CMA CGM bekræfter ordre på megaskibe
Det franske rederi CMA CGM har bekræftet, at man har bestilt ni containerskibe med en kapacitet på 22.000 TEU, hvilket gør dem til verdens største.
Med en estimeret værdi på 1,2 mia. dollars (godt 7,5 mia. kr.) er det en kæmpe aftale, det franske rederi CMA CGM har indgået med to kinesiske værfter, og meget passende bliver resultatet også derefter.
Læs også: Mærsk sælger olieforretningen for at styrke transport- og logistikdelen
Over de næste godt tre år skal værfterne således bygge i alt ni gigantiske containerskibe, der hver får en kapacitet på 22.000 TEU (tyvefodsenheder), hvilket placerer dem allerøverst på listen over verdens største fartøjer, skriver World Maritime News.
CMA CGM har netop bekræftet, at man har skrevet under på et såkaldt letter of intent (LOI) med værfterne CSSC Hudong-Zhonghua og Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding, der skal bygge fem hhv. fire skibe, hvoraf de første allerede skal være klar til kommerciel sejlads omkring udgangen af 2019.
Ifølge en udmelding fra CMA CGM bunder ordren i et ønske om at holde trit med markedets vækst og selskabets behov, og man forventer at de ni skibe vil yderligere reducere enhedstransportomkostninger, specielt på ruterne mellem Asien og Europa, skriver virksomheden videre.
Til sammenligning er Maersk, en af CMA CGMs største konkurrenter, ved at bygge et antal andengenerationsudgaver at sin største model, Triple E, der vil få en kapacitet på 20.568 TEU og være ca. 35 procent mere effektivt end gennemsnitsskibet på Asien-Europa.
Positivt regnskab
CMA CGM har desuden også frigivet sit kvartalsregnskab for Q2 af 2017, og det er opløftende tal for den franske mastodont. Kvartalet gav således en nettoindtjening på 219 mio. dollars (godt 1,36 mia. kr.), hvilket må siges at være en pæn forbedring sammenlignet med det tab på $129 mio. (ca. 800 mio. kr.), man oplevede i samme periode sidste år.
Læs også: Fransk rederi-gigant har tabt 100 millioner dollar
Rederiets godsmængde steg da også med 33,3 procent i perioden sammenlignet med Q2 2016, og de stigende fragtrater forbedrede samtidig indtjeningen med 12,5 procent pr. container. Alt i alt førte det til en stigning i konsoliderede indtægter på 56,8 procent til $5,55 mia. (knap 35 mia. kr.).
-AK