"Vi skal have flere ben at stå på"

DFDS er via både opkøb og større aftaler ved at skabe sig en solid tilstedeværelse i det østlige Middelhav. For det danske rederi handler det om at sikre en bred forretning, der ikke kun er afhængig Nordsøen. Samtidig er der gode vækstmuligheder sydpå, forklarer shippingchef Peder Gellert.

”Generelt er der uro mange steder, men sådan er verdensordenen lige nu, og det er også derfor, at vi gerne vil have nogle flere ben at stå på”, siger Peder Gellert. Foto: DFDS.

08.03.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

De to manøvrer betyder, at man nu driver en god håndfuld ruter i det østlige Middelhav til og fra Tyrkiet og Grækenland og videre til Italien og Frankrig.

Strategien bag ekspansionen bygger på flere overvejelser omkring fremtiden for selskabet og de muligheder og udfordringer, der byder sig til ved at etablere sig i en region forholdsvis fjernt fra ’hjemmemarkedet’ i Nordeuropa.

”Vi har mange ruter i Nordsøen, men mulighederne for opkøb og udvidelse, og dermed økonomisk vækst, er begrænsede, så derfor har vi set os om efter andre åbninger, og her har Middelhavet omkring Tyrkiet en del potentiale”, forklarer Peder Gellert, der er chef for DFDS' shippingdivision, og fortsætter:

”Tyrkiet har en god vækst, og selvom der har været korte tilbageskridt, blandt andet da liraen blev devalueret i august, så går det den rigtige vej nu, og generelt tror vi på landet som et fremtidigt vækstcenter i regionen.”

Mere kapacitet, mandskab og gods
I forhold til udvidelsen af samarbejdet med Ekol, som ifølge Peder Gellert selv henvendte sig til DFDS efter overtagelsen af U.N. Ro-Ro, så ser begge parter flere fordele i aftalen, men også nogle knaster, der dog allerede er ved at blive høvlet ned.

”Vi kunne se en masse potentiale i nogle nye forretningsmodeller og kundesystemer, der kunne trække nogle gamle samarbejdspartnere tilbage, men samtidig var der også nogle alvorlige bekymringer hos de kunder, vi rejste rundt og besøgte dernede i august”, siger han.

”Den første udfordring var at få plads til den øgede volumen, så fra start har vi udvidet vores terminalkapacitet i området med aftalen om at anvende Ro-Ro-terminalen i Yalova, som gør at vi kan leve op til de løfter, vi har givet til vores kunder. Derudover har vi sendt to nye skibe derned, og nu handler det om at få det hele til at fungere med nye systemer, større godsmængder og mere mandskab”, tilføjer Peder Gellert.

Ser på andre områder
Han peger i den forbindelse på, at de første afgange er afviklet, og at tingene ser ud til at hænge sammen. På den baggrund vil man i første omgang se volumenerne an i løbet af 2019, og så er rederiet også klar til at overveje flere nye muligheder.

”Vi kigger også på andre steder og ruter ud af Tyrkiet. Sortehavet er et efterspurgt område, som vi derfor overvejer, selvom der jo er nogle uenigheder mellem Rusland og Ukraine, der forstyrrer lidt. Generelt er der uro mange steder, men sådan er verdensordenen lige nu, og det er også derfor, at vi gerne vil have nogle flere ben at stå på, så vi ikke kun er afhængige Nordsøen, hvor Brexit kan komme på tværs”, forklarer Peder Gellert.

Læs også: Tyrkisk uro giver ridser i godt DFDS-regnskab

Med Ekol, der er gode på intermodal transport, ombord vil DFDS derfor i den kommende tid arbejde på at binde sine to netværk mere sammen, ikke mindst via jernbane mellem Tyrkiet og Nordeuropa, ligesom Frankrig også skal hægtes på.

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

24.10.2025SCM.dk

Vidensarbejdere: Arbejdslivet føles mere krævende end givende

23.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

21.10.2025SCM.dk

5 genveje til succes som CSCO

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Nyborg