Det er altid Dag 1 hos Amazon

Ifølge Jeff Bezos, der er adm. direktør i Amazon, skyldes internetgigantens succes, at man alle dage har holdt fast i energien fra begyndelsen. I et åbent brev til aktionærerne giver han gode råd til, hvordan deres virksomhed kan gøre det samme.

I et åbent brev til aktionærer fortæller Jeff Bezos, der er adm. direktør i Amazon, hvorfor den amerikanske internetgigant er en Dag 1-virksomhed, og hvad Dag 2-virksomheder kan gøre for at blive det samme..

13.06.2017

SCM.dk

For nylig udgav Amazons adm. direktør nemlig et åbent brev til aktionærer (Letters To Shareholders), der først og fremmest sætter fokus på, hvad det vil sige at være en Dag 1- eller Dag 2-virksomhed.

Man skal vælge, hvilken type virksomhed, man vil være, ifølge Jeff Bezos. Foto: Amazon.

Engagement i kerneværdier medfører succes
I brevet beretter han om, at den amerikanske internetgigant har været en Dag 1-virksomhed i de sidste par årtier, hvilket blandt andet skyldes, at virksomheden er engageret i sine kerneværdier, som er en dedikation til kunden og et engagement i innovation.

Er man derimod en Dag 2-virksomhed, er man villig til at acceptere status quo. Det betyder, at en virksomhed ikke længere føler sig forpligtet til innovation, og i sidste ende fører det, i Bezos' optik, til lukning.

Derfor pointerer han, hvad der kan være problematikken ved at være en Dag 2-virksomhed, hvordan man kan blive en Dag 1-virksomhed, og hvordan en Dag 1-virksomhed kan fastholde sin position.

Vær besat af dit fokus på forbrugerne
”Der er mange måder, hvorpå du kan centrere din virksomhed. Du kan være konkurrencedygtig, du kan være fokuseret på teknologisk udvikling, du kan være fokuseret på forretningsmodeller osv. Men efter min opfattelse er det vigtigst, at du er besat af at have fokus på forbrugerne” skriver han i brevet.

Ifølge ham er forbrugerne altid utilfredse, også selvom de giver udtryk for noget andet. For selvom de ikke altid er klar over det, så vil de altid have noget, der er bedre, end det de allerede har.

Læs også: Amazon åbner 60.000 kvm stort udviklingscenter i Storbritannien

En anden væsentlig pointe i Jeff Bezos brev er, at virksomheder skal modstå det han kalder proxies. Ifølge ham er man eksempelvis altid nødt til at spørge sig selv, om virksomheden ejer en proces, eller om processen ejer virksomheden. I en Dag 2-virksomhed vil man ofte svare sidstnævnte.

I brevet nævner han også eksterne tendenser og hurtig beslutningstagning som nogle af de mest væsentlige faktorer for, hvordan en virksomhed klarer sig i fremtiden:

”Man kan have omfanget og mulighederne i et stort firma, og man kan have ånden og hjertet med i en lille virksomhed. Men i sidste ende skal vi selv vælge, hvad det er, vi vil”, skriver han til slut.

- EL

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online