Fødevaregigant i problemer: Må satse alt på ny metode
Verdens største fødevareproducent, Nestlé, kan med de forventede temperaturstigninger få store problemer med forsyningen af essentielle råvarer som kaffe. For at undgå et fremtidigt vaklende forretningsgrundlag satser koncernen massivt på regenerativt landbrug.
Foto: 123rf.com.
Klimaforandringerne kan blive en dyr affære for Nestlé.
Med stigende temperaturer og voldsommere vejr risikerer selskabet, at produktionen af kaffe, kakao og sukker falder markant i de kommende årtier. Ifølge Nestlés egne beregninger kan udbyttet af de vigtigste råvarer falde med op til 2 procent frem mod 2040, hvilket kan føre til ustabile forsyningskæder og højere priser.
Nestlé er en af verdens største kaffeindkøbere og køber mellem 10 og 15 procent af al kaffe på globalt plan. Selskabet har allerede mærket klimaforandringernes konsekvenser, da dårlige høstår har sendt kaffepriserne på himmelflugt. I årets første måneder har priserne nået det højeste niveau i 50 år med en stigning på næsten 100 procent det seneste år.
"Konsekvensen af klimaforandringerne kan blive scenarier, hvor vi ikke kan få de råvarer, vi skal bruge," siger Torben Emborg, Nestlés nordiske direktør, til Jyllands-Posten. Han frygter, at kaffe og chokolade i fremtiden kan blive så dyre, at de ikke længere er dagligvarer for almindelige forbrugere.
Mirakelkur eller ej
For at imødegå klimaforandringernes konsekvenser har Nestlé valgt at satse stort på regenerativt landbrug. Kort fortalt handler det om at dyrke jorden på en måde, der forbedrer dens naturlige frugtbarhed og samtidig lagrer CO2. Ifølge Nestlé kan metoden både sikre forsyningen af råvarer og mindske koncernens klimaaftryk.
Nestlé har allerede nået målet om, at 20 procent af deres ingredienser i 2024 skal komme fra regenerativt landbrug, og ambitionen er at hæve det til 50 procent i 2030. Også en analyse fra Boston Consult Ning Group viser, at omstillingen til regenerativt landbrug potentielt kan give en CO2e-reduktion på 4 mio tons.
Men det er langt fra alle, der er overbeviste om, at regenerativt landbrug er den store løsning. Professor Jørgen E. Olesen fra Aarhus Universitet påpeger, at der mangler klare definitioner af, hvad regenerativt landbrug egentlig indebærer, og at der ikke findes nok forskning, der viser, hvor stor en klimagevinst metoden faktisk giver.
"Det er som om, at man i det her registrerer kulstoflagringen, men ikke tager højde for, at der er nogle andre effekter, der går den anden vej. Man er selektiv," siger han til Jyllands-Posten og forklarer, at metoden blandt andet kan øge udledningen af lattergas, en stærk drivhusgas.
En oprigtig metode?
Jørgen E. Olesen er også betænkelig ved oprigtigheden i tiltagene. Han påpeger, at regenerativt landbrug ofte bliver behandlet som en markedsføringsstrategi fremfor at have en reel forankring i bæredygtighed.
Derfor er han bange for, at landbrugsmetoden bliver brugt som et marketing-udspil uden nødvendigvis at have en reel klimagevinst.
Dette afviser Torben Emborg imidlertid og understreger, at Nestlés massive investeringer er langt mere end en marketing-strategi, men skal ses som et tiltag, der både skal føre til reduktion af emissioner og forbedring af levevilkårene for landmænd i forsyningskæden.
- lhs