SCM Agendaen #23 – Stamdata og konkurrenceevne
I denne podcast diskuterer parterne udfordringer ved at operere med valide stamdata. Stamdata er grundlæggende og centrale data, der bruges på tværs af en organisation til at understøtte dens forretningsprocesser og beslutningstagning. Dataene omfatter vigtige oplysninger som kundedata, produkt- og produktionsdata, leverandørinformation, medarbejderdata og finansielle data. Gode stamdata kan bidrage til øget produktivitet, kundetilfredshed og beslutningsgrundlag – og dermed styrke konkurrenceevnen. Podcasten er sponseret af ROB-EX A/S.
Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har taget podcastudstyret med til ROB-EX i Odense til en samtale med direktør Hans Jørgen Lynggaard fra ROB-EX og lektor Mads Bruun Larsen fra SDU om udfordringerne med at sikre valide stamdata til produktionsplanlægning.
Valide stamdata som styklister og ruter er vigtige for at sikre et solidt grundlag til at kunne produktionsplanlægge. ”I vores konkrete projekter kan vi erfare, at dataene ikke er til stede, og at kvaliteten er svingende. Heldigvis oplever vi også data af super kvalitet. Og det har rigtig meget at sige for hastigheden og succesen for sådanne projekter”, siger Hans Jørgen Lynggaard fra ROB-EX.
Præcise data, produktion og planlægning
I podcasten drøfter deltagerne problematikker med at sikre valide stamdata blandt andet til produktionsplanlægningsformål. ”Sådanne data er alle de data, vi har brug for, for at kunne gennemføre de konkrete ordrer og produktioner. I planlægningssammenhæng er det rigtig meget ruter – det vil sige ressourcer og procestider samt cyklustider. Det er også arbejdstegninger, instruktioner og kvalitetscheck”, siger Mads Bruun Larsen. I podcasten drøftes også, hvor præcise stamdata bør være, og hvordan variation i output kan være forårsaget af dårlige stamdata. Endelig reflekteres der over den konkrete praksis med standata, og der gives bud på, hvordan man konkret kan gribe arbejdet an med at forbedre stamdataene.
Deltagere i podcasten
- Hans Jørgen Lynggaard, direktør og medejer, ROB-EX A/S.
- Mads Bruun Larsen, lektor, Institut for Teknologi og Innovation, SDU.
- Værter: Podcast redaktører professor Jan Stentoft, SDU Kolding og freelance kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær.
Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.
Skab tværorganisatorisk forståelse
”Den interne fælles forståelse af processerne på tværs af funktioner eller afdelinger er ofte en udfordring. Der er så meget at hente i simple proceskortlægninger. Hvad er det, der sker i disse processer? Hvad sker der i den fysiske verden? Hvilke systemer bruges i opgave-flowet, og hvad er sundheden af data? Og så er det vigtigt at få involveret de medarbejdere, der er involveret i det konkrete arbejde. På denne måde kan der skabes et helhedsbillede. For der sidder ofte medarbejdere i flowet, som ikke har denne procesforståelse. De føder data i den ene ende og ved ikke, hvor de bruges senere”, siger Jan Stentoft.
Et par gode råd
Hans Jørgen Lynggaard peger på følgende gode råd om stamdata: ”Det er vigtigt at have rimeligt styr på produktionsruter og styklister som grundlag for planlægning. Dernæst er jeg stor fan af, at man går pragmatisk til værks ud fra det reelle behov for og det potentiale, der er i at løfte stamdata kvalitet. Fra et planlægningssynspunkt vil jeg også fremhæve det med at reducere variation og altid have lidt buffer, fordi der vil være en naturlig variation under alle omstændigheder. Og så kan jeg bare konstatere, at der er både toplinje, bundlinje og sågar trivsel i at arbejde bevidst med sine stamdata. Kunsten er at finde balancen mellem indsats og udbytte - som er individuelt fra virksomhed til virksomhed – men den balance finder man, hvis man starter lavpraktisk og begynder at høste fordele, og går gradvis videre derfra”, siger Hans Jørgen Lynggard.
Vil du også sponsere en podcast på SCM.dk?
Podcasts kan være initieret og drevet af SCM.dk’s redaktion eller gennemføres med betaling fra en partner, hvor denne spiller en rolle i podcasten.
- Invitér dine kunder eller relevante kilder.
- SCM.dk sørger for alt omkring produktionen: Udstyr, lokaler, redaktionel disponering, vært, planlægning, redigering og udgivelse.
- Alt stemmes overens med kunden.
- Alle podcasts udgives på SCM.dk og distribueres og markedsføres via ugentlige nyhedsbreve, magasinet og gennem Spotify, Apples Podcast App og Google Podcast m.fl.
Hvis din virksomhed ønsker at diktere agendaen i en podcast så ring og hør mere hos Rune Walther Hansen på +45 53731373 eller skriv på rw@horisontgruppen.dk.