6 trin til at forbedre scope 3 uden stor indkøbsvolumen
I de fleste virksomheder forekommer 80 procent af udledningen i leverandørkæden, altså i scope 3. Det er ikke let at reducere udledning i scope 3, og det er slet ikke let, hvis I i modsætning til Nestlé eller Coca Cola har begrænset forhandlingsmagt eller lav ’gearing’. Her er seks trin til, hvordan I gør.
Supply chain sustainability, CSR, DEI, cirkulær økonomi, ESG og ikke mindst Corporate Sustainability Due Diligence er skriften på væggen, og det gælder hele værdikæden fra allerførste udvinding af råvarer til bortskaffelse af produktet efter endt levetid.
Udledning af CO2 og andre klimaskadelige gasser i leverandørkæden kalder man scope 3, og det er svært. Men du kan lige så godt komme i gang med at opgøre hele forsyningskædens CO2-udledning. Altså inklusive alle leverandører. Gennemsigtighed i den samlede leverandørkædes klimaaftryk er nemlig en præmis for den bæredygtige forsyningskæde – og den ambitiøse virksomhed.
Læs også: Sourcing skifter generations-gear lige nu
At forbedre forsyningskædens bæredygtighed er en svær opgave. I modsætning til fodaftrykket af dine interne processer er din succes i sidste ende afhængig af buy-in fra din leverandørbase. Store multinationale selskaber har et forspring her på grund af den indflydelse, de har i forhold til deres leverandører.
Den danske startup-virksomhed Responsbily har på basis af erfaringer med at hjælpe virksomheder til at dekarbonisere scope 3 designet en sekstrinsplan for effekt i scope 3-arbejdet for virksomheder, der ikke har stor forhandlingsstyrke i forhold til leverandører:
Trin 1: Udfør en gearingsanalyse
Du har sikkert allerede lavet en forbrugsanalyse for at forstå de største væsentlige risici i din forsyningskæde. Ofte er dit største forbrug dog hos store virksomheder, der sandsynligvis ikke vil ændre deres måde at arbejde på for at efterleve dine ESG-krav. Uheldigt, men du bør ikke lade dig afskrække. Fokuser din indsats på de leverandører, hvor du har størst løftestang til at øge din gennemslagskraft. Typisk vil det være vigtigere for dine mindre leverandører at vinde kontrakter med dig end, det er for større virksomheder. Det betyder, at de er mere tilbøjelige til at tilslutte sig dine dekarboniseringsmål for at skabe en bæredygtig indvirkning. At identificere de leverandører, du har større gearing med, behøver ikke at være en stor opgave.
Du skal blot tage lidt tid og gennemgå dine leverandører fra topforbruget og gå nedad. Du markerer tre ting:
• Marker de leverandører, du ved, du har et godt samarbejde med.
• Marker de leverandører, hvor du vurderer, at din kontraktværdi udgør en væsentlig del af deres samlede forretning.
• Marker leverandørerne med en mere bæredygtig profil.
Gå nu listen igennem og prioriter arbejdet med de leverandører, du har markeret.
Trin 2: Lav en indledende undersøgelse og etabler databaseline
Der er en hel masse bæredygtighedsdata om leverandører derude - brug det. Hvis dine leverandører tager skridt mod mere bæredygtig drift, vil de højst sandsynligt kommunikere om det. Du finder en masse brugbare data ved at gå gennem dine leverandørers hjemmesider, års- og bæredygtighedsrapporter. Derudover har SBTI, CDP, FSC, BCorp, GOTS, Fairtrade og mange flere organisationer alle offentligt tilgængelige databaser. Slå dine leverandører op i disse databaser, før du beder dem om oplysninger. Dette vil forbedre effektiviteten i din arbejdsgang, da du ikke venter på, at dine leverandører giver dig data. Du vil ovenikøbet øge validiteten af dataene, da du får dem direkte fra kilden. Endelig vil det at tage dette indledende forskningstrin også kvalificere dit forslag om at arbejde med dig som virksomhed. Bæredygtighedsoplysninger og -forbedringer er en ekstra belastning, du belaster dine leverandører med. Hvorfor ikke gøre det lettere for dem ved at bruge offentligt tilgængelige data, når de er tilgængelige?
Læs også: 80 procent af klimaaftrykket sker i leverandørkæden – sådan kommer du i gang
Trin 3: Kommuniker dine bæredygtighedsmål tydeligt
Bæredygtighedsmål er et tegn på din virksomheds engagement i bæredygtighed, men de kommunikerer også, at bæredygtighed er en del af virksomhedens strategi fremadrettet. Og det er din organisations opgave at sikre, at dine leverandører ved det. For at udnytte den fulde effekt af din kommunikation, skal du:
• Kommunikere det direkte til dine leverandører via dine fælles kommunikationsmidler.
• Og måske endnu vigtigere via flere offentlige udmeldinger. Ved offentligt at forpligte dig til bæredygtighed sender du et stærkt budskab til dine leverandører. Det kommunikerer, at du er engageret, og at fokus på bæredygtige indkøb ikke er et modefænomen, men et forretningskrav fremover.
• For at understrege vigtigheden af din nye indsats, del din indkøbspolitik eller få dine leverandører til at underskrive en adfærdskodeks, der understreger vigtigheden af bæredygtighedsoplysning og ydeevne fremover.
Trin 4: Støt og uddan dine leverandører
Mens bevidstheden om ESG er stigende, har mindre organisationer længere oppe i værdistrømmen ofte ikke dedikerede bæredygtighedsprofessionelle. Det betyder, at der ofte er et videnshul. Dine leverandører kan drage fordel af uddannelse og support i, hvordan man forbedrer og rapporterer om vigtige påvirkningsparametre. Tager du drivhusgasemissioner som et eksempel, kan du dele ressourcer om, hvordan du starter emissionsregnskaber, foreslå hvilke organisationer de skal arbejde med om revision og offentliggørelse, som for eksempel CDP eller SBTi, eller blot tilbyde support i processen med at skifte brændstofinput eller elleverandør.
Trin 5: Brug betalingsbetingelser som gulerod
Begynder du at kræve bæredygtighedsoplysninger og forbedringer, pålægger du dine leverandører en ekstra byrde. Da det trods alt er et forretningsforhold, skal du sørge for, at der er noget i det for dem. En effektiv tilgang til at etablere denne modydelse er ved at tilbyde favorabel betaling til dine leverandører, der er præsterer godt. Dette kan være i form af tidlig betaling til toppræsterende eller endda forsinkelse af betalinger i tilfælde af manglende overholdelse.
Trin 6: Anerkend god præstation og kommuniker om det
Du kan øge dine leverandørers incitament til at overholde dine bæredygtighedskrav blot ved at anerkende god præstation. Lad dine bedste leverandører vide, at de klarer sig godt. Brug din hjemmeside og sociale medier til at sætte fokus på dem. Når man fejrer effektlederne, vil de berørte nyde anerkendelsen, mens efternølerne kan få glæde af inspirationen. Du vil som ekstragevinst også forbedre dit offentlige omdømme. Win-win-win.
Løbende forbedringer for maksimal effekt
Ved at følge disse seks trin vil du forbedre dine muligheder for succes, og arbejdet vil hjælpe dig med at opnå maksimal effekt med begrænset forhandlingsstyrke.
”En sidste ting at huske er, at påvirkning kommer med vedholdenhed. Virkelig effekt tager tid, og du bliver nødt til at skabe en langsigtet leverandørengagementsstrategi med kontinuerlige berøringspunkter og revisioner for at sikre maksimal effekt i det lange løb”, lyder det fra Thomas Buch Andersson, der er medstifter af og CEO i Responsibly. Læs den fulde redegørelse af Responsiblys erfaringer.