Det er altid Dag 1 hos Amazon

Ifølge Jeff Bezos, der er adm. direktør i Amazon, skyldes internetgigantens succes, at man alle dage har holdt fast i energien fra begyndelsen. I et åbent brev til aktionærerne giver han gode råd til, hvordan deres virksomhed kan gøre det samme.

I et åbent brev til aktionærer fortæller Jeff Bezos, der er adm. direktør i Amazon, hvorfor den amerikanske internetgigant er en Dag 1-virksomhed, og hvad Dag 2-virksomheder kan gøre for at blive det samme..

13.06.2017

SCM.dk

For nylig udgav Amazons adm. direktør nemlig et åbent brev til aktionærer (Letters To Shareholders), der først og fremmest sætter fokus på, hvad det vil sige at være en Dag 1- eller Dag 2-virksomhed.

Man skal vælge, hvilken type virksomhed, man vil være, ifølge Jeff Bezos. Foto: Amazon.

Engagement i kerneværdier medfører succes
I brevet beretter han om, at den amerikanske internetgigant har været en Dag 1-virksomhed i de sidste par årtier, hvilket blandt andet skyldes, at virksomheden er engageret i sine kerneværdier, som er en dedikation til kunden og et engagement i innovation.

Er man derimod en Dag 2-virksomhed, er man villig til at acceptere status quo. Det betyder, at en virksomhed ikke længere føler sig forpligtet til innovation, og i sidste ende fører det, i Bezos' optik, til lukning.

Derfor pointerer han, hvad der kan være problematikken ved at være en Dag 2-virksomhed, hvordan man kan blive en Dag 1-virksomhed, og hvordan en Dag 1-virksomhed kan fastholde sin position.

Vær besat af dit fokus på forbrugerne
”Der er mange måder, hvorpå du kan centrere din virksomhed. Du kan være konkurrencedygtig, du kan være fokuseret på teknologisk udvikling, du kan være fokuseret på forretningsmodeller osv. Men efter min opfattelse er det vigtigst, at du er besat af at have fokus på forbrugerne” skriver han i brevet.

Ifølge ham er forbrugerne altid utilfredse, også selvom de giver udtryk for noget andet. For selvom de ikke altid er klar over det, så vil de altid have noget, der er bedre, end det de allerede har.

Læs også: Amazon åbner 60.000 kvm stort udviklingscenter i Storbritannien

En anden væsentlig pointe i Jeff Bezos brev er, at virksomheder skal modstå det han kalder proxies. Ifølge ham er man eksempelvis altid nødt til at spørge sig selv, om virksomheden ejer en proces, eller om processen ejer virksomheden. I en Dag 2-virksomhed vil man ofte svare sidstnævnte.

I brevet nævner han også eksterne tendenser og hurtig beslutningstagning som nogle af de mest væsentlige faktorer for, hvordan en virksomhed klarer sig i fremtiden:

”Man kan have omfanget og mulighederne i et stort firma, og man kan have ånden og hjertet med i en lille virksomhed. Men i sidste ende skal vi selv vælge, hvad det er, vi vil”, skriver han til slut.

- EL

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

27.11.2025PALOMAT

Sponseret

Sidste chance: PALOMAT® ER GÅET HELT I SORT 🖤

26.11.2025SCM.dk

Tvangsarbejde: Kina brænder inde med 700.000 ton tomatpure

25.11.2025SCM.dk

Innovation: Danmark investerer massivt i grønne og digitale iværksættere

24.11.2025GS1 Denmark

Sponseret

Nu kommer det – passet der holder digital snor i alle produkter

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle