Fælles værdikædeforståelse hjælper Gubi med at styre millioner af varianter

Gubi er en designvirksomhed, men det er i høj grad også en supply chain virksomhed. Virksomheden har outsourcet al operations, sælger mere og mere via e-handel med skrappe krav til leveringsevne, og mængden af varianter løber op i millioner. Det giver alt i alt en stor opgave med at lede forsyningskæden – som kun kan lade sig gøre via et tæt samarbejde mellem salg, markedsføring og supply chain.

”Vi skal investere i ny teknologi, der sikkert er baseret på kunstig intelligens. Og så skal vi kompetenceudvikle medarbejdere inden for dataanalyser og data science-discipliner samt måske ansætte nye data science-tunge profiler”, fortæller Jonas Hoffmann. Foto: Gubi..

13.04.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Al produktion er outsourcet til leverandører i Asien og Europa, ligesom lager er lagt ud til henholdsvis eksternt distributionscenter i Horsens og til DC’er i Australien, USA og Kina. Cirka halvdelen af møbelkollektionerne er made to stock (produktion til lager, red.), mens den anden halvdel er såkaldte polster-produkter, der er customized to order (skræddersyede efter ordre, red.). Den sidste kategori giver millioner af konfigurationsmuligheder og bliver primært produceret hos leverandører i Polen og Litauen, hvor produkterne bliver sendt direkte til den forhandler, som slutkunden har bestilt varen hos. Eller i enkelte tilfælde direkte til slutkundens privatadresse.

”Vi er en designvirksomhed med stort D, og det giver en meget kompleks styring af forsyningskæde, fordi vi som virksomheden hele tiden vil være ’first mover’, og at vi bevidst ønsker at tilbyde vores kunder millioner af konfigurationsmuligheder. Samtidig skal vi ofte være i stand til at levere fra dag til dag, alt imens særligt coronaperioden har øget de i forvejen store udsving i efterspørgslen, så vi på nogle produkter oplever udsving på mere end 300 procent”, fortæller Jonas Hoffmann, der er director supply chain hos Gubi og indtil for nylig også director, sales support.

Vi kan selvfølgelig ikke det hele på én gang. Vi bliver nødt til at prioritere, og derfor taler vi også tæt sammen på tværs af salg, markedsføring og supply chain.

Jonas Hoffmann

Vi taler sammen hver måned
Gubi har for relativt nylig etableret en overordnet sales & operations planning-proces (S&OP), hvor ledere fra salg, markedsføring og supply chain mødes hver måned og ser nærmere på salgsstatistik og -historik, tendenser, kommende aktiviteter, nye produktlanceringer, sæsonmønstre etc. Det sker på aggregeret kollektionsniveau og ikke helt ned på varenummerniveau.

På de månedlige S&OP-møder formulerer lederne en fremskrivning af forventninger tolv måneder frem i tiden med særligt fokus på de kommende tre-fire måneder. Det danner så virksomhedens salgsprognose eller forecast.

”Herefter bryder vi i supply chain prognosen ned på varenummerniveau, som danner grundlaget for vores disponeringer og behovssignaler til leverandører”, fortæller Jonas Hoffmann og supplerer: ”Vi konverterer prognoserne til konkrete genbestillingspunkter og dermed operationelle indkøbsforslag direkte i vores ERP-system for alle made-to-stock varer. Når det gælder den anden halvdel af vores volumen, sender vi prognoserne videre til leverandørerne, som dermed anvender dem til at planlægge produktionskapacitet samt mellemvarelagre af halvfabrikata”.

For mange virksomheder gælder det, at 80 procent af volumen bliver produceret af 20 procent af leverandørerne. Det gælder også for Gubis vedkommende, og Jonas Hoffmann fortæller, at de prioriterer de syv-otte største leverandører, som bliver forsynet med så detaljerede prognoser som muligt så ofte som muligt.

LÆS OGSÅ: Cobhams værdikæde skifter fra forsvar til angreb

Fælles forståelse
Tidligere lå prognoseprocessen i indkøb, og det er nyt, at Gubi arbejder med en S&OP-proces, der har overtaget prognosearbejdet.

”Det er en stor fordel, fordi det giver en fælles forståelse for den samlede værdikæde, og hvordan tiltag i én del påvirker mulighederne og resultaterne i en anden del af virksomheden. Vi afstemmer risikotilgangen, så alle dele af forretningen er klar på, hvordan vi prioriterer og hvilke risici, vi løber”, fortæller Jonas Hoffmann.

På samme måde som Gubi arbejder på at knytte de største leverandører tættere til sig, arbejder virksomheden også på at invitere nogle af de store kunder til tættere samarbejde og udveksling.
”Vi er i færd med at indbyde nogle af de store e-tailers (online forhandlere, red.) til et tættere samarbejde, hvor begge parter forpligter sig på nogle rammeordrer. Det er en fordel for begge parter, så det ser positivt ud”, fortæller han.

LÆS OGSÅ: Vi skal have et fælles sprog i hele værdikæden

S&OP kan blive udvidet
”På den måde kan vi måske etablere noget, der ligner en udvidet S&OP-proces eller en værdikædeproces, hvor vi sammen med udvalgte kunder og leverandører etablerer et tættere samarbejde, hvor vi løbende udveksler og afstemmer forventninger. Måske kan vi etablere dedikerede ’underlagre’ til udvalgte kunder, hvor varebeholdningen er forbeholdt denne kunde”, fortæller Jonas Hoffmann.

Gubis salg foregår i stigende grad via e-handel, og kundernes forventninger til leveringsevne er på denne salgskanal nådesløse. Det hedder levering fra dag til dag, og det kan kun lade sig gøre med lager.

”Den udvikling vil stille krav til os i supply chain om at opruste på teknologi og kompetencer. Vi arbejder i dag med prognoser i Excel, og det holder ikke i længden. Vi skal investere i ny teknologi, der sikkert er baseret på kunstig intelligens. Og så skal vi kompetenceudvikle medarbejdere inden for dataanalyser og data science-discipliner samt måske ansætte nye data science-tunge profiler”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

24.04.2024SCM.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

24.10.2023SCM.dk

Tre stærke egenskaber ved supply chain planlægning

13.10.2023SCM.dk

Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

10.10.2023SCM.dk

Planlægning er blevet både vigtigere og vanskeligere

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle