Brødproducent går målrettet efter fossilfri distribution

Schulstad Lantmännen producerer brød. Og kører ud med brød. Masser af brød. Faktisk bager og distribuerer Schulstad Lantmännen mere end 100 millioner brød til danskerne om året.

Ligesom historien om bageren Viggo Schulstad der åbnede sit første bageri i Store Kongensgade i København i 1880 og ikke vidste meget om brød, udviklede forretningen sig og det samme har udviklingen på den måde, Schulstad i dag leverer brød til supermarkeder landet over.

Fra en vognpark kun med dieseldrevne lastbiler til de første fem Scania hybrid-lastbiler i 2020 til tre fuldelektriske Scania lastbiler i februar 2023 og nu med et mål, der til fulde når at blive opfyldt, at i januar 2024 skal 25 procent af vognparken være ren el. Det er udviklingen for Schulstad Lantmännens distributions-vognpark.
- Hele vores DNA er, at vi skal tage ansvar for vores planet. Og vi mener det, når vi siger det. Vi har da skullet tage tilløb til det, det indrømmer jeg gerne, og el-lastbiler er stadig dyre, men da vi sad sidst og skulle købe nye lastbiler, så var der kun en vej at gå; ren el.
Sådan lyder det fra Niels Holm, der er logistikdirektør i Schulstad.

Da Schulstad fik de første el-lastbiler leveret fra Scania, valgte de at få ladestandere sat op på matriklen i Avedøre. Ladestanderne deler de med naboen, busselskabet Anchersen Bus. Og på lige netop det felt, har Schulstad også store grønne ambitioner. Sammen med Anchersen Bus vil de opføre en vindmølle og et solcelleanlæg mellem de to firmamatrikler, der skal genere så meget strøm, at det kan oplade Schulstads elektriske lastbiler og brødovne og Anchersens el-busser. Hvidovre Kommune har godkendt projektet.


Schulstads elektriske Scania lastbiler er af modellen 25L og har en rækkevidde på op til 250 kilometer.

Bilerne har Piek-certificering, så de må køre i byzoner og distribuere om natten og i de tidlige morgentimer. Piek-certificering er en hollandsk norm, der måler lydniveau.

- Efter aftale med Københavns Kommune må vi køre al vores distribution om natten med vores el-lastbiler, og det gør, at vi kører, når der ikke er trafiktrængsel, vi kommer lettere frem, og vi generer ikke cyklister i indre by, når vi leverer til supermarkederne derinde. Så udover den åbenlyse miljø-fordel, der er ved el-lastbiler, så er der også den fordel, at de ikke støjer og derfor må køre på de skæve tidspunkter, siger Niels Holm.

Han tror på, at for at den grønne omstilling på transportområdet for alvor skal slå igennem, skal der fra politisk hold gives en økonomisk gulerod, der rækker ud over den rabat, der kommer til at følge el-lastbiler med kilometerafgiftens ikrafttrædelse 1. januar 2025.

- Alle vil gerne være miljøbevidste, men det er svært at få folk til at betale for den mer-udgift der er forbundet med det. Og det er hele vejen rundt fra transportører til kunder til forbrugere. Så den eneste vej i det her er, at staten begynder at ”præmiere” dem, der har goodwill til at gå den grønne vej, slutter Niels Holm.
Schulstad Lantmännen har et mål om at være 100 procent CO2-neutrale i 2030.

Denne artikel er del af et tema:

Tema om scope 3 - dekarbonisering i leverandørbasen

Udledning af CO2 og andre klimaskadelige gasser i leverandørkæden kalder man scope 3, og det er svært. Men du kan lige så godt komme i gang med at opgøre hele forsyningskædens CO2-udledning. Altså inklusive alle leverandører. Fordi det er her langt det største klimaaftryk foregår. 

04.09.2023Scania Danmark A/S

Sponseret

Brødproducent går målrettet efter fossilfri distribution

04.09.2023Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania: Sådan finder man frem til en bæredygtig lastbil-løsning