Bæredygtighed bliver indkøbskriterie på linje med kvalitet og pris
I Europa er det allerede license-to-operate, i Asien er det mere spredt og i USA er der et stykke vej endnu. Bæredygtighed er på vej til at blive en central del af globale virksomheders indkøbs-DNA, lyder det fra CPO René Wienmann, Chr. Hansen.
Sourcing- og procurement-afdelinger har til alle tider arbejdet efter parametre som pris, kvalitet og leveringsservice, men i nyere tid har indkøbsarbejdet fået en ny dimension, nemlig bæredygtighed forstået som sociale, miljømæssige og klimamæssige faktorer.
Det gælder også for biotek-virksomheden Chr. Hansen, der i 2022 blev rangeret som verdens anden mest bæredygtige virksomhed på den anerkendte rangering foretaget af Corporate Knights. Chr. Hansen har for øvrigt været en del af top 100 på den globale liste de sidste fem år.
Læs også: 6 trin til at forbedre scope 3 uden stor indkøbsvolumen
”Vi samarbejder med tæt på 6.500 leverandører, og 87 procent af vores CO2-udledning foregår i scope 3 altså hos vores leverandører. Chr. Hansen er på alle måder dybt dedikeret til at arbejde for en bedre og mere bæredygtig verden, så det skal selvfølgelig også fylde meget, når vi udvælger og samarbejder med vores leverandører”, fortæller René Wienmann, der er CPO.
I Europa er det license-to-operate
Han fortæller også, at der er stor interesse for at høre om Chr. Hansens erfaringer med at forbedre ESG-forhold i leverandørbasen fra indkøbskollegaer, og han er derfor ofte ude på konferencer, gå-hjem møder samt andre arrangementer og fortæller om erfaringer.
”Bæredygtighed er ikke nyt for vores leverandører. Der er naturligvis stor spredning i det, vi kan kalde ’bæredygtigheds-modenheden’ blandt vores leverandører; men mange er allerede i gang med proaktive indsatser for at forbedre ESG-forhold”, fortæller han og tilføjer:
”Det gælder først og fremmest europæiske leverandører, hvor bæredygtighed står og lyser allerøverst på virksomhedens strategiske agenda. Det gælder også for nogle asiatiske leverandører, mens andre asiatiske aktører er mere henholdende. Blandt vores amerikanske leverandører er de traditionelle kommercielle parametre stadig dominerende”.
Han fremhæver, at leverandørerne generelt har mange idéer til, hvordan udledninger og andre ESG-forhold kan blive forbedret, og hvordan leverandørerne også kan måle og dokumentere forbedringerne. Nogle forbedringer smitter af på prisen, men mange gør ikke. I mange tilfælde er planer om kommende ny lovgivning og CO2-skatter en stærk drivkraft.
Fra varm til seriøs luft
Det er Chr. Hansens erfaring, at stort set alle leverandører er interesserede i at samarbejde om klima og ESG, og at det hurtigt bliver tydeligt, hvor langt leverandøren er på sin bæredygtigheds-modenhedsrejse: ”Vi mærker hurtigt om, leverandøren er fuld af varm luft, eller de er seriøse og ved, hvad de taler om”, fortæller René Wienmann.
Læs også: Sourcing skifter generations-gear lige nu
Han fortæller også, at Chr. Hansen gerne investerer i en leverandør, hvis ’return on investment’ er god. Det kan være CAPEX-leverandører, der bygger store produktionslæg eller avancerede maskiner, som leverer en betydelig reduktion af vand eller el.
”Vi indgår også i fælles innovation med leverandører, hvis vi ser et perspektiv. Det indebærer, at vores R&D-eksperter indgår samarbejde med en leverandør om brugen af nye mindre CO2 belastende råvarer. Det er ofte ganske omfattende, fordi vi skal teste alle former for konsekvenser for vores produktion af fødevareingredienser, som naturligvis er underlagt skrappe krav til kvalitet og sikkerhed. Så det er noget, vi gør, når vi er overbeviste om store bæredygtighedspotentialer”, fortæller han.