Amazon vil automatisere Whole Foods Market
Amazon vil som noget af det første automatisere logistikken i den netop opkøbte supermarkedskæde Whole Foods Market, mener eksperter. De store forandringer vil ske på lagrene, men kunne mærkes i butikkerne.
Detailgiganten Amazon overskred en ny grænse, da det i sidste måned blev annonceret, at den ellers onlinebaserede virksomhed ville blive fysisk med opkøbet af den amerikanske supermarkedskæde Whole Foods Market. Fusionen mellem de to blev af eksperter og branchefolk kaldt både disruption og banebrydende, fordi Amazon med købet vil blive en endnu mere magtfuld spiller i industrien.
Læs også: Robotter i logistikken løsning, udfordring eller trussel?
Opkøbet har også stor betydning for Whole Foods Market selv, skriver det amerikanske finansmedie Bloomberg.com.
John Mackey, supermarkedskædens adm. direktør, udtalte allerede i forbindelse med annonceringen af fusionen, at Amazons innovative strategi ville smitte af på Whole Foods Market, og at han forventede, at en masse ny teknologi vil gøre sit indtog i virksomheden.
Automatisering på lagre vil kunne ændre image
Selvom han ikke peger på et konkret sted, hvor udviklingen vil ske, er flere eksperter enige om, at de første og største forandringer vil ske bag kulisserne, nemlig på Whole Foods Markets lagre. Gary Hawkins, adm. direktør for innovationsrådgivningsorganisationen Center for Advancing Retail and Technology, mener, at en udvikling i distributionsteknologien og en højere grad af automatisering på lagrene ligger lige om hjørnet.
Det nemmeste sted for Amazon at bruge sin ekspertise er på lagrene, da det er der, virksomheden selv virkelig brillerer. Hvis de kan reducere omkostningerne på lagret, kan det ses på butikshylderne, og det vil kunne ændre Whole Foods image fra at være alt for dyrt, siger Gary Hawkins til Bloomberg.com.
Læs også: Det er altid Dag 1 hos Amazon
Med automatisering og robotteknologi kommer også spørgsmålet om, hvad der vil ske med de menneskers job, som robotterne skal erstatte.
Ifølge Bloomberg.com har den stigende brug af robotter dog ikke påvirket Amazons ansættelsesfrekvens. Virksomheden havde i marts i år 351.000 ansatte, hvilket er 43 procent mere end samme måned i 2016.
-CHM