Kunderne hos Maersk holder øje med containerne via IoT
Hos Maersk Line arbejder man hele tiden med at omforme og digitalisere sin forsyningskæde, bl.a. ved at koble elementer sammen gennem IoT.
For at give sine kunder mulighed for at overvåge containere og træffe beslutninger om deres bevægelser, har man hos Maersk Line valgt at benytte sig af IoT-teknologien i sin Remote Container Management (RCM)-software.
Læs også: Fem år til det nye Maersk er klar
Ifølge Mike Fang, vicepræsident og chef for Greater China hos Maersk Line, kan RCM-softwaren også producere data, som kan analyseres og bruges til at forbedre supply chains, og så er den med til at øge den samlede værdi af handel af kølecontainere, skriver cips.org.
Samtidig vurderer Mike Fang, at digitaliseringen er med til at forandre alle industrier, hvorfor den i løbet af de kommende år også vil gøre det samme hos Maersk:
Fysiske aktiviteter er vores kernestyrke. Sammen med data har vi en enorm fordel i at optimere disse og levere bedre produkter og services. Processen med at integrere digitale løsninger i virksomheden er en løbende og mangesidig proces. Ved at give vores gamle IT-systemer en overhaling kan vi fuldstændig digitalisere en stribe omstændige manuelle processer, så som bookinger", siger han til cips.
Data giver operationelle forbedringer
Ifølge Mike Fang er den globale shippingindustri allerede begyndt at udstyre skibe, containere, havne og kraner med digitale redskaber, så de på sigt kan leve op til forventede stigninger i handelsvolumen.
Data er i stigende grad med til at drive Maersk Lines operationelle forbedringer og begynder så småt at være en kilde til kunde- og kommerciel indsigt, hvilket blandt andet vil medføre en bedre kundeoplevelse, mere proaktiv kundeservice, nye produkter og nye indtægtsstrømme, siger han.
I november måned lancerede Maersk en ny onlineplatform, der er målrettet udvalgte kunder, som køber havfragt på udvalgte ruter og havne i Kina.
Ifølge Maersk Line skal platformen være med til at støtte søgningen efter satser og tidsplaner, forsendelsesoperationer, fragtdokumentation og betalinger.
Læs også: Digitalisering skal gælde hele virksomheden
Over de sidste to år har virksomheden lanceret pilotprojekter på tredjepartsportaler, herunder den kinesiske e-handelsgigant Alibaba Group, OneTouch-platformen og B2B onlineplatformen Yun Qu Na.
- EL