04.09.2023 | Innovation
Langvarige relationer muliggør satsning på el
Indhold fra partner Hvad er dette?
Siden februar 2023 har Dachser Denmark leveret emissionsfrit til udvalgte postnumre i København. To ellastbiler forsyner nu dagligt virksomheder i Hovedstaden med varer, men hvad er fremtiden inden for grøn transport? Ifølge logistikleverandøren må den grønne omstilling i transportbranchen ske gradvist for virkelig at være bæredygtig.
Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Voxmeter er klimaforandringerne noget, der i høj grad ligger den danske befolkning på sinde, og hele 89 procent af befolkningen forventer, at danske virksomheder bidrager aktivt til den grønne omstilling. Antallet af danske virksomheder, der er gået i gang med den grønne omstilling, er steget med 56 procent, men lige under halvdelen af alle virksomheder har endnu ikke taget hul på klimabylden.
Der er mange variable i det regnestykke, der hedder grøn omstilling. Hvilke teknologiske muligheder er der, i hvilket tempo kan vi udskifte fossile energikilder med vedvarende energi og stadig bevare det langsigtede perspektiv, og hvor meget er op til os som privatforbrugere kontra virksomheder og myndigheder? Hos Dachser Denmark ser man langsigtet på den grønne omstilling. Indtil videre har virksomheden investeret i to ellastbiler og en elektrisk terminaltraktor.
”Der er stadig langt til målet totalt set i branchen, men vi gør vores for at promovere de grønne tiltag,” fortæller Nicolai Winter, Operations Manager for Dachser Denmarks filial i Hvidovre. ”Vi kan påvise, at vores leveringer i København sker 100 procent med el som energikilde. Det er rigtig gode tiltag, men man skal også være opmærksom på, at det kræver investering på flere niveauer, for vi har skullet lære bilerne at kende sammen med chaufførerne.”
De to ellastbiler er en FUSO eCanter og en Volvo FL Electric. Volvoen er det seneste skud på stammen, og den er resultatet af et samarbejde mellem Volvo Trucks, selvstændig vognmand Michael Nørgaard-Larsen og Dachser. Begge biler er en del af logistikvirksomhedens langsigtede klimastrategi, der indeholder adskillige tiltag for at nedbringe scope 1-, 2- og 3-emissioner.
Naturlig udskiftning
Selvstændig vognmand Michael Nørgaard-Larsen har investeret i den batterielektriske Volvo, dels fordi han vil teste ellastbiler og havde en lastbil, der skulle skiftes ud, og dels fordi han ser værdien i at basere omstillingen til grønnere energikilder på et langvarigt og strategisk samarbejde med logistikvirksomheden Dachser.
”Volvo er de første, der sætter en ellastbil i serieproduktion, hvor kapaciteten også er i orden,” fortæller Michael Nørgaard-Larsen. I hans vognpark bestående af 40 lastbiler er Volvoen den første, der kører på el. ”Den har en god størrelse til distribution i indre by, og med sine 18 pallepladser afløser den rent faktisk, den gamle bil 1:1.”
Når Michaels Volvo FL Electric lander tilbage hos Dachsers filial i Hvidovre om eftermiddagen efter sin daglige rute i byen, er der stadig 40-50% af batteriets kapacitet tilbage. Derfor er forventningerne til ellastbilerne store, og logistikvirksomheden har allerede planlagt yderligere investeringer og tester blandt andet forskellige nulemissionskøretøjer. Derudover har virksomheden underskrevet en hensigtserklæring om levering af 50 batteridrevne lastbiler til langturskørsel.
”Det bliver måske snart virkelighed, at vi kan køre på el også mellem vores filialer i Norden. Her bliver det rigtig interessant for os, for så får vi en direkte effekt på CO2-udslippet på bilerne og sendingerne, som kunderne vil kunne se i de miljørapporter, vi genererer til dem,” fortæller Nicolai Winter.
Fremtidens transportløsninger
Kigger vi endnu længere ind i fremtiden i forhold til den grønne omstilling i transportbranchen, bliver det tydeligt, at der både er mange muligheder og ubesvarede spørgsmål forbundet med brugen af vedvarende energi.
”Det vil medføre øgede omkostninger at omstille sig til vedvarende energikilder, og i sidste ende er det kunderne, der skal betale for det. Den grønne omstilling i transportbranchen kræver altså også en vis velvilje fra transportkøbernes side,” fastslår Nicolai Winter. ”Lige nu arbejder vi i et afgrænset område, men hvad er næste skridt? Skal vi investere i ellastbiler eller ej, og i så fald hvor mange, for at det stadig skal fungere lademæssigt? Hvornår lader vi bilerne? Er lastbilen fuldt opladt kl. 8 om aftenen, er batteriet koldt om morgenen, når den skal bruges. Kan man lade den i sidste sekund, så batteriet er varmt om morgenen? Det er en spændende rejse, og vi skal stadig lære teknologien at kende.”
Branchenyt

Dachser åbner nyt logistikcenter i Pirkkala
Logistikvirksomheden Dachser Finland har besluttet at investere i Pirkkala og åbner dermed et nyt logistikcenter i lufthavnen Tampere-Pirkkala. Det nye center dækker et areal på ca. 5.000 m² og forventes at blive sat i drift i sommeren 2024.
Indhold fra partner
Lager & distribution

Dachser Denmark investerer i elektrisk terminaltraktor
I februar lancerede Dachser Denmark et projekt med emissionsfrie leveringer til centrum af København. I samme ombæring har logistikvirksomheden kastet sig ud i en række andre tiltag for at mindske sit CO2-aftryk. Blandt andet har logistikvirksomhedens filial i Hvidovre netop fået leveret en elektrisk terminaltraktor – den første af sin slags hos Dachser.
Indhold fra partner
Branchenyt
Dachser Nordics årsresultat 2022 overgår forventningerne
I kølvandet på de seneste års rekordresultater præsterer Dachser-koncernens nordiske region et flot årsresultat. Årsrapporten for 2022 viser en omsætning på 1.630 mio. DKK og et resultat før skat på 101,1 mio. DKK. Logistikvirksomheden kan generelt fremvise øget omsætning fra selskaberne i Danmark, Sverige og Norge.
Indhold fra partner
Lager & distribution

Dachser Denmark tager ny ellastbil i brug
I et tiltag for at nedbringe sin CO2-udledning lokalt i centrum af København er Dachser Denmark nu klar til at tage virksomhedens første fuldt eldrevne lastbil i brug og lancere projektet DACHSER Emission-Free Delivery til Hovedstaden.
Indhold fra partner
Branchenyt
Dachsers vækst tager endnu et stort skridt fremad
Dachser genererer en milliard euro ekstra i omsætning og planlægger investeringer til en værdi af mere end 300 millioner euro. For regnskabsåret 2022 rapporterer logistikudbyderen Dachser en omsætning på 8,1 milliarder euro. Det er en stigning på 14,9 procent, hvilket betyder, at virksomheden præsterer tocifret vækst for andet år i træk.
Indhold fra partner
Innovation

DACHSER tager sine første brintdrevne lastbiler i brug
DACHSERs planer skrider støt frem med praktiske tests af emissionsfri drevteknologier til lastbiler. Virksomheden planlægger at sætte to lastbiler med brændselsceller til brint, såkaldte FCEV-lastbiler (Fuel-Cell Electric Vehicle), i drift i Tyskland i 2023.
Indhold fra partner