Scope 3 kræver dialog, dialog og dialog
87 procent af Chr. Hansens CO2-udledning foregår i scope 3. Indkøbsafdelingen arbejder derfor ihærdigt på at etablere samarbejder med leverandører om at dekarbonisere. Det sker via dialog og fælles udvikling – og ikke via benhårde kvantitative målinger. Det vigtige er at få startet en bevægelse.
I de fleste virksomheder forekommer 80 procent af udledningen i leverandørkæden, altså i scope 3. Det er ikke let at reducere udledning i scope 3, og det er slet ikke let, hvis I i modsætning til Nestlé, Coca Cola eller Novo Nordisk har begrænset forhandlingsmagt eller lav ’ bargaining power’. Chr. Hansen er i dansk sammenhæng en stor virksomhed, og hvis Konkurrencestyrelsen ellers godkender en planlagt fusion med Novozymes, bliver det en endda meget stor virksomhed.
Men Chr. Hansens indkøbskraft og forhandlingsstyrke overfor en del af sine leverandører er alligevel begrænset. Det er altså ikke nok at formulere nogle målsætninger for scope 3. Der skal arbejdes mere aktivt med tætte dialoger, samarbejder og fælles udvikling.
Læs også: Bæredygtighed bliver indkøbskriterie på linje med kvalitet og pris
”Der er kun én vej at gå, og det handler om at engagere leverandører gennem dialog, samarbejde, støtte og uddannelse”, fortæller René Wienmann, som er CPO. Han tilføjer:
”Vores målsætning lige nu er at komme i gang. Det er ikke så vigtigt, at leverandørerne leverer bestemte procentmæssige forbedringer. Det vigtige er, at de og vi kommer i gang og får sat skibe i søen, der starter eller fortsætter en udvikling mod dekarbonisering”.
Scope 3 involverer mange værktøjer
Han lægger ikke skjul på, at det er en ressourcekrævende proces for indkøbsafdelingen at engagere leverandørbasen i Chr. Hansens ambitiøse bæredygtighedsstrategi. Men han fremhæver også, at mange leverandører allerede er i gang og går proaktivt ind i arbejdet.
René Wienmanns hold af indkøbere gør brug af en bred vifte af værktøjer, når de arbejder med scope 3. Det omfatter for eksempel:
• Kortlægning af CO2-udleninger fordelt på både varer og leverandører.
• Bæredygtighed skal være et punkt på alle mødeagendaer med leverandører.
• Dedikerede dialogmøder der undersøger og skabe bevidsthed om ESG.
• Fokuseret dialog i et ’supplier engagement programme’ med 60 udvalgte leverandører, som repræsenterer cirka en tredjedel af Chr. Hansens spend (indkøbsvolumen).
• Direkte kommunikation af kriterier og mål til leverandører.
• ’Brede’ evalueringer af bæredygtighed – det kan være vanskeligt at kvantificere, men det skal ikke stoppe arbejdet. 80 procents præcision er bedre end ingenting.
• Kast lys på ’shadow prices’ i form af for eksempel nuværende eller kommende CO2-skatter.
• Se på kontrakter og incitamenter, kan der bygges bæredygtighedsincitamenter ind i kontrakter?
• Gør brug af ’leading indicators’ – det er indikatorer, der viser fremdrift i den rette retning. Det kan for eksempel være målinger af konkrete leverandører initiativer som for eksempel bedre ruteplanlægning, lavere leveringsfrekvens, erstatte råvare med en anden mere bæredygtig råvare etcetera.
Læs også: 6 trin til at forbedre scope 3 uden stor indkøbsvolumen
”Det er i bund og grund en kæmpestor forandringsledelsesopgave, hvor vi skal inspirere vores leverandører til at tænke nyt – og være åben for, at nogle leverandører kan inspirere os til at tænke nyt. Der er naturligt en masse tvivl, usikkerhed, indvendinger og skepsis. Det vigtige er at tale om det og komme i gang med at gøre noget. Det er ressourcekrævende, og det er op ad bakke for nogle leverandører. Men mange leverandører har heldigvis set skriften på væggen og har fart på deres bæredygtighedsudvikling”, fortæller han.
Seks gode råd
Han fremhæver seks gode råd, som andre kan have gavn af i deres arbejde med at dekarbonisere scope 3:
1. Kom i gang og learn-by-doing. Vent ikke indtil I ved alt om, hvordan I skal løse alle udfordringer.
2. Formuler en strategi for arbejdet, så der er enighed og opmærksomhed.
3. Gå helhedsorienteret til værks. Inddrag alle interessenter – det bidrager til bevidsthed og skaber udveksling af viden på tværs af værdikæden til gavn for alle.
4. Støt medarbejdere og kulturen med træning, skabeloner, cheat sheets, værktøjer, seminarer etcetera.
5. Indarbejd bæredygtighedskriterier i udbudsrunder.
6. Bæredygtighed, ESG og dekarbonisering skal være en del af sourcing-DNA på linje med kvalitet og pris.
”Det vigtigste virkemiddel er måske at undgå sovepuder i form af ønsker om præcise kvantitative målinger. På nuværende tidspunkt er det ikke vigtigt, at leverandører kan stå til regnskab for alle detaljer. Det vigtige er, at vi ser en tendens og en bevægelse i den rigtige retning”, fortæller René Wienmann.