DSV tager Nordeuropas største logistikcenter i brug

Det nye logistikcenter i Lund ved Horsens fylder tæt på én kilometer i længden og har et bebygget areal på, hvad der svarer til lidt mere end 45 fodboldbaner. Tredje og sidste fase blev taget i brug i september. Drivkraften er enkel: Efterspørgslen på mere lagerplads og ikke mindst mere bæredygtig logistik stiger hos DSV’s kunder.

Det nye logistikcenter er udstyret med solceller med samlet kapacitet på 36 MW på alle tagflader. De bidrager til en stor andel af logistikcenterets strømforbrug til lys, eltruckkørsel og automationsanlæg – og vil i perioder producere ekstra strøm til elnettet. Foto: DSV

18.10.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det samlede areal er på 700.000 kvadratmeter, hvilket svarer til lidt mere end 105 fodboldbaner; og areal under tag er på 300.000 kvadratmeter, hvilket er på størrelse med 45 fodboldbaner – eller 1500 padelbaner. Af de 300.000 m2 er cirka 240.000 m2 lager, hvor de er resterende crossdock terminaler og administration. I alt vil logistikcenteret beskæftige mere end 1.500 medarbejdere, som dels er eksisterende medarbejdere, der kommer fra andre DSV-faciliteter i det østjyske og dels en række nye medarbejdere. Logistikcenteret er Nordeuropas største center med én bruger.

Kunderne er fordelt på stort set alle sektorer og brancher fra industri over mode/tekstil, elektronik og forbrugsgoder til fødevarer og farmaceutiske varer. Det stiller store krav til DSV’s evne til på effektiv vis at håndtere alle typer varer – fra skruer og bolte over tøj, sko, bøger, cykler, smartphones og sikkerhedskrævende varer til kølekrævende fødevarer og farma-produkter.

Masser af fleksibel automatisering
”Vi har installeret en del automatiserede løsninger i form af AutoStore-lager til småvarer, droner til optælling og sikring af lokationer, og samtidig arbejder vi på nye automatiseringsløsninger som automatiseret containertømning samt automatiseret bokshåndtering til for eksempel tekstilvarer. Derudover forventer vi at indføre både AGV’er og AMR’er til den interne håndtering på det 1 kilometer lange logistikcenter; mens AGV’er også skal hjælpe til med pallehåndtering i pallereolsystemerne”, fortæller Per Hansen, som er Director for Solutions Sales & Contract Management i DSV Solutions.

DSV har allerede erfaringer med lageroptælling med droner på logistikvirksomhedens logistikcenter i Hedehusene. Dronerne erstatter ikke den regelmæssige og regnskabsbetingede lageroptælling, men spiller en vigtig rolle for, at lagerledelsen hele tiden er opdateret og på forkant med datakvalitet og lagerpræcisionen.

”Er der små afvigelser, opdager vi det tidligt og kan nå hurtigt at korrigere. Det er vigtigt for vores samlede kvalitet”, fortæller han.

Fakta om logistikcenteret

  • Byggegrund på 700.000 m2, hvor 500.000 er købt af Horsens Kommune.
  • 240.000 m2 lagerbygninger.
  • 60.000 m2 cross docking og kontor.
  • Del 1 af centeret blev taget i brug i januar 24, del 2 i april og del 3 i september.
  • Den indvendige højde på lageret er 14,5 meter.
  • Logistikcenteret er fuldt sprinklet.
  • Logistikcenteret indeholder 300.000 pallepladser.
  • Horsens Kommune anlægger en ny omfartsvej, der forbinder erhvervsområdet med motorvej E45.

Tech er blevet mere fleksibel
Per Hansen har været i logistikbranchen i 25 år og ser en tydelig tendens: 

”Vi og andre logistikcentre automatiserer i dag i højere grad end tidligere. Det gør vi fordi, teknologien i dag er mere fleksibel, og fordi det frigiver kræfter til opkvalificering af vores medarbejdere, når mindre komplicerede opgaver overtages af robotter. Tidligere var automatisering mere præget af statiske løsninger, der kun kunne løse én type opgave ét sted. I dag er vi mere sikre på, at teknologien rimelig let kan omstilles til andre varer eller efterspørgelsesmønstre – eller måske endda uden det store besvær flyttes til andre lokationer. Det betyder, at vi i højere grad tør kaste os ud i investeringer, der har længere tilbagebetalingstider”.

Han fremhæver også, at den høje automatiseringsgrad udgør en konkurrencefordel for DSV, idet det vil gøre det muligt for DSV at tilbyde hurtig og sikker håndtering af store volumener gods for kunderne.

Logistikcenteret solgt i en sale-lease-back aftale

Efter deadline på denne artikel har DSV Road Holding A/S underskrevet en aftale med ejendomsselskabet Catena om at erhverve den nybyggede logistikejendom i Horsens for en værdi på cirka 3,3 milliarder DKK. Det sker som en sale-lease-back-transaktion. Købsprisen for aktierne udgør cirka 698 millioner DKK efter fradrag af udskudte skatter. DSV Road A/S underskriver en 14-årig lejekontrakt i forbindelse med transaktionen.

Logistikken skal være ESG
DSV’s lagerbygninger er DGNB sølv-certificerede, og kontorbygningerne er DGNB guld-certificerede.

”Vi lægger stor vægt på at reducere vores klimaaftryk, ligesom vi ønsker at tænke hensyn til miljø, arbejdsmiljø og biodiversitet ind i både bygge- og driftsfasen af vores nye logistikcenter. Det samme gør vores kunder. Vi mærker en tydelig øget interesse fra kundesiden for ESG-venlig logistik og tilhørende rapportering. I DSV har for eksempel forpligtet os til Science Based Targets med et mål om at reducere vores CO2-udledning i scope 1 og 2 med 50 procent i 2030”, fortæller Per Hansen.

Eksempler på tiltag, der løfter bæredygtighed, omfatter:

  • Sensorstyret LED-belysning, der kun lyser, når behovet er der.
  • Såkaldt NOx-partikeltag, der optager de skadelige NOx-partikler, som for eksempel kommer fra dieselmotorers udledning.
  • Solceller med samlet kapacitet på 36 MW på alle tagflader, der bidrager til en stor andel af logistikcenterets strømforbrug til lys, eltruckkørsel og automationsanlæg – og i perioder vil producere ekstra strøm til elnettet.
  • En batteriløsning kan lagre strøm fra solcellerne.
  • Ladestationer til ellastbiler i gårdområdet.
  • Opsamling af regnvand til toiletvand og fokus på biodiversitet på de grønne områder.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn transport og CO2-reduktion

Fra 1. januar 2025 skal lastbiler på 12 ton og derover betale vejafgift efter, hvor meget CO2 de udleder. Det er blot en af mange ’tommelskruer’ fra regeringen og EU, der skal motivere til en grønnere godstransport. Der er mange andre drivkræfter i spil, der alle peger på at trække CO2 ud af godstransporten. Det sætter vi i dette tema spot på.

Relateret indhold

21.02.2025Descartes

Sponseret

Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

21.02.2025SCM.dk

60 procent lejeprisstigning på industri- og logistikejendomme de sidste 5 år

19.02.2025PALOMAT

Sponseret

Ornestation Mors fandt nøglen til effektivitet og ergonomi på lageret med PALOMAT®

18.02.2025SCM.dk

Tøjproducent udvider robotlager for tredje gang på tre år

18.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

AMKA vælger Apport Enterprise til at optimere deres logistik

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

POSTI INDGÅR PARTNERSKAB MED CONSAFE LOGISTICS FOR AT MODERNISERE LAGERDRIFT

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

Få Nøgleindsigter til et Smartere Lager

14.02.2025SCM.dk

Frode Laursen bygger nyt bæredygtigt logistikcenter i Sydsverige

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online