Fem år til det nye Maersk er klar
I et interview med Børsen giver Maersks adm. direktør, Søren Skou, sig selv tre-fem år til at komme i mål med strategien, der skal konsolidere selskabet som en transportvirksomhed.
En af Danmarks største virksomheder, A.P. Møller-Maersk, har i efterhånden en del år kæmpet for at løfte omsætning og overskud. I den forbindelse har selskabet iværksat en strategi, der skal samle aktiviteterne omkring selve shippingforretningen, mens andre dele er ved at blive skilt fra.
Læs også: CMA CGM bekræfter ordre på megaskibe
Processen startede i august, da man solgte olieforretningen til franske Total, og fortsatte i slutningen af september med udmeldingen om salget af Maersk Tankers til APMH Invest, der er et af koncernens egne holdingselskaber under A.P. Møller Holding. Senest er olieboringsdivisionen Maersk Drilling blevet rygtet som et opkøbsemne for det amerikanske olieserviceselskab Rowan Companies, selvom en analytiker kalder det usandsynligt.
Men hvor travlt har man egentlig på Esplanaden med at komme i mål med denne konsolideringsproces? Det har Børsen spurgt Maersks adm. direktør, Søren Skou, om. Efter frasalgene er han klar til at sætte turbo på.
"Jeg tror, det vil tage tre-fem år at bygge den virksomhed, vi gerne vil have. Men jeg er også sikker på, at vi vil vise fremskridt hele tiden. Det er super spændende, og jeg tror virkelig på, at vi kan bygge et selskab, som igen kan blive en vækstvirksomhed. Det er helt klart målet", siger han til avisen.
Af det nyligt offentliggjorte regnskab for tredje kvartal i år fremgår det, at rederiets samlede transporterede mængder faldt med 2,5 procent, bl.a. foranlediget af sommerens omfattende hackerangreb, der kostede selskabet ganske dyrt. Det skal ses i sammenligning med en global vækst på 5 procent.
For at minimere risici i nedgangstider fremover, peger Søren Skou på et tættere samarbejde mellem Maersk Line, havnedivisionen APM Terminals og logistikselskabet Damco som en del af nøglen til at kunne levere en samlet løsning til sine kunder på et centralt område: Godstransport fra fabrikkerne til butikkerne.
"Det vigtige for mig er, at en større del af vores omsætning kommer fra andet end fragt på havet. Det betyder, at vi skal sælge mere af alt det andet associerede", siger han til Børsen.
Mere digitalisering og større bestyrelse
Det skal bl.a. ske online, hvor Søren Skou fremhæver ambitionen om, at Maersk skal være primus motor inden for digitalisering af transport- og logistikbranchen, til trods for at selskabet kun for alvor har været i gang i under et år, først via en aftale med IBM og siden med Microsoft.
"Vores konkurrencefordel er, at vi før andre kan levere de her samlede transportløsninger. Jeg er også ret sikker på, at vi er ret langt fremme i forhold til vores industri, men ikke i forhold til B2C i den digitale udvikling. Men jeg tror, at kunderne vil opleve det som en bedre oplevelse, når de bestiller gennem os", forklarer han overfor Børsen.
Læs også: Ikke alle har brug for den store pakke
For at understøtte strategien meldte Maersk i tirsdags ud, at man udvider direktionen fra tre til seks medlemmer, så den udover CEO Søren Skou nu består af Vice CEO Claus V. Hemmingsen, finansdirektør Jakob Stausholm, CCO for Damco, Vincent Clerq, CEO for APM Terminals, Morten Engelstoft og COO for Maersk Line, Søren Toft.
-AK