"Vi skal have flere ben at stå på"

DFDS er via både opkøb og større aftaler ved at skabe sig en solid tilstedeværelse i det østlige Middelhav. For det danske rederi handler det om at sikre en bred forretning, der ikke kun er afhængig Nordsøen. Samtidig er der gode vækstmuligheder sydpå, forklarer shippingchef Peder Gellert.

”Generelt er der uro mange steder, men sådan er verdensordenen lige nu, og det er også derfor, at vi gerne vil have nogle flere ben at stå på”, siger Peder Gellert. Foto: DFDS.

08.03.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

De to manøvrer betyder, at man nu driver en god håndfuld ruter i det østlige Middelhav til og fra Tyrkiet og Grækenland og videre til Italien og Frankrig.

Strategien bag ekspansionen bygger på flere overvejelser omkring fremtiden for selskabet og de muligheder og udfordringer, der byder sig til ved at etablere sig i en region forholdsvis fjernt fra ’hjemmemarkedet’ i Nordeuropa.

”Vi har mange ruter i Nordsøen, men mulighederne for opkøb og udvidelse, og dermed økonomisk vækst, er begrænsede, så derfor har vi set os om efter andre åbninger, og her har Middelhavet omkring Tyrkiet en del potentiale”, forklarer Peder Gellert, der er chef for DFDS' shippingdivision, og fortsætter:

”Tyrkiet har en god vækst, og selvom der har været korte tilbageskridt, blandt andet da liraen blev devalueret i august, så går det den rigtige vej nu, og generelt tror vi på landet som et fremtidigt vækstcenter i regionen.”

Mere kapacitet, mandskab og gods
I forhold til udvidelsen af samarbejdet med Ekol, som ifølge Peder Gellert selv henvendte sig til DFDS efter overtagelsen af U.N. Ro-Ro, så ser begge parter flere fordele i aftalen, men også nogle knaster, der dog allerede er ved at blive høvlet ned.

”Vi kunne se en masse potentiale i nogle nye forretningsmodeller og kundesystemer, der kunne trække nogle gamle samarbejdspartnere tilbage, men samtidig var der også nogle alvorlige bekymringer hos de kunder, vi rejste rundt og besøgte dernede i august”, siger han.

”Den første udfordring var at få plads til den øgede volumen, så fra start har vi udvidet vores terminalkapacitet i området med aftalen om at anvende Ro-Ro-terminalen i Yalova, som gør at vi kan leve op til de løfter, vi har givet til vores kunder. Derudover har vi sendt to nye skibe derned, og nu handler det om at få det hele til at fungere med nye systemer, større godsmængder og mere mandskab”, tilføjer Peder Gellert.

Ser på andre områder
Han peger i den forbindelse på, at de første afgange er afviklet, og at tingene ser ud til at hænge sammen. På den baggrund vil man i første omgang se volumenerne an i løbet af 2019, og så er rederiet også klar til at overveje flere nye muligheder.

”Vi kigger også på andre steder og ruter ud af Tyrkiet. Sortehavet er et efterspurgt område, som vi derfor overvejer, selvom der jo er nogle uenigheder mellem Rusland og Ukraine, der forstyrrer lidt. Generelt er der uro mange steder, men sådan er verdensordenen lige nu, og det er også derfor, at vi gerne vil have nogle flere ben at stå på, så vi ikke kun er afhængige Nordsøen, hvor Brexit kan komme på tværs”, forklarer Peder Gellert.

Læs også: Tyrkisk uro giver ridser i godt DFDS-regnskab

Med Ekol, der er gode på intermodal transport, ombord vil DFDS derfor i den kommende tid arbejde på at binde sine to netværk mere sammen, ikke mindst via jernbane mellem Tyrkiet og Nordeuropa, ligesom Frankrig også skal hægtes på.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

21.08.2025SCM.dk

Forsyningskæder skal være agile – men hvad vil det egentlig sige?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense