Scania: Sådan finder man frem til en bæredygtig lastbil-løsning

Det kan umiddelbart synes uoverskueligt at finde ud af, hvordan en lastbiltransport kan gøres bæredygtig, og der er da også mange faktorer, der spiller ind. Men gribes opgaven systematisk an, kan hele problematikken afmystificeres og der skabes et godt grundlag for at træffe en beslutning. Men uanset hvilken løsning man finder frem til, så øges transportomkostningerne, når der skal reduceres CO2, siger Anton Freiesleben, salgsdirektør i Scania Danmark.

Scania-casen i denne artikel omhandler en 3-akslet solobil med kroghejs v. 60.000 km/år over 7 år..

Det betyder, at man som transportør skal have bedre betaling for den bæredygtige transport og her kan der være dilemmaer som f.eks. når en lastbil kører for mange forskellige kunder og kun nogle af dem vil betale en merpris for CO2-reduktion, lavere lydniveau og måske helt emissionsfri kørsel på el. Dermed kan beslutningsprocessen være kompliceret, men beslutningsgrundlaget kan blive yderst konkret, og det er her Scania kan hjælpe.
Udgangspunktet er at starte med at se, hvilken lastbiltype der kan løse den konkrete transportopgave og løsningerne kan være en eller flere af følgende; De alternative diesel-produkter HVO eller RME/FAME, biogas eller batterielektrisk lastbil.
Hvis el er blandt løsningmulighederne, vil Scania lave en rutesimulering, ud fra kundens kørselsopgaver, som giver svar på rækkevidde, batterilevetid og opladningsbehov. Her er det særlig vigtigt at være opmærksom på rækkevidden ved forskellige temperaturer ligesom rækkevidden reduceres med ca. 20% hen imod batteriernes udløbstid. For Scanias batterier gør sig gældende, at levetiden kan være helt op til 12 år. Batterikapaciteten vælges ud fra hensyntagen til nødvendig rækkevidde, lasteevne og lademulighed.

Rutesimulering er afgørende ifm. valg af BEV (batterielektrisk-lastbil); den giver svar på rækkevidde, ladebehov og batterilevetid som i Scanias tilfælde kan være op til 12 år..


Dernæst er det relevant at undersøge tankningsmuligheder og ladeløsninger. Ofte kan man klare sig med natladning, men kræves der lynladning vil investering i lader være høj. Vejdirektoratet planlægger etablering af lastbil-ladestationer, men de fleste forventer at etablere ladestationer hjemme på egen plads.
Til sidst kan TCO-beregning udarbejdes sammen med CO2-reduktionen, hvilket udgør et godt beslutningsgrundlag. Transportkøber kan have særlige ønsker eller krav som f.eks. lydsvag kørsel hvilket kan være udslagsgivende for valg af de mere lydsvage biogas- eller el-lastbiler.
Scania pointerer, at hver case er en case. Løsningsmulighederne og TCO-forskelle kan derfor variere markant f.eks. for en 3 akslet solobil der kører 60.000 km/år og et 40 ton vogntog der kører 110.000 km/år. Hver sag fortjener sin egen grundige analyse og beregning.
For at illustrere ovenstående fremgangsmetode har vi lavet en case på en 3-akslet kroghejsbil, som kører 60.000 km/år med en ejerperiode på 7 år. Bilen udmærker sig ved at kunne specificeres med alle de alternativer som Scania tilbyder. I TCO-beregningen er alle omkostninger relateret til lastbilens drift medtaget dvs. at f.eks. chaufføromkostning også er medtaget. Den nye danske km-afgift fra 2025 er også medtaget. Det betyder, at man får et retvisende billed af den procentvise stigning i TCO’en med de forskellige alternativer. Som det fremgår af tabellen stiger TCO’en med 9 til 16% afhængig af den valgte teknologi og CO2-reduktionen er fra 70 til 100%.

Scania TCO-beregning på alternative lastbilløsninger. Der er forskellige argumenter for de enkelte løsninger; Biogas giver bedst CO2-reduktion for pengene, HVO kan anvendes på eksisterende lastbil og der kan frit skiftes mellem diesel og HVO. BEV (batteri-lastbil) giver nulemissioner fra drivlinen og er yderst lydsvag. De samlede lastbilomkostninger øges med 9 til 16% hvilket afspejler den stigning som transportkøber skal betale.

Denne artikel er del af et tema:

Tema om scope 3 - dekarbonisering i leverandørbasen

Udledning af CO2 og andre klimaskadelige gasser i leverandørkæden kalder man scope 3, og det er svært. Men du kan lige så godt komme i gang med at opgøre hele forsyningskædens CO2-udledning. Altså inklusive alle leverandører. Fordi det er her langt det største klimaaftryk foregår. 

Mere fra...

04.09.2023Scania Danmark A/S

Sponseret

Brødproducent går målrettet efter fossilfri distribution

04.09.2023Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania: Sådan finder man frem til en bæredygtig lastbil-løsning