Tema om scope 3 - dekarbonisering i leverandørbasen
Udledning af CO2 og andre klimaskadelige gasser i leverandørkæden kalder man scope 3, og det er svært. Men du kan lige så godt komme i gang med at opgøre hele forsyningskædens CO2-udledning. Altså inklusive alle leverandører. Fordi det er her langt det største klimaaftryk foregår.
04.09.2023Descartes
Sponseret
Ny forbrugerrapport fra Descartes: 57 procent er interesserede i CO2-neutral hjemmelevering
Descartes Systems Group udgav for nylig sin globale forbrugerrapport "2023 Home Delivery Sustainability Report: Consumers Expect More”. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer.
04.09.2023Scania Danmark A/S
Sponseret
Scania: Sådan finder man frem til en bæredygtig lastbil-løsning
Det kan umiddelbart synes uoverskueligt at finde ud af, hvordan en lastbiltransport kan gøres bæredygtig, og der er da også mange faktorer, der spiller ind. Men gribes opgaven systematisk an, kan hele problematikken afmystificeres og der skabes et godt grundlag for at træffe en beslutning. Men uanset hvilken løsning man finder frem til, så øges transportomkostningerne, når der skal reduceres CO2, siger Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania Danmark.
04.09.2023DACHSER Intelligent Logistics
Sponseret
Langvarige relationer muliggør satsning på el
Siden februar 2023 har Dachser Denmark leveret emissionsfrit til udvalgte postnumre i København. To ellastbiler forsyner nu dagligt virksomheder i Hovedstaden med varer, men hvad er fremtiden inden for grøn transport? Ifølge logistikleverandøren må den grønne omstilling i transportbranchen ske gradvist for virkelig at være bæredygtig.
22.08.2023SCM.dk
Sådan er sammenhængen mellem din forsyningskæde og biodiversitet
Biodiversitet er stærkt på vej mod toppen af virksomheders agenda, og det gælder ikke mindst supply chain agendaen. Men hvorfor, hvad og hvordan gør du som supply chain leder? Læs her lidt inspiration til arbejdet fra en ekspert.
04.08.2023SCM.dk
Scope 3 kræver massive adfærdsændringer på sygehuse
CO2 fylder meget i Region Hovedstadens bæredygtighedsarbejde, og scope 3 fylder cirka 90 procent af udledningen. Men regionen kan kun hente en mindre del hos leverandørerne. Det store potentiale ligger i helt ny adfærd på sygehusgangene.
22.06.2023Descartes
Sponseret
Ny undersøgelse fra Descartes: 65 % angiver, at det er aktuelt at øge Transport Management-investeringerne
For nylig udgav Descartes Systems Group syvende årlige udgave af deres "Global Transportation Management – Benchmark Survey". Resultatet af undersøgelsen viser, at virksomhedens vækst og forbedret kundeservice fortsat står øverst på listen over afgørende faktorer for, om virksomhederne skal satse mere på Transport Management. Lars Persson, VP Sales Customs EMEA hos Descartes, kommenterer undersøgelsen.
30.05.2023SCM.dk
Scope 3 kræver dialog, dialog og dialog
87 procent af Chr. Hansens CO2-udledning foregår i scope 3. Indkøbsafdelingen arbejder derfor ihærdigt på at etablere samarbejder med leverandører om at dekarbonisere. Det sker via dialog og fælles udvikling – og ikke via benhårde kvantitative målinger. Det vigtige er at få startet en bevægelse.
23.05.2023SCM.dk
Bæredygtighed bliver indkøbskriterie på linje med kvalitet og pris
I Europa er det allerede license-to-operate, i Asien er det mere spredt og i USA er der et stykke vej endnu. Bæredygtighed er på vej til at blive en central del af globale virksomheders indkøbs-DNA, lyder det fra CPO René Wienmann, Chr. Hansen.
02.05.2023SCM.dk
6 trin til at forbedre scope 3 uden stor indkøbsvolumen
I de fleste virksomheder forekommer 80 procent af udledningen i leverandørkæden, altså i scope 3. Det er ikke let at reducere udledning i scope 3, og det er slet ikke let, hvis I i modsætning til Nestlé eller Coca Cola har begrænset forhandlingsmagt eller lav ’gearing’. Her er seks trin til, hvordan I gør.
Se flere temaer
Se alleHold dig opdateret med SCM.dk
Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.
Udgiver
Copyright 2023