DFDS tester droner på terminaler
Rederiet DFDS er i færd med at udvikle og teste droner, der skal være med til at holde styr på trailere i selskabets terminaler. Danske Lorenz Technology er med i projektet, der har kunstig intelligens som et centralt redskab.
For at hjælpe med at holde styr på trailere i sine terminaler, har rederiet DFDS sat gang i et projekt, hvor man udvikler og tester droner, der kan give personalet et bedre overblik over faciliteterne, både når det gælder mængden og placeringen af trailerne, og indholdet i dem.
Læs også: "Vi skal have flere ben at stå på"
Ved hjælp af kunstig intelligens (AI) kan dronerne autonomt glide rundt mellem terminalplaceringstrailere, scanne og analysere trailernumre, og samtidig integrere et realtids-dataflow til terminalstyringssystemer. Disse data kan hjælpe de ansatte med forskellige opgaver, herunder præcis placering af trailere og forbedret vægtstyring ved lastning af færger for øget driftseffektivitet.
”Udviklingen af visionsteknologi, AI og droner går rigtig hurtigt, og som med andre teknologier vil vi gerne være involveret og støtte denne udvikling. Vi vil samle værdifuld viden om at bruge intelligente værktøjer, som uden tvivl vil være en del af fremtiden for stort set alt”, siger senior projektleder i DFDS, Mads Bentzen Billesø.
Dronerne er blevet til i samarbejde med den danske specialist Lorenz Technology og vil blive videreudviklet og udvidet i det EU-finansierede OptiPort-projekt sammen med både DFDS, Lorenz og G4S, der laver sikkerheds-, overvågnings- og alarmløsninger.
Projektet vil udvikle og integrere trailer-ID og -placering, skadepåvisning, verifikation af etiketter for farlige materialer og desuden, sammen med G4S, udvikle adskillige sikkerhedsfunktioner, herunder afsløring og sporing af ubudne gæster, herunder med visning af deres placering i realtid på 3D-kort.
Læs også: Lagerdrone skal forebygge fejl
Dronernes evner blev med succes demonstreret i Esbjerg og hollandske Vlaardingen den 10. april og vil blive vist frem for dels en EU-delegation og dels Søfartsstyrelsen og Det Kinesiske Ministerium for Industri og Informationsteknologi på to separate arrangementer i København den 28. maj.
-AK