Lyden af robotter gjalder i verdens logistikhaller

For to år siden havde 40 procent af nordamerikanske virksomheder ingen planer om at bruge robotter. Dette tal er nu ifølge undersøgelse krympet til 8 procent. Danske og nordiske virksomheder har på grund af et højt lønniveau alle dage været frontløber inden for automatisering på lageret, så der er god grund til at tro, den tendens også hersker på danske lagergulve. Måske endda i endnu højere grad.

Automatiserede styrede køretøjer (AGV’er), autonome mobile robotter (AMR) og kollaborative robotter (cobots) arbejder utrætteligt—i nogle tilfælde døgnet rundt. Og derfor hjælper de virksomheder med at løse en udfordring, de har kæmpet med i årevis: manglen på lagermedarbejdere. Foto: 123rf.com.

11.11.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det er ikke længere kun lyden af flittige maskiner og knirkende transportbånd, der præger lydbilledet på moderne logistikcentre. Det mekaniske lydbillede bliver i stigende grad suppleret af summende robotter i alle afskygninger, der bidrager til lagerterminalernes ihærdige arbejde med hele tiden at forbedre effektivitet, præcision og produktivitet.

Automatiserede styrede køretøjer (AGV’er), autonome mobile robotter (AMR) og kollaborative robotter (cobots) arbejder utrætteligt—i nogle tilfælde døgnet rundt. Og derfor hjælper de virksomheder med at løse en udfordring, de har kæmpet med i årevis: manglen på lagermedarbejdere.

Det er tredje gang parterne gennemfører undersøgelsen, og der er allerede sket meget siden undersøgelsen første gang blev gennemført i 2022.

Intralogistics Robotics Survey

Det er tredje gang parterne gennemfører undersøgelsen, og der er allerede sket meget siden undersøgelsen første gang blev gennemført i 2022, hvor mange virksomheder kun lige var begyndt at undersøge mulighederne inden for intralogistik-robotics. For andre var koblingen mellem logistik og robotics stadig en fjern tanke.

Da analysehuset Peerless offentliggjorde den første undersøgelse, sagde 40 procent af respondenterne, at de ikke havde planer om at bruge robotter i fremtiden, og blot 23 procent brugte allerede robotter. Spoler vi frem til 2024, har nu 46 procent af virksomhederne planer om at bruge robotter, og kun 8 procent har ingen sådanne planer. Alt tyder på, at de tal er endnu højere for danske logistikcentre.

Dette er en betydelig stigning på kort tid og beviser den uundgåelige værdi, der kommer af at lade robotter udføre stadig mere komplekse opgaver i distributionscentre eller lagre.

Intralogistik-automatiseringstendenser
Næsten halvdelen (46 procent) af respondenterne bruger en eller flere typer robotter, 33 procent planlægger at bruge robotter inden for de næste tre år, 10 procent planlægger at bruge robotter senere, og 8 procent har ingen planer om at bruge robotter i øjeblikket. De fleste virksomheder (60 procent) bruger eller overvejer anden storskala intralogistik-automatisering som transportbånd, sorterings-, opbevarings- eller shuttle-systemer, mens 26 procent ikke gør det.

Forberedelse til implementering af robotter
Blandt de respondenter, der ønsker at implementere robotter i fremtiden, planlægger:

  • de fleste (63 procent) at samarbejde med robotleverandører—op fra 39 procent sidste år,
  • branchekollegaer (56 procent, mod 29 procent sidste år) og
  • materialehåndteringsleverandører (33 procent).
  • Andre henvender sig til brancheforeninger (30 %),
  • interne eksperter (22 %),
  • systemintegratorer (15 %) eller
  • brancheanalytikere/rådgivningsfirmaer (15 %)

for hjælp på området.

Satser på investering i robotter
Organisationer investerer i lagerrobotter af flere årsager, hvor de tre vigtigste er:

  • at forbedre arbejdsproduktiviteten,
  • reducere arbejdsomkostningerne og
  • hjælpe med at imødegå manglen på arbejdskraft.

Næsten en tredjedel (32 procent) af virksomhederne siger, at de allerede har midlerne til disse initiativer (mod 14 procent i 2023), mens 44 procent mangler finansiering men går videre med processen alligevel.

Robotflåderne tages til næste niveau
De mest populære anvendelser af robotter i dag er: 

  • plukning (40 procent),
  • autonom dataindsamling (36 procent),
  • sortering (28 procent) og
  • palletering/de-palletering (28 procent).

Fjorten procent forventer en betydelig stigning i flådestørrelsen på tværs af flere faciliteter, og 21 procent forventer en markant stigning inden for én facilitet.

I det stadig mere konkurrenceprægede logistiklandskab kan automatisering være et strategisk skridt mod øget effektivitet, rentabilitet og konkurrencefordel.

Læs om alt fra AMR til labelprintere
Det dækker vi i temaet ’Intralogistik og materialehåndtering’, hvor blandt andet temapartnerne bidrager med analyser og inspiration. Temapartner Brother fortæller for eksempel om, hvordan labelprinterne spiller en central rolle for, at frugt og grønt forbliver friske i ferskvare-forsyningskæden, ligesom Brother giver tips til, hvordan man smartest implementerer industrielle labelprintere. Apport fortæller om, hvordan virksomheder – i en verden, hvor kravene til lagerdriftens effektivitet og leveringshastighed konstant stiger - vælger mange virksomheder en trinvis tilgang til automatisering. Apport fortæller også lidt om, hvordan din virksomhed bliver klar til de nye EU-regler om producentansvar for emballage. Endelig kan du også læse Intempus' bidrag hvordan, digital tids- og kørselsregistrering, især når det kombineres med GPS-teknologi, har vist sig at være effektivt til at reducere omkostninger, øge produktiviteten og forbedre medarbejdertilfredsheden i transport- og logistikbranchen.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Intralogistik og materialehåndtering

Effektiv intern logistik, materialehåndtering og lagerstyring er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at opretholde en konkurrencefordel i dagens marked. Og området er i rivende udvikling – drevet af den teknologiske udvikling, mangel på arbejdskraft, den grønne omstilling og den stigende geopolitiske og sikkerhedsmæssige situation i post-covid19-verdenen. Talrige undersøgelser og markedsrapporter dokumenterer, at virksomhederne investerer på livet løs i automatiserede og digitale løsninger for at øge effektivitet, fleksibilitet og kvalitet på lageret. Dyk ned i temaet og bliv klogere på udviklingen.

Relateret indhold

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

03.04.2025SCM.dk

Instabee tredobler kapaciteten med ny terminal

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Online