Tema: Intralogistik og materialehåndtering
Effektiv intern logistik, materialehåndtering og lagerstyring er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at opretholde en konkurrencefordel i dagens marked. Og området er i rivende udvikling – drevet af den teknologiske udvikling, mangel på arbejdskraft, den grønne omstilling og den stigende geopolitiske og sikkerhedsmæssige situation i post-covid19-verdenen. Talrige undersøgelser og markedsrapporter dokumenterer, at virksomhederne investerer på livet løs i automatiserede og digitale løsninger for at øge effektivitet, fleksibilitet og kvalitet på lageret. Dyk ned i temaet og bliv klogere på udviklingen.
11.11.2024SCM.dk
Lyden af robotter gjalder i verdens logistikhaller
For to år siden havde 40 procent af nordamerikanske virksomheder ingen planer om at bruge robotter. Dette tal er nu ifølge undersøgelse krympet til 8 procent. Danske og nordiske virksomheder har på grund af et højt lønniveau alle dage været frontløber inden for automatisering på lageret, så der er god grund til at tro, den tendens også hersker på danske lagergulve. Måske endda i endnu højere grad.
04.09.2024SCM.dk
Daikin halverer leveringstid med nyt stort lager
Daikin har etableret nyt, stort lager i Køge. Daikin har nu i alt 30 lagre fordelt i Europa og kan garantere levering af produkter og reservedele til installatører inden for 24 timer. Det nye lager tilbyder også direkte afhentning og fungerer som et pick-up point.
08.11.2024Brother Nordic A/S
Sponseret
Strategiske tips til implementering af industrielle labelprintere
Lageret er unikt for hver virksomhed, og hvis du påtænker at indføre nye labelprintere, er der nogle overvejelser, som du bør gøre dig. Uanset om dine varer er på vej ind, ud eller i transit, spiller industrielle labelprintere en central rolle i din sporbarhedsløsning. Stregkoden er den mest omkostningseffektive måde at få overblik over dine varer på. I denne artikel deler vi nyttige tips til dig, der ønsker at finde vej i markedet for industrielle labelprintere.
11.11.2024Intempus ApS
Sponseret
GPS-baseret kørselsregistrering: Vejen til øget produktivitet og medarbejdertilfredshed
Digital tids- og kørselsregistrering, især når det kombineres med GPS-teknologi, har vist sig at være effektivt til at reducere omkostninger, øge produktiviteten og forbedre medarbejdertilfredsheden i transport- og logistikbranchen. Denne artikel ser nærmere på, hvordan digital tids- og kørselsregistrering kan være en katalysator for højere effektivitet i disse brancher.
08.11.2024Apport Systems A/S
Sponseret
Løbende udvikling af lagerets automationsløsninger: Hvorfor virksomheder vælger mindre automatiseringsprojekter, og hvordan WCS understøtter dette
I en verden, hvor kravene til lagerdriftens effektivitet og leveringshastighed konstant stiger, vælger mange virksomheder en trinvis tilgang til automatisering.
23.08.2024SCM.dk
Emballage-genbrug giver gevinster for Brødrene Dahl
For en af landets største grossister er genbrugelig emballage et af redskaberne til mere bæredygtig logistik. Det viser evalueringen af et stort projekt, som Brødrene Dahl sammen med KNAPP har gennemført på sit logistikcenter i Randers
08.11.2024Intempus ApS
Sponseret
Digital tidsregistrering: Nøglen til ressourceoptimering og overholdelse af nye lovkrav
Fremtiden for ressourceoptimering i produktions-, transport-, lager- og logistikbranchen vil i stigende grad involvere avancerede teknologier som AI og machine learning til optimering af fysiske og logistiske arbejdsprocesser. Men fundamentet for en konkurrencedygtig forretning starter med moderne og integrerede administrative systemer, der kan levere de nødvendige data og det nødvendige overblik, og som samtidig hjælper med at overholde de gældende love og regler.
11.11.2024Apport Systems A/S
Sponseret
Mangler du viden om hvordan din virksomhed bliver klar til de nye EU-regler om producentansvar for emballage?
EU's nye emballagedirektiv for 2024 er vedtaget for at øge virksomhedernes genanvendelse af emballage. De enkelte EU-lande forpligter sig med direktivet til senest den 31. december 2025 at genanvende mindst 65 vægtprocent af al emballage.
11.11.2024Brother Nordic A/S
Sponseret
Den rette labelprinter var nøglen til succesfuld frugtlevering i Italien
Frugt og grønt har begrænset holdbarhed, og derfor er det vigtigt, at varerne bliver håndteret korrekt på lageret, så de forbliver friske. Battaglio, en italiensk leverandør af frugt og grønt, håndterer flere millioner kilo fødevarer, der distribueres over hele Italien. De havde et mål om at styrke deres forsyningskæde og forbedre lagerstyringen. Her kunne TJ-labelprintere fra Brother gøre en væsentlig forskel. Se vores inspirerende case-video, eller læs mere nedenfor.
10.09.2024SCM.dk
DB Schenker automatiserer interne transporter
DB Schenker i Borås har taget det næste skridt i at flytte gods inden for stramme tidsrammer ved at automatisere interne transporter. Det øger produktiviteten, forbedrer sikkerheden og reducerer produktionsskader. Terminalen har implementeret Jungheinrich Automated Guided Vehicles (AGV) med Kollmorgens teknologi.
18.10.2024SCM.dk
DSV tager Nordeuropas største logistikcenter i brug
Det nye logistikcenter i Lund ved Horsens fylder tæt på én kilometer i længden og har et bebygget areal på, hvad der svarer til lidt mere end 45 fodboldbaner. Tredje og sidste fase blev taget i brug i september. Drivkraften er enkel: Efterspørgslen på mere lagerplads og ikke mindst mere bæredygtig logistik stiger hos DSV’s kunder.
06.09.2024SCM.dk
System Transport åbner nyt lager for at følge med vækstkurven og ESG-udviklingen
System Transport oplevede i 2019-20, en vækst på mere end 35 procent samtidig med, at efterspørgslen på ESG-venlige lagerleverancer stiger. Det fik 3PL’eren til at indgå samarbejde med Verdion om at opføre bæredygtigheds-certificeret lagerbygning på 26.300 m2 i Vejle, som holder rejsegilde i september. Et lager nummer 2 i Vejle efter samme byggekrav vil efter planen stå færdigt i 2025.
02.09.2024SCM.dk
Fremtidens logistikterminaler er bæredygtige, automatiserede og hyper-fleksible
Der er fuld drøn på nyopførelser og renoveringer af logistikterminaler i det danske landskab. Det er en effekt af en ny verdens(u)orden, hvor den grønne omstilling, klimatruslen, geopolitik og ændrede efterspørgselsmønstre sætter en ny agenda. Find her inspiration til hvilke faktorer, der er gode at tage højde for, når du skal opføre ny terminal.
30.08.2024SCM.dk
Det vrimler med nye logistikterminaler – men ESG-dokumentationen er stadig umoden
Der er fuld drøn på opførelsen af nye logistikcentre i Danmark, og der er store ønsker om bæredygtig lagerdrift. Den bæredygtige dokumentation er dog stadig mangelfuld. Det gælder både for selve opførelsen af bygningen og i endnu højere grad for inventar og maskiner, der skal understøtte driften.
23.08.2024SCM.dk
På FTZ’s nye logistikterminal vil kunstig intelligens selv placere varerne
Danmarks største autogrossist FTZ optimerer deres lager- og distributionsproces med et nyt, højteknologisk centrallager, hvor 132 robotter i 2025 vil operere døgnet rundt. Det betyder, at FTZ kan administrere deres 135.000 varenumre langt hurtigere og mere effektivt – blandt andet med hjælp fra kunstig intelligens og visionsteknologi.
Se flere temaer
Se alleHold dig opdateret med SCM.dk
Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.
Udgiver
Copyright 2023