Ny forbrugerrapport fra Descartes: 57 procent er interesserede i CO2-neutral hjemmelevering
Descartes Systems Group udgav for nylig sin globale forbrugerrapport "2023 Home Delivery Sustainability Report: Consumers Expect More”. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer.
Undersøgelsen viser, at 26 procent af norske forbrugere regelmæssigt baserer deres køb på, hvilken miljøpåvirkning det enkelte produkt, eller producenten som helhed, har. På nordisk niveau er tallet 29 procent. Faktorer, der kan spille ind, når kunderne vurderer miljøpåvirkningen, kan ifølge rapporten f.eks. være mængden af genanvendt eller biologisk nedbrydeligt materiale, typen af emballage eller virksomhedens bæredygtighedskommunikation. Anmeldelser samt nyheder i medierne kan også påvirke.
- Produkters indvirkning på miljøet og klimaet har længe været noget, som forbrugerne har været opmærksomme på. Denne rapport bekræfter, at det er faktorer, der i stigende grad påvirker valgene ved køb af varer, og ikke mindst ser vi, at forbrugerne værdsætter grønne leveringsmåder. Her skal virksomhederne fortsætte med at arbejde med hele deres produktionskæde og i den forbindelse også fokusere på, hvordan varen skal leveres til kunden. Valg af transportmiddel og optimerede ruter er to vigtige brikker i puslespillet for at skille sig ud i den konkurrence, siger Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes.
Den globale forbrugerrapport "2023 Home Delivery Sustainability Report: Consumers Expect More", som Descartes Systems Group har udarbejdet i samarbejde med SAPIO Research, har spurgt 8.000 forbrugere fra ni lande i Europa og to lande i Nordamerika. I Norge er 250 forbrugere blevet spurgt. Undersøgelsen som helhed viser, at 6 ud af 10 er interesserede i at bruge miljøvenlige transportmidler ved leverancer. 27 procent er holdt op med at handle hos en producent, der anvender leveringsmetoder, der kan påvirke miljøet negativt.
- Blandt undersøgelsens norske respondenter ser vi, at det bliver stadigt vigtigere for den enkelte forbruger at kunne få viden om en enkelt leverances CO2-aftryk. I dag mener 22 procent, at det er vigtigt, men om fem år er tallet mere end fordoblet til 52 procent. Her gælder det om for de virksomheder, der arbejder med leverancer af varer og gods, at være på tæerne og imødekomme kundernes behov ved at implementere en tydelig redegørelse for transporternes aftryk, siger Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes.