Fælles værdikædeforståelse hjælper Gubi med at styre millioner af varianter

Gubi er en designvirksomhed, men det er i høj grad også en supply chain virksomhed. Virksomheden har outsourcet al operations, sælger mere og mere via e-handel med skrappe krav til leveringsevne, og mængden af varianter løber op i millioner. Det giver alt i alt en stor opgave med at lede forsyningskæden – som kun kan lade sig gøre via et tæt samarbejde mellem salg, markedsføring og supply chain.

”Vi skal investere i ny teknologi, der sikkert er baseret på kunstig intelligens. Og så skal vi kompetenceudvikle medarbejdere inden for dataanalyser og data science-discipliner samt måske ansætte nye data science-tunge profiler”, fortæller Jonas Hoffmann. Foto: Gubi..

13.04.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Al produktion er outsourcet til leverandører i Asien og Europa, ligesom lager er lagt ud til henholdsvis eksternt distributionscenter i Horsens og til DC’er i Australien, USA og Kina. Cirka halvdelen af møbelkollektionerne er made to stock (produktion til lager, red.), mens den anden halvdel er såkaldte polster-produkter, der er customized to order (skræddersyede efter ordre, red.). Den sidste kategori giver millioner af konfigurationsmuligheder og bliver primært produceret hos leverandører i Polen og Litauen, hvor produkterne bliver sendt direkte til den forhandler, som slutkunden har bestilt varen hos. Eller i enkelte tilfælde direkte til slutkundens privatadresse.

”Vi er en designvirksomhed med stort D, og det giver en meget kompleks styring af forsyningskæde, fordi vi som virksomheden hele tiden vil være ’first mover’, og at vi bevidst ønsker at tilbyde vores kunder millioner af konfigurationsmuligheder. Samtidig skal vi ofte være i stand til at levere fra dag til dag, alt imens særligt coronaperioden har øget de i forvejen store udsving i efterspørgslen, så vi på nogle produkter oplever udsving på mere end 300 procent”, fortæller Jonas Hoffmann, der er director supply chain hos Gubi og indtil for nylig også director, sales support.

Vi kan selvfølgelig ikke det hele på én gang. Vi bliver nødt til at prioritere, og derfor taler vi også tæt sammen på tværs af salg, markedsføring og supply chain.

Jonas Hoffmann

Vi taler sammen hver måned
Gubi har for relativt nylig etableret en overordnet sales & operations planning-proces (S&OP), hvor ledere fra salg, markedsføring og supply chain mødes hver måned og ser nærmere på salgsstatistik og -historik, tendenser, kommende aktiviteter, nye produktlanceringer, sæsonmønstre etc. Det sker på aggregeret kollektionsniveau og ikke helt ned på varenummerniveau.

På de månedlige S&OP-møder formulerer lederne en fremskrivning af forventninger tolv måneder frem i tiden med særligt fokus på de kommende tre-fire måneder. Det danner så virksomhedens salgsprognose eller forecast.

”Herefter bryder vi i supply chain prognosen ned på varenummerniveau, som danner grundlaget for vores disponeringer og behovssignaler til leverandører”, fortæller Jonas Hoffmann og supplerer: ”Vi konverterer prognoserne til konkrete genbestillingspunkter og dermed operationelle indkøbsforslag direkte i vores ERP-system for alle made-to-stock varer. Når det gælder den anden halvdel af vores volumen, sender vi prognoserne videre til leverandørerne, som dermed anvender dem til at planlægge produktionskapacitet samt mellemvarelagre af halvfabrikata”.

For mange virksomheder gælder det, at 80 procent af volumen bliver produceret af 20 procent af leverandørerne. Det gælder også for Gubis vedkommende, og Jonas Hoffmann fortæller, at de prioriterer de syv-otte største leverandører, som bliver forsynet med så detaljerede prognoser som muligt så ofte som muligt.

LÆS OGSÅ: Cobhams værdikæde skifter fra forsvar til angreb

Fælles forståelse
Tidligere lå prognoseprocessen i indkøb, og det er nyt, at Gubi arbejder med en S&OP-proces, der har overtaget prognosearbejdet.

”Det er en stor fordel, fordi det giver en fælles forståelse for den samlede værdikæde, og hvordan tiltag i én del påvirker mulighederne og resultaterne i en anden del af virksomheden. Vi afstemmer risikotilgangen, så alle dele af forretningen er klar på, hvordan vi prioriterer og hvilke risici, vi løber”, fortæller Jonas Hoffmann.

På samme måde som Gubi arbejder på at knytte de største leverandører tættere til sig, arbejder virksomheden også på at invitere nogle af de store kunder til tættere samarbejde og udveksling.
”Vi er i færd med at indbyde nogle af de store e-tailers (online forhandlere, red.) til et tættere samarbejde, hvor begge parter forpligter sig på nogle rammeordrer. Det er en fordel for begge parter, så det ser positivt ud”, fortæller han.

LÆS OGSÅ: Vi skal have et fælles sprog i hele værdikæden

S&OP kan blive udvidet
”På den måde kan vi måske etablere noget, der ligner en udvidet S&OP-proces eller en værdikædeproces, hvor vi sammen med udvalgte kunder og leverandører etablerer et tættere samarbejde, hvor vi løbende udveksler og afstemmer forventninger. Måske kan vi etablere dedikerede ’underlagre’ til udvalgte kunder, hvor varebeholdningen er forbeholdt denne kunde”, fortæller Jonas Hoffmann.

Gubis salg foregår i stigende grad via e-handel, og kundernes forventninger til leveringsevne er på denne salgskanal nådesløse. Det hedder levering fra dag til dag, og det kan kun lade sig gøre med lager.

”Den udvikling vil stille krav til os i supply chain om at opruste på teknologi og kompetencer. Vi arbejder i dag med prognoser i Excel, og det holder ikke i længden. Vi skal investere i ny teknologi, der sikkert er baseret på kunstig intelligens. Og så skal vi kompetenceudvikle medarbejdere inden for dataanalyser og data science-discipliner samt måske ansætte nye data science-tunge profiler”.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

20.12.2024SCM.dk

SCM Agendaen #23 – Stamdata og konkurrenceevne

11.11.2024Intempus ApS

Sponseret

GPS-baseret kørselsregistrering: Vejen til øget produktivitet og medarbejdertilfredshed

08.11.2024Intempus ApS

Sponseret

Digital tidsregistrering: Nøglen til ressourceoptimering og overholdelse af nye lovkrav

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup