4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen
En ny global undersøgelse viser, at der er plads til forbedringer, når lastbiler afleverer eller afhenter gods ved lagerterminalernes porte – det man kalder ’yard & dock management’. 39,18 procent kæmper ifølge ny undersøgelse eksempelvis stadig med manuelle ineffektiviteter, der hæmmer produktivitet, skalerbarhed og operationel effektivitet.
En ny undersøgelsesrapport afslører, at den store automatiserings- og effektiviseringsproces i nogen grad endnu ikke helt er nået til dock og yard-området, men at der er tegn på, at det måske er lige på trapperne. Foto: 123rf.com.
Der er foregået rigtig meget automatisering inden for lagerterminalernes fire vægge de seneste fem-ti år; men det forholder sig lidt anderledes på den anden side af de mange porte, som forbinder lagerterminalen med omverden. Det er her læsning og losning af lastbiler foregår, den læsning og losning som sikrer en konstant strøm af varer, der går ind og ud af lageret. Man kan måske sammenligne lagerterminalen med et hjerte, der pumper blod til og fra resten af kroppen. Nu er hjertet blot erstattet af en forsyningskæde i form af leverandører og kunder. I så fald er porte og området lige uden for terminalen (dock og yard) de store blodårer, der står for blodstrømmen ind og ud af hjertet.
En ny undersøgelsesrapport afslører, at den store automatiserings- og effektiviseringsproces i nogen grad endnu ikke helt er nået til dock og yard-området, men at der er tegn på, at det måske er lige på trapperne. Rapporten fremhæver i hvert fald en hurtigt voksende efterspørgsel efter:
- realtid-synlighed,
- avancerede automationsmuligheder og
- sømløs integration mellem systemer.
Disse prioriteter viser et klart branche-skift mod mere sofistikerede, teknologidrevne løsninger, der er designet til at håndtere moderne supply chain-kompleksiteter og opfylde stigende forbrugerforventninger – konkluderer rapporten.
Undersøgelsen "State of Yard and Dock Management" er udført af C3 Solutions, som er en førende global leverandør af løsninger til område- og portstyring (dock and yard management). Og det er selvfølgelig vigtigt at tage højde for, at opdragsgiveren har en kommerciel interesse i området, når man læser undersøgelsens resultater og konklusioner.
"At fejre vores 25-års jubilæum med udgivelsen af denne undersøgelse understreger vores langvarige forpligtelse til innovation og vores dedikation til at imødekomme de skiftende krav i supply chain-branchen", udtaler Marc Tomkinson, CTO hos C3 Solutions. Han supplerer: "Med et kvart århundrede af banebrydende erfaring og teknologisk fremskridt anerkender vi den kritiske betydning af at levere skarpe løsninger, der ikke bare driver operationel effektivitet, men også forbedrer bæredygtighed og miljømæssigt ansvar".
Bæredygtighed batter stort
Undersøgelsen afslørede desuden, at bæredygtighed er blevet en afgørende faktor for supply chain-ledere. 91,7 procent af respondenterne svarer eksplicit, at miljømæssige overvejelser påvirker deres købsbeslutninger for område- og portstyringsløsninger i betydelig grad. Dette understreger et klart skift i branchen mod at prioritere miljøvenlige praksisser, energibesparende operationer og overholdelse af regler.
Brugervenlighed og funktionalitet hitter
For område- og portoperatører, der kæmper med at håndtere strømmen af ind- og udgående lastbiler, kan brugen af automatiseringsværktøjer bringe en følelse af ro. Mens teknologien findes i forskellige former og udgaver, er er der relativ konsensus om de vigtigste faktorer for tilfredshed på tværs af branchen. For eksempel er brugervenligheden af teknologien den vigtigste prioritet for virksomhederne, hvor 65,48 procent af alle respondenterne noterer, at dette er afgørende for adoption.
Dette bliver tæt fulgt af funktionalitet, hvor 55,95 procent af respondenterne nævner behovet for robuste og operationelt relevante værktøjer. Dette er ikke overraskende, da behovene for ’yard og dock operations’ varierer betydeligt afhængigt af størrelsen og skalaen af lageroperationerne.
Undersøgelsesdatene viser også, at 55,95 procent er bekymret for implementeringen af løsningerne, da sofistikeret teknologi kun er effektiv, hvis teamet kan integrere den succesfuldt i daglige operationer. Derudover rangerer leverandørstøtte og responsivitet højt på listen over faktorer, der driver tilfredshed.
Integration er en udfordring
I den modsatte ende er manglen på integration mellem forskellige systemer i en virksomheds teknologiportefølje en bekymring. I dag bruger virksomheder flere teknologiløsninger som TMS, WMS, ERP og mere, som alle normalt er bygget og leveret af forskellige teknologileverandører. Da hver platform følger forskellige processer, arbejdsflows og standarder, oplever slutbrugerne øget pres på grund af manglende interoperabilitet mellem datastrømme fra disse applikationer.
Det er derfor ikke overraskende, at dette er den mest citerede udfordring for adoption, da 44,58 procent af respondenterne rapporterer vanskeligheder med at forbinde forskellige værktøjer for at opnå en problemfri drift.
Når de bliver spurgt om deres præferencer for funktioner i yard and dock management softwareværktøjer, fremhæver 63,25 procent af respondenterne realtids-visibilitet som deres højeste prioritet. Dette er ikke overraskende, da realtids-visibilitet løser nogle af de største problemer i yard and dock operationer som for eksempel manglende evne til at spore aktivbevægelser, uklarheder omkring flaskehalse og ineffektiv ressourceallokering.
3 trin til bedre område- og portstyring
Rapporten tilbyder også strategiske anbefalinger for organisationer, der ønsker at forbedre område- og portstyring gennem øget brug af automatiseret planlægning, optimering af ressourcefordeling, forbedret realtid-datatilgang og større operationel gennemsigtighed. Rapporten fremhæver særligt tre indsatsområder:
1)Fokus på systemintegration
I et økosystem, hvor virksomheder i stigende grad adopterer forskellige teknologiløsninger, er integrationsudfordringer almindelige. Det er derfor afgørende at vurdere en løsningsleverandørs kompetence til at integrere med eksisterende platforme. Korrekt integration er essentiel at få på plads fra starten, da mangel på interoperabilitet mellem værktøjer hurtigt kan hæmme skalerbarheden af operationer.
2) Leverandørens pålidelighed
Det er nødvendigt at arbejde med avancerede løsninger; men det er lige så vigtigt at sikre, at leverandøren er pålidelig og har en god historik. Der skal være support døgnet rundt, regelmæssige opdateringer og brugervejledninger. Arbejd hen imod at have klare serviceaftaler, der opstiller kvalificerede målsætninger for systemets oppetid og hurtig problemløsning for at minimere driftsforstyrrelser.
3) Indarbejd bæredygtighed
Bæredygtighed er en kritisk overvejelse i logistikbranchen, der ofte er en stor udleder af CO2-emissioner. Det er et godt udgangspunkt at vælge samarbejdspartnere, der tager miljøpåvirkningen seriøst. Kig derfor efter energieffektive teknologier, der kan optimere områdedesign og -opsætninger for at reducere brændstofforbrug. Kig også efter værktøjer, der sporer og håndterer emissioner. Ud over at hjælpe med at overholde lovgivningsmæssige standarder hjælper det også med at forbedre interessenternes opfattelse.
Om undersøgelsen
Den er baseret på besvarelser fra 170 erfarne supply chain-professionelle fra forskellige sektorer, som i januar 2025 er blevet bedt om i et online spørgeskema at give perspektiver og analyser af aktuelle operationelle udfordringer, nye muligheder og tendenser, der former område- og portstyringspraksis. Hent den fulde rapport.