Udsigterne til afgift på sort brændstof ved IMO-møde svækkes
En grøn omstilling af shipping kræver en afgift på konventionelt brændstof. Det har flere rederier - bl.a. Maersk - sammen med EU og andre lande længe kæmpet for. Men modstanden er massiv fra bl.a. Kina, Brasilien og Saudi-Arabien. Og hvad siger Trump?
Udsigterne til en globalaftale om en afgift på sort brændstof er svækket inden mødet i IMO’s miljøkomité-møde (MEPC 83) i London.. Foto: IMO
Optimismen omkring en global CO2-afgift på skibsbrændstof ved IMO’s miljøkomité-møde (MEPC 83) er dalende. Trods voksende opbakning op til mødet – bl.a. fra International Chamber of Shipping – EU og lande som Storbritannien og Japan, er der modstand fra en uhellig alliance med bl.a. Brasilien, Kina og Saudi-Arabien.
Samtidig er det endnu uafklaret, hvordan et Trump-ledet USA vil stille sig. Ganske vist er USA ved at opbygge en Power-to-X-industri i Texas og andre republikansk ledede sydstater. Men Trump har som bekendt - igen - meldt USA ud af Paris-aftalen og fjerner ordet “klima” fra enhver national sammenhæng.
Derfor er der ikke meget optimisme at spore hos tænketanken Concito.
"I de senere år har jeg ofte rost IMO for at ændre kurs, da det faktisk virkede som om, der var en troværdig plan for en global og betydelig afgift," siger Søren Have, Mobilitets- og Infrastrukturchef hos tænketanken Concito og fortsætter:
"Det virker nu desværre langt mere usikkert. Jeg opfordrer den danske regering og danske rederier til at holde kursen og presse andre til at følge trop.”
En global CO2-afgift anses af eksperter som det mest effektive redskab til at gøre grønne brændstoffer konkurrencedygtige og sikre en retfærdig afkarbonisering af skibsfarten.
Derfor er der udsigt til nervepirrende forhandlinger i London, når MEPC 83 samles til forhandlinger i de kommende dag.
-emte