Lyden af robotter gjalder i verdens logistikhaller

For to år siden havde 40 procent af nordamerikanske virksomheder ingen planer om at bruge robotter. Dette tal er nu ifølge undersøgelse krympet til 8 procent. Danske og nordiske virksomheder har på grund af et højt lønniveau alle dage været frontløber inden for automatisering på lageret, så der er god grund til at tro, den tendens også hersker på danske lagergulve. Måske endda i endnu højere grad.

Automatiserede styrede køretøjer (AGV’er), autonome mobile robotter (AMR) og kollaborative robotter (cobots) arbejder utrætteligt—i nogle tilfælde døgnet rundt. Og derfor hjælper de virksomheder med at løse en udfordring, de har kæmpet med i årevis: manglen på lagermedarbejdere. Foto: 123rf.com.

11.11.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det er ikke længere kun lyden af flittige maskiner og knirkende transportbånd, der præger lydbilledet på moderne logistikcentre. Det mekaniske lydbillede bliver i stigende grad suppleret af summende robotter i alle afskygninger, der bidrager til lagerterminalernes ihærdige arbejde med hele tiden at forbedre effektivitet, præcision og produktivitet.

Automatiserede styrede køretøjer (AGV’er), autonome mobile robotter (AMR) og kollaborative robotter (cobots) arbejder utrætteligt—i nogle tilfælde døgnet rundt. Og derfor hjælper de virksomheder med at løse en udfordring, de har kæmpet med i årevis: manglen på lagermedarbejdere.

Det er tredje gang parterne gennemfører undersøgelsen, og der er allerede sket meget siden undersøgelsen første gang blev gennemført i 2022.

Intralogistics Robotics Survey

Det er tredje gang parterne gennemfører undersøgelsen, og der er allerede sket meget siden undersøgelsen første gang blev gennemført i 2022, hvor mange virksomheder kun lige var begyndt at undersøge mulighederne inden for intralogistik-robotics. For andre var koblingen mellem logistik og robotics stadig en fjern tanke.

Da analysehuset Peerless offentliggjorde den første undersøgelse, sagde 40 procent af respondenterne, at de ikke havde planer om at bruge robotter i fremtiden, og blot 23 procent brugte allerede robotter. Spoler vi frem til 2024, har nu 46 procent af virksomhederne planer om at bruge robotter, og kun 8 procent har ingen sådanne planer. Alt tyder på, at de tal er endnu højere for danske logistikcentre.

Dette er en betydelig stigning på kort tid og beviser den uundgåelige værdi, der kommer af at lade robotter udføre stadig mere komplekse opgaver i distributionscentre eller lagre.

Intralogistik-automatiseringstendenser
Næsten halvdelen (46 procent) af respondenterne bruger en eller flere typer robotter, 33 procent planlægger at bruge robotter inden for de næste tre år, 10 procent planlægger at bruge robotter senere, og 8 procent har ingen planer om at bruge robotter i øjeblikket. De fleste virksomheder (60 procent) bruger eller overvejer anden storskala intralogistik-automatisering som transportbånd, sorterings-, opbevarings- eller shuttle-systemer, mens 26 procent ikke gør det.

Forberedelse til implementering af robotter
Blandt de respondenter, der ønsker at implementere robotter i fremtiden, planlægger:

  • de fleste (63 procent) at samarbejde med robotleverandører—op fra 39 procent sidste år,
  • branchekollegaer (56 procent, mod 29 procent sidste år) og
  • materialehåndteringsleverandører (33 procent).
  • Andre henvender sig til brancheforeninger (30 %),
  • interne eksperter (22 %),
  • systemintegratorer (15 %) eller
  • brancheanalytikere/rådgivningsfirmaer (15 %)

for hjælp på området.

Satser på investering i robotter
Organisationer investerer i lagerrobotter af flere årsager, hvor de tre vigtigste er:

  • at forbedre arbejdsproduktiviteten,
  • reducere arbejdsomkostningerne og
  • hjælpe med at imødegå manglen på arbejdskraft.

Næsten en tredjedel (32 procent) af virksomhederne siger, at de allerede har midlerne til disse initiativer (mod 14 procent i 2023), mens 44 procent mangler finansiering men går videre med processen alligevel.

Robotflåderne tages til næste niveau
De mest populære anvendelser af robotter i dag er: 

  • plukning (40 procent),
  • autonom dataindsamling (36 procent),
  • sortering (28 procent) og
  • palletering/de-palletering (28 procent).

Fjorten procent forventer en betydelig stigning i flådestørrelsen på tværs af flere faciliteter, og 21 procent forventer en markant stigning inden for én facilitet.

I det stadig mere konkurrenceprægede logistiklandskab kan automatisering være et strategisk skridt mod øget effektivitet, rentabilitet og konkurrencefordel.

Læs om alt fra AMR til labelprintere
Det dækker vi i temaet ’Intralogistik og materialehåndtering’, hvor blandt andet temapartnerne bidrager med analyser og inspiration. Temapartner Brother fortæller for eksempel om, hvordan labelprinterne spiller en central rolle for, at frugt og grønt forbliver friske i ferskvare-forsyningskæden, ligesom Brother giver tips til, hvordan man smartest implementerer industrielle labelprintere. Apport fortæller om, hvordan virksomheder – i en verden, hvor kravene til lagerdriftens effektivitet og leveringshastighed konstant stiger - vælger mange virksomheder en trinvis tilgang til automatisering. Apport fortæller også lidt om, hvordan din virksomhed bliver klar til de nye EU-regler om producentansvar for emballage. Endelig kan du også læse Intempus' bidrag hvordan, digital tids- og kørselsregistrering, især når det kombineres med GPS-teknologi, har vist sig at være effektivt til at reducere omkostninger, øge produktiviteten og forbedre medarbejdertilfredsheden i transport- og logistikbranchen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Intralogistik og materialehåndtering

Effektiv intern logistik, materialehåndtering og lagerstyring er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at opretholde en konkurrencefordel i dagens marked. Og området er i rivende udvikling – drevet af den teknologiske udvikling, mangel på arbejdskraft, den grønne omstilling og den stigende geopolitiske og sikkerhedsmæssige situation i post-covid19-verdenen. Talrige undersøgelser og markedsrapporter dokumenterer, at virksomhederne investerer på livet løs i automatiserede og digitale løsninger for at øge effektivitet, fleksibilitet og kvalitet på lageret. Dyk ned i temaet og bliv klogere på udviklingen.

Relateret indhold

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Lille label, stor fortælling: en artikelserie om linerless labels

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Rejsen for en lager-label – sådan optimerer du dit lagerstyringssystem

28.03.2025Bring

Sponseret

Sådan kan automatiseret 3PL lager optimere din Last Mile-logistik

27.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Effektivitet og præcision i én kompakt løsning med Counterbalance AGV

25.03.2025SCM.dk

NTG opkøber DTK og udvider ydelseskataloget

25.03.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck bidrager til bæredygtighed hos Petersen Tegl

20.03.2025SCM.dk

JYSK reducerer CO2e-udledning med solceller

17.03.2025SCM.dk

Effektiv logistik optimerer Stanley Black & Deckers forsyningskæde i Norden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club 2025

Sidste chance for tilmelding!

Dato

01.04.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Kellers Park, Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams