Amazon og Whole Foods kan skabe en ny handelsvirkelighed
Med købet af Whole Foods åbner der sig en lang række muligheder for Amazon, der fundamentalt kan ændre den måde, vi handler dagligvarer på. Et designfirma har givet sit bud på det.
Tidligere i år kom det frem, at den amerikanske e-handelsmastodont Amazon var i gang med at overtage dagligvarebutikskæden Whole Foods til den nette sum af 13,7 mia. dollars (godt 91 mia. kr.). Siden købet er gået igennem, har spekulationerne raset; hvad vil Amazon egentlig med den handel?
Læs også: Walmart vil med i de høje patentluftlag
Flere observatører pegede hurtigt på, at der formentlig stod automatisering på menuen, når det kom til Whole Foods lagerdrift og logistik. Men hvad opkøbet derudover ville have af konsekvenser, ikke mindst for forbrugerne, er der indtil videre ikke kommet meget ud om.
Texasvirksomheden Argo Design er imidlertid kommet med et tankevækkende bud, der involverer droner som et afgørende element, og derudover inddrager både deleøkonomi, kunstig intelligens (AI) og det, de kalder Echo-køleskabe, skriver fastcodesign.com.
Amazon fylder selv køleskabet
Echo-køleskabet er umiddelbart den mest ud-af-boksen-tænkte del af puslespillet. Udgangspunktet er Amazons eksisterende Echo-tjeneste, som tusindvis af selskabets kunder allerede bruger til varebestilling, evt. i kombination med de efterhånden velkendte Dash Buttons.
En sådan bestilling kan være undervejs i alt fra et par timer til et par dage, som det ser ud nu. Men hvad nu hvis Amazon og Whole Foods kunne forudse dine behov og selv fylde dit køleskab op, inden du mangler de forskellige varer?
Det er den grundlæggende idé bag Echo-køleskabet. Rent fysisk har skabet både en dør ind mod dit køkken, eller hvor man nu vil have det stående, og en bagdør ud mod gaden, hvor Amazons automatiske leveringsservice, hvad enten det er luftbårne droner eller Starship-agtige robotter, kan aflevere friske Whole Food-grønsager, mejeriprodukter, færdigretter osv.
Og du betaler kun for det, du bruger. Argo forestiller sig således, at skabet kan være delt i to på kundesiden. I den ene del ligger de varer, Amazon foreslår og tror, du vil have, mens den anden del er dit personlige rum. Flytter du en vare fra forslagene til din egen side, bliver den automatisk købt. Lad varer ligge, og så bliver de hentet igen, og måske sendt videre til din nabo, eller hvem der ellers kunne bruge dem.
Pointen her er, at dit hjem pludselig er butikken i stedet for det traditionelle supermarked, og distributionsnetværket som vi kender det, bliver radikalt ændret.
Delekøkkenhave i garagen
Et andet element i Argos vision handler om deleøkonomi. Hvis/når de selvkørende biler for alvor vinder indpas, så vil færre formentlig eje en bil, og det åbner op for, at en masse garager, kan omstilles til andre formål. Her er idéen så, at folk i stedet for kan få en indendørs køkkenhave, styret af Whole Foods/Amazon.
For en månedlig afgift har du Whole Foods Produce As Service lige ved hånden. Amazon lejer dig det nødvendige udstyr, og sørger for driften, mens en medarbejder fra Whole Foods planter ting og sager, og kommer forbi med jævne mellemrum for at trimme, gøde etc.
Du tager selv det, du har brug for, måske til en lavere pris end i supermarkedet, og resten bliver solgt på det hyperlokale marked. De friske varer kommer dermed ikke fra en bondegård uden for byen, men fra din egen garage, eller måske en 10 meter nede af vejen. Igen ser vareleveringsnetværket markant anderledes ud, end det vi kender i dag.
Dronerne tager skraldet og Amazon registrerer det
Netop det højteknologisk netværk af leveringsdroner, -robotter etc. kan udnyttes endnu bedre, mener Argo, som derfor har endnu en idé i den sammenhæng. For hvis de automatiske bude kan aflevere ting og sager, så kan de jo også tage noget med igen, fx dit skrald.
Her foreslår Argo det, de kalder the Amazon Bin, der som navnet antyder er en skraldespand, som Amazon passivt overvåger. Spanden har to åbninger, hvor den ene hedder Genbestil mens det andet hedder Nej. Alt hvad der ryger i bliver scannet, og på den måde lærer Amazon via AI dine præferencer at kende, så fremtidige vareleverancer kan skræddersys bedst muligt.
I forlængelse heraf foreslår Argo også, at Amazon kan belønne folk for at recycle fx brugt emballage og madaffald optimalt, hvilket kan spare begge parter for ekstra transport og tabte ressourceværdier.
Læs også: Jeff Bezos optaget i logistikkens Hall of Fame
Hvor alle disse idéer efterlader Whole Foods mange fysiske butikker, melder historien ikke noget om, men et godt bud er, at Amazons allerede omfattende netværk af distributionscentre og -kanaler kan få endnu større betydning i fremtiden, og at eksempelvis de patenterede dronekoncepter måske kan blive til virkelighed.
-AK