Kina-plus-én er ikke længere tilstrækkelig – der skal mere til
Det er i dagens usikre verden ikke nok med en ’Kina plus én’-strategi. Det er nødvendigt at indføre multi-shoring-strategier for at reducere risici og øge effektiviteten. Læs her om fem nøglekriterier for valg af produktionslokationer som svar på globale handelsforstyrrelser.
Det er ifølge ny hvidbog i stigende grad vigtigt at indføre multi-shoring-strategier, der går ud over den klassiske “China Plus 1”-tilgang og fokuserer på at diversificere produktion og leverandørlokationer i flere lande. Foto: 123rf.com.
Det er i stigende grad vigtigt at indføre multi-shoring-strategier, der går ud over den klassiske “China Plus 1”-tilgang og fokuserer på at diversificere produktion og leverandørlokationer i flere lande. Målet er at gøre virksomheder i stand til at beskytte deres forsyningskæder mod globale forstyrrelser og styrke deres operationelle fleksibilitet.
Det fastslår DHL Global Forwarding, sø- og luftfragtafdelingen i DHL Group, i en ny hvidbog med titlen “China Plus X: Den nye globale forsyningskæde”.
I de seneste år har geopolitiske spændinger, handelsbarrierer og begivenheder som COVID-19-pandemien vist, hvor sårbare forsyningskæder kan være. Hvidbogen undersøger forskellige lande i Sydøstasien, Syd- og Østeuropa, Mellemøsten og Sydamerika som strategiske alternativer og supplementer til Kina, da de både investerer i infrastruktur og skaber stadig mere handelsvenlige regulatoriske rammer.
Fremtidens globale forsyningskæder skal være fleksible, bæredygtige og diversificerede for at opnå robusthed
Niki Frank, CEO for DHL Global Forwarding Asia Pacific
"Fremtidens globale forsyningskæder skal være fleksible, bæredygtige og diversificerede for at opnå robusthed. DHL Global Forwarding understøtter virksomheder med et unikt globalt netværk og lokal ekspertise for at forme denne transformation. Med vores omfattende portefølje af logistik- og transportløsninger giver vi kunderne de nødvendige værktøjer til at realisere deres Plus X-strategi og fokusere på langsigtet stabilitet", udtaler Niki Frank, CEO for DHL Global Forwarding Asia Pacific.
Fem afgørende faktorer for Plus X
Hvidbogen skitserer fem vigtige kriterier, der spiller en central rolle i valget af produktions- og forsyningskædelokationer:
- Robust transportinfrastruktur – Kapacitet, kvalitet og transittider er afgørende for effektive logistikløsninger. Lande som Vietnam og Mexico investerer massivt i deres transportnetværk, som udgør rygraden i deres forsyningskæder.
- Omkostningsstruktur – En grundig analyse af logistikomkostninger, lønninger og det samlede investeringsafkast (ROI) er nødvendig for at vurdere fordelene ved at flytte produktion til et nyt land.
- Infrastrukturkvalitet – Digital og fysisk infrastruktur, herunder bredbåndskapacitet, transportfaciliteter og kommende projekter som nye lufthavne og jernbanelinjer, er afgørende for alternative sourcing-strategier.
- Arbejdsstyrkens kompetencer – Tilgængeligheden af kvalificeret arbejdskraft er en væsentlig faktor, især da lande som Indien investerer i uddannelse for at forberede deres arbejdsstyrke til fremtidige industrier såsom halvlederproduktion.
- Regulatoriske forhold – Skatter, told, tariffer og handelsaftaler har stor betydning for operationel effektivitet og omkostninger. Emerging Plus X-lande forsøger aktivt at skabe gunstige handelsaftaler og mere investeringsvenlige rammer for at tiltrække udenlandske virksomheder.
En langsigtet forpligtelse til disse nye lokationer er afgørende, da etableringen af en diversificeret produktionsbase ofte kræver betydelige indledende investeringer.
Komplekse forsyningskæder kræver stærk SCM
DHL Global Forwarding peger på, at virksomheder bør vælge en logistikleverandøren, som tilbyder en omfattende serviceportefølje, der hjælper virksomheder med at gøre deres forsyningskæder både effektive og fremtidssikrede. Dette inkluderer multimodale transportløsninger, der kombinerer fordelene ved forskellige transportformer. For eksempel kan virksomheder reducere omkostninger og optimere leveringstider ved at kombinere sø- og luftfragt.
DHL fremhæver også specialiseret rådgivning som en vigtig komponent. Rådgivningen kan hjælpe virksomheder med at analysere og planlægge deres Plus X-strategier. Dette omfatter vurdering af transportkapacitet i potentielle destinationer, analyse af regulatoriske krav og optimering af lager- og distributionsnetværk.
Endelig peger DHL på, at anvendelse af innovative teknologier til at forbedre transparens og effektivitet vil være en stærk løftestang for komplekse forsyningskæder i en usikker verden. Gennem digitale platforme som myDHLi får kunderne realtidsindsigt i deres forsyningskæder, mulighed for at spore forsendelser og administrere processer mere effektivt.
Hvidbogen kan downloades her.