14.08.2019  |  Strategi & ledelse

Brexit får DFDS til at nedjustere

Det danske rederi DFDS sænker forventningerne til væksten i 2019 på grund af lavere efterspørgsel i Storbritannien som følge af Brexit. Mindre lageropbygning giver mindre trafik, og det kan mærkes.

Brexit rumsterer i det britiske og nærmer sig efterhånden, pt. med en udtræden uden en aftale, altså et hårdt no deal-Brexit, d. 31. oktober som det mest sandsynlige scenarie. Mens nogle kan øjne kortsigtet profit og andre ’bare’ forbereder sig, så udviklingen mere kedelig for DFDS.

Læs også: "Vi skal have flere ben at stå på"

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Det danske rederi har netop udgivet sin delårsrapport for 2. kvartal 2019, og her fremgår det, at man på grund af situationen i Storbritannien er nødt til at sænke vækstforventningerne for resten af året, simpelthen fordi trafikken er aftagende.

Tidligere har både britiske og internationale virksomheder i UK brugt en del midler på lageropbygning (stockpiling), men den tendens er begyndt at vende. I andet kvartal er opbygningen af lagre i Storbritannien således stilnet af, hvilket har givet lavere fragtmængder, og dermed mindre omsætning for bl.a. DFDS.

Konkret har DFDS derfor sænket den forventede omsætningsvækst for hele 2019 fra 10-12 procent til 6-8 procent. I samme ombæring har man også nedjusteret forventningerne til driftsoverskuddet seks procent, fra mellem 3,8 og 4 milliarder kroner til mellem 3,5 og 3,8 mia. kr. Aktiekursen ser i øvrigt ud til at følge med nedad.

“Brexit er en ekstraordinær situation, som i øjeblikket sænker mængderne i vores færge- og logistiknetværk. På trods af denne modvind er vi stadig på vej til at fortsætte vores vækst i år. Arbejdet med at indfri vores nye strategiske og finansielle ambitioner er kommet godt i gang, og der sker løbende fremskridt”, siger CEO Torben Carlsen i regnskabet.

Tror stadig på UK
Overfor Børsen giver han udtryk for, at det er en svær tid for rederiets britiske aktiviteter.

"Vi oplevede, at der næsten var kaotiske tilstande op mod slutningen af første kvartal, hvor der var lageropbygning. Så blev Brexit udskudt, og efterspørgslen faldt. Vi forventede, at den ville komme igen i maj, men det skete ikke, og så har vi bare set, at der har været en nedgang i handelsomfanget," siger Torben Carlsen.

DFDS har på det seneste udvidet og forstærket sin tilstedeværelse i Middelhavsregionen, men Torben Carlsen slår i Børsen fast at man ”… tror fuldt og fast på Storbritannien” og derfor ikke har planer om at kaste sig over andre områder på kloden.

Læs også: DFDS tester droner på terminaler

"Vi kigger på de markeder, vi er i, og ser på, hvordan vi kan fylde hullerne, og hvordan vi kan styrke vores forretning. Men vi begynder ikke at kigge mod Nordamerika, Asien eller andre destinationer", understreger han.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere