25.09.2017 | Branchenyt
Luftfragtaktører truet af disruption fra e-handel
Ifølge et nyt studie kan de etablerede aktører inden for international luftfragt se frem mod massive disruptions de næste fem år. Truslen kommer fra e-commerce og techgiganter som Amazon.
Traditionelle aktører inden for luftfragt er presset er udviklingen omkring teknologi og e-handel, og væksten hos selskaber som Amazon, der i stigende grad vil klare deres egne shippingaktiviteter.
Omkring to ud af tre af de ansatte i den amerikanske logistikindustri forventer at den traditionelle luftfragtsektor vil skrumpe i løbet af de næste fem år pga. indflydelsen fra start up-virksomheder inden for teknologi og transport, og aktører som Amazon. Det fremgår rapporten Global Freight Forwarding fra Transport Intelligence (TI), skriver Loadstar.
Læs også: UPS udvider jernbaneforbindelsen mellem Kina og Europa
Rapporten viser videre, at kun 17 procent af de adspurgte ikke tror der er nogen trussel mod luftfragtaktørerne, selv i takt at påvirkningen fra digitalisering fortsætter med at vokse.
I USA har etablerede selskaber som DHL, UPS, TNT og FedEx udvidet deres forretningsområder i retning af mere standardiseret godstransport, hvilket har trukket markedsandele væk fra de normale luftfragtaktører. Og østpå er kinesiske virksomheder som SF Express og YTO Express på samme måde rykket ind på områder, der ellers har været optaget af luftfragtaktørerne, fremgår det af rapporten.
Amazons påvirkning af markedet sker via koncernens intentioner på luftfragtfronten, som er centreret omkring investeringerne i egne fly og tilhørende lufthavnshub. På den måde vil Seattlegiganten flytte sine shippingaktiviteter in-house og derfor springe forwarding-ledet over, hvilket altså får respondenterne i TIs undersøgelse til at forvente at tabe markedsandele i de kommende år.
Samtidig noterer TI sig imidlertid i en anden rapport, Global Express and Small Parcels, at væksten for selskaber som Amazon og lignende også vil booste mængderne af luftfragt. I rapporten konkluderer TI således, at der er sket et skift i pakkevolumen fra vej til luft, og 40 procent af de adspurgte er enige i, at der er tale om en modal-ændring. Væksten kan til dels også tilskrives den voksende internationale e-handel.
Læs også: DHL: E-handel mellem lande har enormt vækstpotentiale
Endelig peger TI også på, skriver Loadstar, at der er sektorer uden for ekspressvarer-segmentet, der kan drage fordel af luftfragt. Hi-tech-produkter, medicinalvarer og fødevarer scorede alle højt i undersøgelsen. Når det kom til vækstmuligheder over de næste fem år, på trods af en nylig trend, hvor elektronik flytter sig fra luft- til havtransport.
-AK
Lager & distribution

WFS udvider i Københavns lufthavn
Til april tager Worldwide Flight Services det første spadestik til en udvidelse af sine pharmafaciliteter i Københavns lufthavn. Investeringen – den anden fra WFS på under to år – støtter samtidig op om vækststrategien for det nye CPH Cargo Community.
Branchenyt

Chep Europe fastholder sin topplacering som socialt ansvarlig virksomhed
Chep Europe, der leverer løsninger til forsyningskæder, er blevet anerkendt af det uafhængige kreditvurderingsbureau EcoVadis for fjerde år i træk.
Branchenyt

EAB Sverige opkøber Wica System
Danske Wica System, der fremstiller inventar til lageret, er blevet opkøbt af EAB i Sverige. Et langt samarbejde går forud for handlen, som Wicas afgående direktør, Steen Kjærulff, er yderst tryg ved.
Branchenyt

CMA CGM byder også på Ceva Logistics
Det franske rederi CMA CGM har officielt lagt et bud på Ceva Logistics, som danske DSV tidligere har forsøgt at opkøbe. Buddet er af samme størrelse, men et længere samarbejde giver opbakning fra Cevas bestyrelse.
Lager & distribution

Forbrugerne forventer billig, hurtig og nem fragt
En ny undersøgelse viser at gratis fragt, hurtig levering og nemme returpolitikker er det forbrugerne lægger mest vægt på, når de handler online.
Branchenyt

Virksomheder vil have salgsmål for udledningsfri lastbiler i EU
Seks store firmaer, bl.a. Nestlé og DB Schenker, vil have EU til at fastlægge en målsætning for salg af udledningsfri lastbiler. Det skal give ro på markedet og mindske transportens CO2-aftryk.