"Vi skal have flere ben at stå på"

DFDS er via både opkøb og større aftaler ved at skabe sig en solid tilstedeværelse i det østlige Middelhav. For det danske rederi handler det om at sikre en bred forretning, der ikke kun er afhængig Nordsøen. Samtidig er der gode vækstmuligheder sydpå, forklarer shippingchef Peder Gellert.

”Generelt er der uro mange steder, men sådan er verdensordenen lige nu, og det er også derfor, at vi gerne vil have nogle flere ben at stå på”, siger Peder Gellert. Foto: DFDS.

08.03.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

De to manøvrer betyder, at man nu driver en god håndfuld ruter i det østlige Middelhav til og fra Tyrkiet og Grækenland og videre til Italien og Frankrig.

Strategien bag ekspansionen bygger på flere overvejelser omkring fremtiden for selskabet og de muligheder og udfordringer, der byder sig til ved at etablere sig i en region forholdsvis fjernt fra ’hjemmemarkedet’ i Nordeuropa.

”Vi har mange ruter i Nordsøen, men mulighederne for opkøb og udvidelse, og dermed økonomisk vækst, er begrænsede, så derfor har vi set os om efter andre åbninger, og her har Middelhavet omkring Tyrkiet en del potentiale”, forklarer Peder Gellert, der er chef for DFDS' shippingdivision, og fortsætter:

”Tyrkiet har en god vækst, og selvom der har været korte tilbageskridt, blandt andet da liraen blev devalueret i august, så går det den rigtige vej nu, og generelt tror vi på landet som et fremtidigt vækstcenter i regionen.”

Mere kapacitet, mandskab og gods
I forhold til udvidelsen af samarbejdet med Ekol, som ifølge Peder Gellert selv henvendte sig til DFDS efter overtagelsen af U.N. Ro-Ro, så ser begge parter flere fordele i aftalen, men også nogle knaster, der dog allerede er ved at blive høvlet ned.

”Vi kunne se en masse potentiale i nogle nye forretningsmodeller og kundesystemer, der kunne trække nogle gamle samarbejdspartnere tilbage, men samtidig var der også nogle alvorlige bekymringer hos de kunder, vi rejste rundt og besøgte dernede i august”, siger han.

”Den første udfordring var at få plads til den øgede volumen, så fra start har vi udvidet vores terminalkapacitet i området med aftalen om at anvende Ro-Ro-terminalen i Yalova, som gør at vi kan leve op til de løfter, vi har givet til vores kunder. Derudover har vi sendt to nye skibe derned, og nu handler det om at få det hele til at fungere med nye systemer, større godsmængder og mere mandskab”, tilføjer Peder Gellert.

Ser på andre områder
Han peger i den forbindelse på, at de første afgange er afviklet, og at tingene ser ud til at hænge sammen. På den baggrund vil man i første omgang se volumenerne an i løbet af 2019, og så er rederiet også klar til at overveje flere nye muligheder.

”Vi kigger også på andre steder og ruter ud af Tyrkiet. Sortehavet er et efterspurgt område, som vi derfor overvejer, selvom der jo er nogle uenigheder mellem Rusland og Ukraine, der forstyrrer lidt. Generelt er der uro mange steder, men sådan er verdensordenen lige nu, og det er også derfor, at vi gerne vil have nogle flere ben at stå på, så vi ikke kun er afhængige Nordsøen, hvor Brexit kan komme på tværs”, forklarer Peder Gellert.

Læs også: Tyrkisk uro giver ridser i godt DFDS-regnskab

Med Ekol, der er gode på intermodal transport, ombord vil DFDS derfor i den kommende tid arbejde på at binde sine to netværk mere sammen, ikke mindst via jernbane mellem Tyrkiet og Nordeuropa, ligesom Frankrig også skal hægtes på.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding