Tyrkisk uro giver ridser i godt DFDS-regnskab
Rederiet DFDS’ seneste kvartalsregnskab viser et solidt resultat og fortsat vækst på både fragtfærgeruter og omsætning. Men den ustabile situation i Tyrkiet giver panderynker efter opkøbet af U.N. Ro-Ro tidligere på året.
I dag, torsdag d. 16. august, præsenterer det danske rederi og logistikselskab DFDS sit kvartalsregnskab for Q2 2018, og grundlæggende er det god læsning for koncernens interessenter. Årets andet kvartal bød således på fortsat vækst på fragtfærgeruterne, en stigning i omsætningen på 6 procent og højere indtjening både sammenlagt og ikke mindst i logistikdivision, hvor EBITDA steg 25 procent.
Forventningerne til resten er 2018 er også ganske gode. DFDS regner således med en omsætningsvækst på omkring 10 procent og et uændret interval for EBITDA før særlige poster på mellem 3 og 3,2 mia. kr. (2017: 2,7 mia.).
Alligevel er der uro at spore for den kommende tid. Den politiske og økonomiske situation i Tyrkiet, hvor den lokale valuta, liraen, er faldet markant i værdi de seneste måneder, medfører nemlig at ’usikkerheden knyttet til forventningen [er] højere end sædvanligt’, som det hedder.
Læs også: DSV køber DFDS’ baneløsning mellem Danmark og Italien
Det skyldes opkøbet af det tyrkiske shippingselskab U.N. Ro-Ro i en handel, der ved offentliggørelsen blev sat til 950 mio. euro (knap 7,1 mia. kr.), og som blev endelig gennemført den 7. juni. I Q2-regnskabet fremgår det dog, at man har sænket sine investeringer med 200 mio. kr. ’på grund af primært en lavere købspris for egenkapitalværdien af U.N. Ro-Ro end tidligere forventet’.
Trods usikkerheden er man dog tilfredse med resultatet og ser frem til at spændingerne i landet, der hovedsageligt skyldes den konflikt om udlevering af en præst fra Tyrkiet til USA, som brød ud i starten af juni, aftager.
“Vi er glade for at levere et solidt resultat for andet kvartal. Uanset situationen i Tyrkiet går det fremad med integrationen af de nye færgeruter mellem Europa og Tyrkiet. Vi forventer stadig at komme i mål med integrationen i år. Vi fortsætter endvidere med at forfølge andre muligheder for at vokse og skabe værdi”, siger CEO Niels Smedegaard i regnskabet.
For at sikre kapacitet til fortsat vækst har DFDS i dag bestilt en fragtfærge (ro-ro) yderligere fra det kinesiske skibsværft i Jinling ved udnyttelse af en option opnået ved bestillingen af tidligere færger fra samme skibsværft.
Fragtfærgen er tilsvarende til de fem tidligere bestilte fragtfærger og er ligeledes designet til at transportere 6.700 lanemeter fragt svarende til omkring 450 trailere. Den store fragtkapacitet reducerer enhedsomkostninger samt miljøpåvirkningen pr. transporteret enhed.
-AK