Fem år til det nye Maersk er klar

I et interview med Børsen giver Maersks adm. direktør, Søren Skou, sig selv tre-fem år til at komme i mål med strategien, der skal konsolidere selskabet som en transportvirksomhed.

Maersk vil fokusere forretningen på transport og logistik. CEO Søren Skou giver sig selv og koncernen mellem tre og fem år til at nå i mål. Foto: Maersk Line.

01.12.2017

SCM.dk

En af Danmarks største virksomheder, A.P. Møller-Maersk, har i efterhånden en del år kæmpet for at løfte omsætning og overskud. I den forbindelse har selskabet iværksat en strategi, der skal samle aktiviteterne omkring selve shippingforretningen, mens andre dele er ved at blive skilt fra.

Læs også: CMA CGM bekræfter ordre på megaskibe

Processen startede i august, da man solgte olieforretningen til franske Total, og fortsatte i slutningen af september med udmeldingen om salget af Maersk Tankers til APMH Invest, der er et af koncernens egne holdingselskaber under A.P. Møller Holding. Senest er olieboringsdivisionen Maersk Drilling blevet rygtet som et opkøbsemne for det amerikanske olieserviceselskab Rowan Companies, selvom en analytiker kalder det usandsynligt.

Men hvor travlt har man egentlig på Esplanaden med at komme i mål med denne konsolideringsproces? Det har Børsen spurgt Maersks adm. direktør, Søren Skou, om. Efter frasalgene er han klar til at ’sætte turbo på’.

"Det vigtige for mig er, at en større del af vores omsætning kommer fra andet end fragt på havet. Det betyder, at vi skal sælge mere af alt det andet associerede", siger CEO for A.P. Møller - Mærsk A/S, Søren Skou. Foto: Maersk.

"Jeg tror, det vil tage tre-fem år at bygge den virksomhed, vi gerne vil have. Men jeg er også sikker på, at vi vil vise fremskridt hele tiden. Det er super spændende, og jeg tror virkelig på, at vi kan bygge et selskab, som igen kan blive en vækstvirksomhed. Det er helt klart målet", siger han til avisen.

Af det nyligt offentliggjorte regnskab for tredje kvartal i år fremgår det, at rederiets samlede transporterede mængder faldt med 2,5 procent, bl.a. foranlediget af sommerens omfattende hackerangreb, der kostede selskabet ganske dyrt. Det skal ses i sammenligning med en global vækst på 5 procent.

For at minimere risici i nedgangstider fremover, peger Søren Skou på et tættere samarbejde mellem Maersk Line, havnedivisionen APM Terminals og logistikselskabet Damco som en del af nøglen til at kunne levere en samlet løsning til sine kunder på et centralt område: Godstransport fra fabrikkerne til butikkerne.

"Det vigtige for mig er, at en større del af vores omsætning kommer fra andet end fragt på havet. Det betyder, at vi skal sælge mere af alt det andet associerede", siger han til Børsen.

Mere digitalisering og større bestyrelse
Det skal bl.a. ske online, hvor Søren Skou fremhæver ambitionen om, at Maersk skal være primus motor inden for digitalisering af transport- og logistikbranchen, til trods for at selskabet kun for alvor har været i gang i under et år, først via en aftale med IBM og siden med Microsoft.

"Vores konkurrencefordel er, at vi før andre kan levere de her samlede transportløsninger. Jeg er også ret sikker på, at vi er ret langt fremme i forhold til vores industri, men ikke i forhold til B2C i den digitale udvikling. Men jeg tror, at kunderne vil opleve det som en bedre oplevelse, når de bestiller gennem os", forklarer han overfor Børsen.

Læs også: Ikke alle har brug for den store pakke

For at understøtte strategien meldte Maersk i tirsdags ud, at man udvider direktionen fra tre til seks medlemmer, så den udover CEO Søren Skou nu består af Vice CEO Claus V. Hemmingsen, finansdirektør Jakob Stausholm, CCO for Damco, Vincent Clerq, CEO for APM Terminals, Morten Engelstoft og COO for Maersk Line, Søren Toft.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn