Scope 3 kræver dialog, dialog og dialog

87 procent af Chr. Hansens CO2-udledning foregår i scope 3. Indkøbsafdelingen arbejder derfor ihærdigt på at etablere samarbejder med leverandører om at dekarbonisere. Det sker via dialog og fælles udvikling – og ikke via benhårde kvantitative målinger. Det vigtige er at få startet en bevægelse.

”Det er i bund og grund en kæmpestor forandringsledelsesopgave, hvor vi skal inspirere vores leverandører til at tænke nyt – og være åben for, at nogle leverandører kan inspirere os til at tænke nyt”, fortæller René Wienmann. Foto: Chr. Hansen..

30.05.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I de fleste virksomheder forekommer 80 procent af udledningen i leverandørkæden, altså i scope 3. Det er ikke let at reducere udledning i scope 3, og det er slet ikke let, hvis I i modsætning til Nestlé, Coca Cola eller Novo Nordisk har begrænset forhandlingsmagt eller lav ’ bargaining power’. Chr. Hansen er i dansk sammenhæng en stor virksomhed, og hvis Konkurrencestyrelsen ellers godkender en planlagt fusion med Novozymes, bliver det en endda meget stor virksomhed.

Men Chr. Hansens indkøbskraft og forhandlingsstyrke overfor  en del af sine leverandører er alligevel begrænset. Det er altså ikke nok at formulere nogle målsætninger for scope 3. Der skal arbejdes mere aktivt med tætte dialoger, samarbejder og fælles udvikling.

Læs også: Bæredygtighed bliver indkøbskriterie på linje med kvalitet og pris

”Der er kun én vej at gå, og det handler om at engagere leverandører gennem dialog, samarbejde, støtte og uddannelse”, fortæller René Wienmann, som er CPO. Han tilføjer:

”Vores målsætning lige nu er at komme i gang. Det er ikke så vigtigt, at leverandørerne leverer bestemte procentmæssige forbedringer. Det vigtige er, at de og vi kommer i gang og får sat skibe i søen, der starter eller fortsætter en udvikling mod dekarbonisering”.

Scope 3 involverer mange værktøjer
Han lægger ikke skjul på, at det er en ressourcekrævende proces for indkøbsafdelingen at engagere leverandørbasen i Chr. Hansens ambitiøse bæredygtighedsstrategi. Men han fremhæver også, at mange leverandører allerede er i gang og går proaktivt ind i arbejdet.

René Wienmanns hold af indkøbere gør brug af en bred vifte af værktøjer, når de arbejder med scope 3. Det omfatter for eksempel:

• Kortlægning af CO2-udleninger fordelt på både varer og leverandører.

• Bæredygtighed skal være et punkt på alle mødeagendaer med leverandører.

• Dedikerede dialogmøder der undersøger og skabe bevidsthed om ESG.

• Fokuseret dialog i et ’supplier engagement programme’ med 60 udvalgte leverandører, som repræsenterer cirka en tredjedel af Chr. Hansens spend (indkøbsvolumen).

• Direkte kommunikation af kriterier og mål til leverandører.

• ’Brede’ evalueringer af bæredygtighed – det kan være vanskeligt at kvantificere, men det skal ikke stoppe arbejdet. 80 procents præcision er bedre end ingenting.

• Kast lys på ’shadow prices’ i form af for eksempel nuværende eller kommende CO2-skatter.

• Se på kontrakter og incitamenter, kan der bygges bæredygtighedsincitamenter ind i kontrakter?

• Gør brug af ’leading indicators’ – det er indikatorer, der viser fremdrift i den rette retning. Det kan for eksempel være målinger af konkrete leverandører initiativer som for eksempel bedre ruteplanlægning, lavere leveringsfrekvens, erstatte råvare med en anden mere bæredygtig råvare etcetera.

Læs også: 6 trin til at forbedre scope 3 uden stor indkøbsvolumen

”Det er i bund og grund en kæmpestor forandringsledelsesopgave, hvor vi skal inspirere vores leverandører til at tænke nyt – og være åben for, at nogle leverandører kan inspirere os til at tænke nyt. Der er naturligt en masse tvivl, usikkerhed, indvendinger og skepsis. Det vigtige er at tale om det og komme i gang med at gøre noget. Det er ressourcekrævende, og det er op ad bakke for nogle leverandører. Men mange leverandører har heldigvis set skriften på væggen og har fart på deres bæredygtighedsudvikling”, fortæller han.

Seks gode råd
Han fremhæver seks gode råd, som andre kan have gavn af i deres arbejde med at dekarbonisere scope 3:

1. Kom i gang og learn-by-doing. Vent ikke indtil I ved alt om, hvordan I skal løse alle udfordringer.

2. Formuler en strategi for arbejdet, så der er enighed og opmærksomhed.

3. Gå helhedsorienteret til værks. Inddrag alle interessenter – det bidrager til bevidsthed og skaber udveksling af viden på tværs af værdikæden til gavn for alle.

4. Støt medarbejdere og kulturen med træning, skabeloner, cheat sheets, værktøjer, seminarer etcetera.

5. Indarbejd bæredygtighedskriterier i udbudsrunder.

6. Bæredygtighed, ESG og dekarbonisering skal være en del af sourcing-DNA på linje med kvalitet og pris.

”Det vigtigste virkemiddel er måske at undgå sovepuder i form af ønsker om præcise kvantitative målinger. På nuværende tidspunkt er det ikke vigtigt, at leverandører kan stå til regnskab for alle detaljer. Det vigtige er, at vi ser en tendens og en bevægelse i den rigtige retning”, fortæller René Wienmann.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Denne artikel er del af et tema:

Tema om scope 3 - dekarbonisering i leverandørbasen

Udledning af CO2 og andre klimaskadelige gasser i leverandørkæden kalder man scope 3, og det er svært. Men du kan lige så godt komme i gang med at opgøre hele forsyningskædens CO2-udledning. Altså inklusive alle leverandører. Fordi det er her langt det største klimaaftryk foregår. 

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 2

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 1

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online