13.06.2017  |  Branchenyt

Det er altid Dag 1 hos Amazon

Ifølge Jeff Bezos, der er adm. direktør i Amazon, skyldes internetgigantens succes, at man alle dage har holdt fast i energien fra begyndelsen. I et åbent brev til aktionærerne giver han gode råd til, hvordan deres virksomhed kan gøre det samme.

Vil du have succes med din virksomhed, kan det være, du skal læse Jeff Bezos anbefalinger til, hvordan din virksomhed kan gå fra en Dag 2-virksomhed til en Dag 1-virksomhed.

Læs også: Amazon opruster i online-møbelhandlen

For nylig udgav Amazons adm. direktør nemlig et åbent brev til aktionærer (Letters To Shareholders), der først og fremmest sætter fokus på, hvad det vil sige at være en Dag 1- eller Dag 2-virksomhed.

Engagement i kerneværdier medfører succes
I brevet beretter han om, at den amerikanske internetgigant har været en Dag 1-virksomhed i de sidste par årtier, hvilket blandt andet skyldes, at virksomheden er engageret i sine kerneværdier, som er en dedikation til kunden og et engagement i innovation.

Er man derimod en Dag 2-virksomhed, er man villig til at acceptere status quo. Det betyder, at en virksomhed ikke længere føler sig forpligtet til innovation, og i sidste ende fører det, i Bezos' optik, til lukning.

Derfor pointerer han, hvad der kan være problematikken ved at være en Dag 2-virksomhed, hvordan man kan blive en Dag 1-virksomhed, og hvordan en Dag 1-virksomhed kan fastholde sin position.

Vær besat af dit fokus på forbrugerne
”Der er mange måder, hvorpå du kan centrere din virksomhed. Du kan være konkurrencedygtig, du kan være fokuseret på teknologisk udvikling, du kan være fokuseret på forretningsmodeller osv. Men efter min opfattelse er det vigtigst, at du er besat af at have fokus på forbrugerne” skriver han i brevet.

Ifølge ham er forbrugerne altid utilfredse, også selvom de giver udtryk for noget andet. For selvom de ikke altid er klar over det, så vil de altid have noget, der er bedre, end det de allerede har.

Læs også: Amazon åbner 60.000 kvm stort udviklingscenter i Storbritannien

En anden væsentlig pointe i Jeff Bezos brev er, at virksomheder skal modstå det han kalder proxies. Ifølge ham er man eksempelvis altid nødt til at spørge sig selv, om virksomheden ejer en proces, eller om processen ejer virksomheden. I en Dag 2-virksomhed vil man ofte svare sidstnævnte.

I brevet nævner han også eksterne tendenser og hurtig beslutningstagning som nogle af de mest væsentlige faktorer for, hvordan en virksomhed klarer sig i fremtiden:

”Man kan have omfanget og mulighederne i et stort firma, og man kan have ånden og hjertet med i en lille virksomhed. Men i sidste ende skal vi selv vælge, hvad det er, vi vil”, skriver han til slut.

- EL

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere