Scope 3 kræver dialog, dialog og dialog

87 procent af Chr. Hansens CO2-udledning foregår i scope 3. Indkøbsafdelingen arbejder derfor ihærdigt på at etablere samarbejder med leverandører om at dekarbonisere. Det sker via dialog og fælles udvikling – og ikke via benhårde kvantitative målinger. Det vigtige er at få startet en bevægelse.

”Det er i bund og grund en kæmpestor forandringsledelsesopgave, hvor vi skal inspirere vores leverandører til at tænke nyt – og være åben for, at nogle leverandører kan inspirere os til at tænke nyt”, fortæller René Wienmann. Foto: Chr. Hansen..

30.05.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I de fleste virksomheder forekommer 80 procent af udledningen i leverandørkæden, altså i scope 3. Det er ikke let at reducere udledning i scope 3, og det er slet ikke let, hvis I i modsætning til Nestlé, Coca Cola eller Novo Nordisk har begrænset forhandlingsmagt eller lav ’ bargaining power’. Chr. Hansen er i dansk sammenhæng en stor virksomhed, og hvis Konkurrencestyrelsen ellers godkender en planlagt fusion med Novozymes, bliver det en endda meget stor virksomhed.

Men Chr. Hansens indkøbskraft og forhandlingsstyrke overfor  en del af sine leverandører er alligevel begrænset. Det er altså ikke nok at formulere nogle målsætninger for scope 3. Der skal arbejdes mere aktivt med tætte dialoger, samarbejder og fælles udvikling.

Læs også: Bæredygtighed bliver indkøbskriterie på linje med kvalitet og pris

”Der er kun én vej at gå, og det handler om at engagere leverandører gennem dialog, samarbejde, støtte og uddannelse”, fortæller René Wienmann, som er CPO. Han tilføjer:

”Vores målsætning lige nu er at komme i gang. Det er ikke så vigtigt, at leverandørerne leverer bestemte procentmæssige forbedringer. Det vigtige er, at de og vi kommer i gang og får sat skibe i søen, der starter eller fortsætter en udvikling mod dekarbonisering”.

Scope 3 involverer mange værktøjer
Han lægger ikke skjul på, at det er en ressourcekrævende proces for indkøbsafdelingen at engagere leverandørbasen i Chr. Hansens ambitiøse bæredygtighedsstrategi. Men han fremhæver også, at mange leverandører allerede er i gang og går proaktivt ind i arbejdet.

René Wienmanns hold af indkøbere gør brug af en bred vifte af værktøjer, når de arbejder med scope 3. Det omfatter for eksempel:

• Kortlægning af CO2-udleninger fordelt på både varer og leverandører.

• Bæredygtighed skal være et punkt på alle mødeagendaer med leverandører.

• Dedikerede dialogmøder der undersøger og skabe bevidsthed om ESG.

• Fokuseret dialog i et ’supplier engagement programme’ med 60 udvalgte leverandører, som repræsenterer cirka en tredjedel af Chr. Hansens spend (indkøbsvolumen).

• Direkte kommunikation af kriterier og mål til leverandører.

• ’Brede’ evalueringer af bæredygtighed – det kan være vanskeligt at kvantificere, men det skal ikke stoppe arbejdet. 80 procents præcision er bedre end ingenting.

• Kast lys på ’shadow prices’ i form af for eksempel nuværende eller kommende CO2-skatter.

• Se på kontrakter og incitamenter, kan der bygges bæredygtighedsincitamenter ind i kontrakter?

• Gør brug af ’leading indicators’ – det er indikatorer, der viser fremdrift i den rette retning. Det kan for eksempel være målinger af konkrete leverandører initiativer som for eksempel bedre ruteplanlægning, lavere leveringsfrekvens, erstatte råvare med en anden mere bæredygtig råvare etcetera.

Læs også: 6 trin til at forbedre scope 3 uden stor indkøbsvolumen

”Det er i bund og grund en kæmpestor forandringsledelsesopgave, hvor vi skal inspirere vores leverandører til at tænke nyt – og være åben for, at nogle leverandører kan inspirere os til at tænke nyt. Der er naturligt en masse tvivl, usikkerhed, indvendinger og skepsis. Det vigtige er at tale om det og komme i gang med at gøre noget. Det er ressourcekrævende, og det er op ad bakke for nogle leverandører. Men mange leverandører har heldigvis set skriften på væggen og har fart på deres bæredygtighedsudvikling”, fortæller han.

Seks gode råd
Han fremhæver seks gode råd, som andre kan have gavn af i deres arbejde med at dekarbonisere scope 3:

1. Kom i gang og learn-by-doing. Vent ikke indtil I ved alt om, hvordan I skal løse alle udfordringer.

2. Formuler en strategi for arbejdet, så der er enighed og opmærksomhed.

3. Gå helhedsorienteret til værks. Inddrag alle interessenter – det bidrager til bevidsthed og skaber udveksling af viden på tværs af værdikæden til gavn for alle.

4. Støt medarbejdere og kulturen med træning, skabeloner, cheat sheets, værktøjer, seminarer etcetera.

5. Indarbejd bæredygtighedskriterier i udbudsrunder.

6. Bæredygtighed, ESG og dekarbonisering skal være en del af sourcing-DNA på linje med kvalitet og pris.

”Det vigtigste virkemiddel er måske at undgå sovepuder i form af ønsker om præcise kvantitative målinger. På nuværende tidspunkt er det ikke vigtigt, at leverandører kan stå til regnskab for alle detaljer. Det vigtige er, at vi ser en tendens og en bevægelse i den rigtige retning”, fortæller René Wienmann.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Denne artikel er del af et tema:

Tema om scope 3 - dekarbonisering i leverandørbasen

Udledning af CO2 og andre klimaskadelige gasser i leverandørkæden kalder man scope 3, og det er svært. Men du kan lige så godt komme i gang med at opgøre hele forsyningskædens CO2-udledning. Altså inklusive alle leverandører. Fordi det er her langt det største klimaaftryk foregår. 

Relateret indhold

28.11.2024SCM.dk

’Verdens Bedste Indkøber 2024’ er hædret for sit fokus på bæredygtighed

28.11.2024SCM.dk

Sådan kan ustabilitet i Mellemøsten påvirke dansk forsyningssikkerhed

13.11.2024SCM.dk

Byggebranchen kan blive en global cirkulær frontfigur

29.10.2024SCM.dk

Danske indkøbsledere får ny brancheorganisation

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup