Grøn omstilling

Innovation

Fremdrift ved vind er ikke længere kun for fortidens store skibe

Rederiet Wallenius Wilhelmsen arbejder på et RoRo-skib, der drives frem af vinden i stedet for en motor. Det kan reducere et skibs CO2-udledning med 90 procent, hvis det lykkes.

Produktion

Heavy handling-løsning til transport af grabberne hos HOFOR

N.C. Nielsen har bidraget til den grønne omstilling på HOFOR Amagerværket. Der er projekteret, udviklet og leveret en samlet Heavy handling-løsning til at håndtere seks store grabber, der sidder på to gigantiske pelikan-kraner på havnefronten. Grabberne bliver brugt til at tømme tonsvis af træflis fra de mange bulkskibe, der lægger til kaj ved Amagerværket.

Indhold fra partner

Lager & distribution

DHL køber otte Boeing 777 for at kunne møde efterspørgsel

I 2020 oplevede DHL en efterspørgsel på sine services uden lige. I januar præsenterede logistikvirksomheden et imponerede årsregnskab, og nu køber DHL otte nye Boeing 777 fragtfly. Dermed udvider virksomheden sit globale fragtnetværk.

Strategi & ledelse

HVO-diesel sparer 25 tons CO2 for nordjysk vognmand

Aalborg Vognmandsforretning meldte sig i 2019 ind i EU-projekt, der skulle sætte gang i den grønne omstilling i SMV’er. Ved at inddrage alle medarbejdere og være innovative har på få måneder sparet virksomheden 25 tons CO2.

Innovation

DB Schenker får sin første eCanter

DB Schenker iværksætter endnu et miljø tiltag i sine bestræbelser om at skabe en grøn omstilling. Denne gang er der tale om en eldrevet lastbil eCanter fra Daimler.

Indhold fra partner

Innovation

Linde løfter beton med største lethed

Med tre fabriksnye Linde E70/1279 el-truck har Gammelrand Beton A/S ved Jyderup taget endnu et skridt i en grønnere retning. De eldrevne muskelbundter erstatter en række udtjente dieseltruck og er et led i en gradvis omstillingsproces, hvor det vestsjællandske betonværk betræder nye veje og indretter sig efter fremtidens forventede kundeønsker.

Indhold fra partner

Innovation

Brændstof – ikke skibsbyggeri – er den største hæmsko for Mærsks grønne eventyr

Mærsk er hoppet med på bæredygtighedsvognen og sætter nu tempoet op på den grønne omstilling. Logistikgiganten lancerer en CO2-neutral liner allerede i 2023. Det kræver både anderledes bygget skibe, men også helt nye typer brændstoffer, som ikke er helt billige.

Lager & distribution

Indspark: Grøn transport kræver større lastbiler

Branchenyt

Lemvigh-Müller tager klimakvantespring med biodiesel

Leveringer fra stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller vil fra 1. februar være gennemført på det bæredygtige HVO100 biodiesel i stedet for traditionelt brændstof. Virksomheden er den første danske grossist til at bruge HVO100, som forventes at beskære deres CO2-udledning med 3.894 tons.

Innovation

Nomineringsperioden for den Grønne Transportpris forlænges

Nomineringerne til årets Grønne Transportpris skulle offentliggøres på dette års Transportmesse. Den er nu udskudt, og det samme er offentliggøres af nomineringer. Derfor forlænges fristen for at nominere en vognmand, der selv har iværksat gode grønne tiltag i deres virksomhed.

Strategi & ledelse

Opråb: Indtænk erhvervshavne i den grønne omstilling!

Aalborg Portland og Danske Havne mener, at de gavnlige effekter ved skibsfragt overses, når emnet falder på grøn omstilling. Resultatet er, at erhvervshavne negligeres rundt om i landet. Det kan koste Danmark dyrt i CO2-udledninger.

Innovation

Brug af sejl kan reducere fragtskibes CO2-udledning

Ved at sætte fløjsejl på dækket, vil Cargill og BAR Technologies reducere fragtskibes CO2-udledning med op til 30 procent – uanset motor eller brændstof.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere