17.08.2017  |  Branchenyt

Hackerangreb koster Maersk op mod 1,9 mia. kr.

A.P. Møller – Maersk har fået opgjort skaderne efter junis omfattende hackerangreb, og den samlede regning lander et sted mellem 1,3 og 1,9 mia. kr. I fremtiden vil man forsøge at beskytte sig endnu bedre.

I slutningen af juni blev der mildest talt rusket op i hverdagen for A.P. Møller – Maersk. Tirsdag d. 27. juni blev koncernen således ramt af et alvorligt og vidtrækkende hackerangreb, der senere blev identificeret som en type malware ved navn NotPetya.

Læs også: Robotter i logistikken – løsning, udfordring eller trussel?

Selvom koncernen relativt hurtigt fik styr på sagerne – ifølge selskabet var angrebet under kontrol allerede dagen efter – og kunne bevæge sig tilbage mod normal drift, så får episoden alligevel ganske mærkbare konsekvenser for rederiet.

Det fremgår af det regnskab for andet kvartal 2017, som Maersk udsendte for nylig, og hvor cyberangrebet har sit eget afsnit under kvartalets highlights. Ifølge DR opgør selskabet her de samlede omkostninger til at ligge et sted mellem 1,3 og 1,9 mia. kr.

A.P. Møller – Maersk er som bekendt verdens største containerfragtfirma og det var netop også de containerrelaterede forretningsområder, der blev hårdest ramt. Både Maersk Line, APM Terminals og logistikselskabet Damco måtte lukkes ned i en periode i det Maersk selv kalder et ”forebyggende tiltag”, og som betyder tab af indtjening i specielt juli måned.

Alvorligt slag, men ingen langsigtet trussel
Til DR siger chefaktieanalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand Markets at angrebet, der også betød, at virksomheden måtte drives over en uge uden it, udgør ”et alvorligt” slag for Maersk.

”Det er et væsentligt beløb, som nok også ligger over, hvad de fleste havde forventet. Så det er noget, der sætter et aftryk på regnskabet og gør et indhug i en forholdsvist lav indtjening”, siger han. Det til trods mener han dog ikke, at det for alvor er noget, der vil true den danske gigant.

”Det er forhåbentligt noget, som kun sker én gang, så det er ikke noget, der truer forretningen. Men det er et stort beløb, denne hackerskandale har kostet Maersk”, siger Michael Friis Jørgensen.

Maersk understreger i regnskabet, at man bevarede ”fuld kontrol med alle fartøjer i løbet af situationen, og at alle ansatte var sikre”, samt at der ”ikke skete noget tab af data til tredjeparter”, selvom forretningerne blev ”væsentligt påvirkede”.

Selve milliardregningen, som Maersk-topchef Søren Skou ifølge DR i øvrigt mener er ”relativt lille set i forhold til virksomhedens størrelse”, består bl.a. af udgifter til ”massevis af konsulenter og leverandører, som har hjulpet os med at få alle vores systemer op at køre igen”, som han siger. Derudover har tab på containerfragt og udgifter til at chartre ekstra skibe som følge af dårlig kommunikation efter angrebet og betydet ekstra omkostninger.

Læs også: Massivt cyberangreb rammer virksomheder verden over

Når det gælder fremtiden, peger Maersk selv på, at junis angreb ”var en hidtil uset type malware og updates til både Windows- og antivirussystemer ikke ydede effektiv beskyttelse”. Derfor har selskabet allerede nu indført ”forskellige og yderligere beskyttelsesforanstaltninger”, ligesom man ”fortsætter med at gennemgå sine systemet for at forsvare sig mod angreb”.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere