Tyrkisk uro giver ridser i godt DFDS-regnskab

Rederiet DFDS’ seneste kvartalsregnskab viser et solidt resultat og fortsat vækst på både fragtfærgeruter og omsætning. Men den ustabile situation i Tyrkiet giver panderynker efter opkøbet af U.N. Ro-Ro tidligere på året.

Opkøbet af U.N. Ro-Ro giver lidt usikkerhed i DFDS' kvartalsregnskab på grund af den ustabile tyrkiske lira. Foto: DFDS.

16.08.2018

SCM.dk

I dag, torsdag d. 16. august, præsenterer det danske rederi og logistikselskab DFDS sit kvartalsregnskab for Q2 2018, og grundlæggende er det god læsning for koncernens interessenter. Årets andet kvartal bød således på fortsat vækst på fragtfærgeruterne, en stigning i omsætningen på 6 procent og højere indtjening både sammenlagt og ikke mindst i logistikdivision, hvor EBITDA steg 25 procent.

Forventningerne til resten er 2018 er også ganske gode. DFDS regner således med en omsætningsvækst på omkring 10 procent og et uændret interval for EBITDA før særlige poster på mellem 3 og 3,2 mia. kr. (2017: 2,7 mia.).

Alligevel er der uro at spore for den kommende tid. Den politiske og økonomiske situation i Tyrkiet, hvor den lokale valuta, liraen, er faldet markant i værdi de seneste måneder, medfører nemlig at ’usikkerheden knyttet til forventningen [er] højere end sædvanligt’, som det hedder.

Læs også: DSV køber DFDS’ baneløsning mellem Danmark og Italien

Det skyldes opkøbet af det tyrkiske shippingselskab U.N. Ro-Ro i en handel, der ved offentliggørelsen blev sat til 950 mio. euro (knap 7,1 mia. kr.), og som blev endelig gennemført den 7. juni. I Q2-regnskabet fremgår det dog, at man har sænket sine investeringer med 200 mio. kr. ’på grund af primært en lavere købspris for egenkapitalværdien af U.N. Ro-Ro end tidligere forventet’.

Trods usikkerheden er man dog tilfredse med resultatet og ser frem til at spændingerne i landet, der hovedsageligt skyldes den konflikt om udlevering af en præst fra Tyrkiet til USA, som brød ud i starten af juni, aftager.

“Vi er glade for at levere et solidt resultat for andet kvartal. Uanset situationen i Tyrkiet går det fremad med integrationen af de nye færgeruter mellem Europa og Tyrkiet. Vi forventer stadig at komme i mål med integrationen i år. Vi fortsætter endvidere med at forfølge andre muligheder for at vokse og skabe værdi”, siger CEO Niels Smedegaard i regnskabet.

For at sikre kapacitet til fortsat vækst har DFDS i dag bestilt en fragtfærge (ro-ro) yderligere fra det kinesiske skibsværft i Jinling ved udnyttelse af en option opnået ved bestillingen af tidligere færger fra samme skibsværft.

Fragtfærgen er tilsvarende til de fem tidligere bestilte fragtfærger og er ligeledes designet til at transportere 6.700 lanemeter fragt svarende til omkring 450 trailere. Den store fragtkapacitet reducerer enhedsomkostninger samt miljøpåvirkningen pr. transporteret enhed.

-AK

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

29.10.2024SCM.dk

Konflikten i Det Røde Hav sender CO2-udledningen på rekord-niveau

29.10.2024SCM.dk

Månedens udfordring: Forsyningskæden skal først og fremmest være fleksibel

28.10.2024SCM.dk

Ny stor aftale om etablering af ladeinfrastruktur ved 27 terminaler

24.10.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Digitale prisskilte løfter kundeservice til nye højder

24.10.2024SCM.dk

Greater Copenhagen ligger i top i OECD inden for udvikling af grøn teknologi

24.10.2024SCM.dk

Klimapolitikken lider fordi ulighed i CO2-aftryk undervurderes

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online