Indspark: Allier dig til mere grøn ansvarlighed i 2025
2025 bliver skelsættende for danske virksomheder: Verdensmagterne spænder med musklerne, markederne ryster posen i forhold til vilkårene, og så træder EU-direktivet for udvidet producent-ansvar i øvrigt også i kraft. Det bliver ikke business as usual… men du kan alliere dig ud af det.
2025 er startet med et USA, som lover et skift i politisk retning og truer med nye alliancer og afgifter, der vil påvirke vores handel, import og eksport. Samtidig vælter varer ind fra øst og udfordrer danske producenter på alt fra pris og volumen til kundeloyalitet.
Der er kort sagt mange ting, man som forretning skal forholde sig til i 2025. Og så skal man tilmed bidrage til en grønnere fremtid, når EU's direktiv for udvidet produktansvar træder i kraft 1. oktober.
Færre end 1 ud af 5 har registreret sig
Jeg ved, at danske virksomheder gerne vil en bæredygtig forretning og en grøn omstilling af samfundet, men kompleksitet i lovgivningen og de skærpede markedsvilkår gør, at mange danske virksomheder desværre endnu ikke er klar til det grønne EU-direktiv – selvom det har været længe undervejs.
Læs også: Indspark: Billeder og farver sætter fart på logistikken
Fx er det i skrivende stund under 20% af 41.000 registreringsforpligtede virksomheder, der har taget første skridt i processen – registrering ved Dansk Producentansvar – hvor deadline var august 2024.
Tilpas dig eller tilegn dig en partner
Der er som sagt nok at tage hånd om som ejerleder, logistikchef, ESG-manager i 2025. De mange krav og udfordringer er ikke umulige at løse eller navigere i med de rette ressourcer, men for mange virksomheder er det ikke denne del, som vil fylde mest i dagligdagen. Det vil være driften.
Så i en tid hvor alliancer er på verdensagendaen, anbefaler jeg, at danske virksomheder allierer sig til mere grøn ansvarlighed i EU-regi. På den måde kan man i hvert fald få en udfordring færre. Sådan gør du:
- Find en kollektivordning
Find den helt rette kollektivordning til din forretning. Den kan både rådgive og varetage produktansvaret på dine vegne. - Vælg partnere med cirkulære forretningsmodeller
Cirkulær er ikke kun et buzzword, det er en model, som er som skræddersyet til at håndtere EU’s direktiv for udvidet producentansvar – ikke mindst i forhold til rapporteringen. - Anskaf relevante bæredygtighedscertificeringer.
Bæredygtighedscertificeringer signalerer, at her vægtes grøn ansvarlighed højt, og der er hold i data og tal til rapporteringerne.