd med Maersk Lines vækststrategi og har ifølge rederiet potentiale for forretningsmæssige muligheder og store operationelle synergier på 350-400 millioner dollars om året fra 2019.
Hamborg Süd får ny adm. direktør
Ved overdragelse af ejerskab vil Dr. Ottmar Gast træde tilbage som bestyrelsesformand for Hamborg Süd Executive Board og bliver i stedet formand for selskabet Supervisory Board.
Dr. Arnt Vespermann bliver ny adm. direktør i Hamborg Süd, og Søren Toft, COO i A.P. Møller-Mærsk bliver bestyrelsesmedlem i Hamborg Süds Supervisory Board.
I fremtiden vil Maersk Line og Hamborg Süd tilbyde sine kunder bedre markedsdækning, direkte tjenester og andre fordele via det globale netværk. Omkostningssynergierne kommer primært fra integration og optimering af netværkene samt fra standardiserede indkøb.
Samlet får Maersk Line og Hamborg Süd en containerkapacitet på 4,15 millioner TEU og en andel på 19,3 procent af den globale flådekapacitet.
Læs også: Kunderne hos Maersk holder øje med containerne via IoT
105 af Hamborg Süds fartøjer vil blive integreret i Maersk Lines flåde. Samlet tæller flåden nu 773 fartøjer.
-EL