Lyden af robotter gjalder i verdens logistikhaller

For to år siden havde 40 procent af nordamerikanske virksomheder ingen planer om at bruge robotter. Dette tal er nu ifølge undersøgelse krympet til 8 procent. Danske og nordiske virksomheder har på grund af et højt lønniveau alle dage været frontløber inden for automatisering på lageret, så der er god grund til at tro, den tendens også hersker på danske lagergulve. Måske endda i endnu højere grad.

Automatiserede styrede køretøjer (AGV’er), autonome mobile robotter (AMR) og kollaborative robotter (cobots) arbejder utrætteligt—i nogle tilfælde døgnet rundt. Og derfor hjælper de virksomheder med at løse en udfordring, de har kæmpet med i årevis: manglen på lagermedarbejdere. Foto: 123rf.com.

11.11.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det er ikke længere kun lyden af flittige maskiner og knirkende transportbånd, der præger lydbilledet på moderne logistikcentre. Det mekaniske lydbillede bliver i stigende grad suppleret af summende robotter i alle afskygninger, der bidrager til lagerterminalernes ihærdige arbejde med hele tiden at forbedre effektivitet, præcision og produktivitet.

Automatiserede styrede køretøjer (AGV’er), autonome mobile robotter (AMR) og kollaborative robotter (cobots) arbejder utrætteligt—i nogle tilfælde døgnet rundt. Og derfor hjælper de virksomheder med at løse en udfordring, de har kæmpet med i årevis: manglen på lagermedarbejdere.

Det er tredje gang parterne gennemfører undersøgelsen, og der er allerede sket meget siden undersøgelsen første gang blev gennemført i 2022.

Intralogistics Robotics Survey

Det er tredje gang parterne gennemfører undersøgelsen, og der er allerede sket meget siden undersøgelsen første gang blev gennemført i 2022, hvor mange virksomheder kun lige var begyndt at undersøge mulighederne inden for intralogistik-robotics. For andre var koblingen mellem logistik og robotics stadig en fjern tanke.

Da analysehuset Peerless offentliggjorde den første undersøgelse, sagde 40 procent af respondenterne, at de ikke havde planer om at bruge robotter i fremtiden, og blot 23 procent brugte allerede robotter. Spoler vi frem til 2024, har nu 46 procent af virksomhederne planer om at bruge robotter, og kun 8 procent har ingen sådanne planer. Alt tyder på, at de tal er endnu højere for danske logistikcentre.

Dette er en betydelig stigning på kort tid og beviser den uundgåelige værdi, der kommer af at lade robotter udføre stadig mere komplekse opgaver i distributionscentre eller lagre.

Intralogistik-automatiseringstendenser
Næsten halvdelen (46 procent) af respondenterne bruger en eller flere typer robotter, 33 procent planlægger at bruge robotter inden for de næste tre år, 10 procent planlægger at bruge robotter senere, og 8 procent har ingen planer om at bruge robotter i øjeblikket. De fleste virksomheder (60 procent) bruger eller overvejer anden storskala intralogistik-automatisering som transportbånd, sorterings-, opbevarings- eller shuttle-systemer, mens 26 procent ikke gør det.

Forberedelse til implementering af robotter
Blandt de respondenter, der ønsker at implementere robotter i fremtiden, planlægger:

  • de fleste (63 procent) at samarbejde med robotleverandører—op fra 39 procent sidste år,
  • branchekollegaer (56 procent, mod 29 procent sidste år) og
  • materialehåndteringsleverandører (33 procent).
  • Andre henvender sig til brancheforeninger (30 %),
  • interne eksperter (22 %),
  • systemintegratorer (15 %) eller
  • brancheanalytikere/rådgivningsfirmaer (15 %)

for hjælp på området.

Satser på investering i robotter
Organisationer investerer i lagerrobotter af flere årsager, hvor de tre vigtigste er:

  • at forbedre arbejdsproduktiviteten,
  • reducere arbejdsomkostningerne og
  • hjælpe med at imødegå manglen på arbejdskraft.

Næsten en tredjedel (32 procent) af virksomhederne siger, at de allerede har midlerne til disse initiativer (mod 14 procent i 2023), mens 44 procent mangler finansiering men går videre med processen alligevel.

Robotflåderne tages til næste niveau
De mest populære anvendelser af robotter i dag er: 

  • plukning (40 procent),
  • autonom dataindsamling (36 procent),
  • sortering (28 procent) og
  • palletering/de-palletering (28 procent).

Fjorten procent forventer en betydelig stigning i flådestørrelsen på tværs af flere faciliteter, og 21 procent forventer en markant stigning inden for én facilitet.

I det stadig mere konkurrenceprægede logistiklandskab kan automatisering være et strategisk skridt mod øget effektivitet, rentabilitet og konkurrencefordel.

Læs om alt fra AMR til labelprintere
Det dækker vi i temaet ’Intralogistik og materialehåndtering’, hvor blandt andet temapartnerne bidrager med analyser og inspiration. Temapartner Brother fortæller for eksempel om, hvordan labelprinterne spiller en central rolle for, at frugt og grønt forbliver friske i ferskvare-forsyningskæden, ligesom Brother giver tips til, hvordan man smartest implementerer industrielle labelprintere. Apport fortæller om, hvordan virksomheder – i en verden, hvor kravene til lagerdriftens effektivitet og leveringshastighed konstant stiger - vælger mange virksomheder en trinvis tilgang til automatisering. Apport fortæller også lidt om, hvordan din virksomhed bliver klar til de nye EU-regler om producentansvar for emballage. Endelig kan du også læse Intempus' bidrag hvordan, digital tids- og kørselsregistrering, især når det kombineres med GPS-teknologi, har vist sig at være effektivt til at reducere omkostninger, øge produktiviteten og forbedre medarbejdertilfredsheden i transport- og logistikbranchen.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Intralogistik og materialehåndtering

Effektiv intern logistik, materialehåndtering og lagerstyring er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at opretholde en konkurrencefordel i dagens marked. Og området er i rivende udvikling – drevet af den teknologiske udvikling, mangel på arbejdskraft, den grønne omstilling og den stigende geopolitiske og sikkerhedsmæssige situation i post-covid19-verdenen. Talrige undersøgelser og markedsrapporter dokumenterer, at virksomhederne investerer på livet løs i automatiserede og digitale løsninger for at øge effektivitet, fleksibilitet og kvalitet på lageret. Dyk ned i temaet og bliv klogere på udviklingen.

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online