Fremtidens logistikterminaler er bæredygtige, automatiserede og hyper-fleksible

Der er fuld drøn på nyopførelser og renoveringer af logistikterminaler i det danske landskab. Det er en effekt af en ny verdens(u)orden, hvor den grønne omstilling, klimatruslen, geopolitik og ændrede efterspørgselsmønstre sætter en ny agenda. Find her inspiration til hvilke faktorer, der er gode at tage højde for, når du skal opføre ny terminal.

”Automatisering bliver helt generelt endnu vigtigere, fordi det kan gøre logistikterminalen endnu mere uafhængig af nye og mange medarbejdere", fortæller Lars Bek Jensen. Foto: 123rf.com.

02.09.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

ESG-agendaen er på kort tid blevet en tung parameter i ledelse af forsyningskæden, og det præger i høj grad arbejdet på de mange nye logistikterminaler, der popper op langs de danske motorveje.

”Det er fuldstændig afgørende, at moderne lagerfaciliteter er bæredygtige”, fortæller Jacob Rasmussen, der er teknisk direktør og har ansvaret for at levere tekniske specifikationer i Verdions danske udviklingsprojekter – i tæt samarbejde med kolleger på tværs af Europa. Det gør han i artiklen ’ESG og robotter præger det moderne lager’, som er en del af temaet ’Fremtidens logistikterminal’.

Det betyder først og fremmest, at selve byggeriet er bæredygtighedscertificeret med systemer som for eksempel DGNB. Det indebærer, at lageret er opført af byggematerialer, der lever op til kriterier for både miljø, sociale forhold og økonomi.

Men det indebærer også forhold som energiforbrug, brandsikring, vedvarende energiformer som geotermi, solceller og luft-til-væske eller luft-til-luft varmepumper.

Lars Bek Jensen fra konsulenthuset Langebæk A/S fremhæver i artiklen ’Det vrimler med nye logistikterminaler – men ESG-dokumentationen er stadig umoden’, at det kan være en stor forretningsmæssig fordel, at bygningen er opført efter en certificeret standard som for eksempel DGNB.

Han peger på, at selvom bygningsopførelsen arbejder efter en ESG-standard, så er der stadig udfordringer med at få valide tal på, hvor meget klimaaftryk en bygningsopførelse afstedkommer. Der er for eksempel stor forskel på om, stålet kommer fra Kina eller Sverige, og det kniber også med præcise emissionsdata på betonforsyninger.

”Bygningens bæredygtighed er trods alt den nemmeste del. Det bliver mere udfordrende, når vi skal indrette lageroperations efter bæredygtige principper. Her mangler vi enighed, erfaring og branchestandarder. Vi arbejder i øjeblikket som rådgiver meget med at udarbejde spørgelister til vores kunders leverandører, der skal afkode, hvor bæredygtige leverandørens maskiner og løsninger er. Men svarene har lidt karakter af æbler og pærer og er vanskelige at arbejde med. Der mangler helt klart modenhed på dette område”, fortæller Lars Bek Jensen og supplerer:

”Jeg tror og håber, vi i den nærmeste fremtid vil se mange dataark på produkter som motorer, rullebaner, robotter, automatiske plukanlæg, it-systemer etcetera, der redegør for produktets klima- og miljøaftryk”.

Automatisering og AI folder sig ud
En anden megatendens for fremtidens logistikterminaler er en hastig udvikling af nye automatiseringsteknologier og ikke mindst den hastige installation af de nye teknologier på lagergulvene.

Det gælder for eksempel de autonome mobile robotter, kendt som AMR. Nedgang i produktiviteten, langsomme forsyningskæder og den konstante kamp for at finde og fastholde medarbejdere har alt sammen spillet en rolle i markedets hurtige indførelse af autonome mobile robotter.

Selvom AMR-branchen stadig er på et tidligt stadie, anerkender lagre, fabrikker og anlæg i alle størrelser allerede fordelene - fra at bringe produkterne hurtigere på markedet til at bruge medarbejderressourcer til mere værdifulde og givende opgaver end manuel varetransport. Disse fremskridt skubber stadig AMR-udrulninger ud i stadigt mere udfordrende anvendelser fra bil- og elektronikproduktion til tredjepartslogistik (3PL) og forbrugsvarer.

For at håndtere udfordringerne i disse avancerede anvendelser innoverer AMR-producenter konstant robotternes ydelse og brugervenlighed, så flere robotter kan benyttes effektivt og sikkert i komplekse trafiksituationer.

Fem teknologier i hastig forandring er ifølge Søren Nielsen fra MiR værd at holde øje med som vigtige, eftersom de er afgørende for fremskridt og udrulning af autonome mobile robotter. Det uddyber han i artiklen ’5 teknologiske fremskridt driver den hurtige udrulning af autonome mobile robotter’.

Det gælder:

  • Kunstig intelligens er mere end blot et modeord.
  • 5G er på vej - men måske ikke så hurtigt, som man kunne ønske sig.
  • Indbyrdes kompatibilitet og softwareudvikling understøtter flådestyring.
  • Cybersikkerhed beskytter kritiske data.
  • Linjerne udviskes mellem AMR’er og andre automatiserede anvendelser.

Der er masser af andre automatiserede teknologier på markedet, og der er helt sikkert også nye på vej i de kommende år.

”Automatisering bliver helt generelt endnu vigtigere, fordi det kan gøre logistikterminalen endnu mere uafhængig af nye og mange medarbejdere. Der foregår en massiv udvikling af ny og meget fleksibel automatiseringsteknologi, som gør det muligt for logistikterminaler at gå planken helt ud, når de automatiserer. Det er i dag muligt at opføre såkaldte ’light out’ lagre, som er 100 procent automatiserede, og hvor medarbejdere kun bevæger sig ind, når der sker nedbrud eller er behov for vedligeholdelse. Nettos lager i Køge er måske det fremmeste aktuelle eksempel på det i Danmark”, fortæller Lars Bek Jensen fra Langebæk A/S.

Avancerede teknologier som digitale tvillinger og 3D-visualsering spiller også en voksende rolle. Teknologierne bidrager til at ændre måden, vi tænker på lagerstyring. Disse teknologier spiller en afgørende rolle for fremtidens lagerstyring ved at forbedre effektiviteten og nøjagtigheden af lagerdriften. Her er en forklaring på, hvordan disse teknologier fungerer, og hvorfor de er vigtige. Læs mere i artiklen ’Brug af digitale tvillinger og 3D-visualisering: En ny æra inden for digital lagerstyring’.

Fleksibelt og skalerbart
Har man sagt moderne automatisering, har man også med det samme sagt fleksibilitet. Hyper-fleksibilitet er en tredje megatendens for fremtidens logistikterminaler. Moderne lagerautomatisering skal være fleksible løsninger, hvor der ofte bliver gjort brug af AGV’er (automated guided vehicles), AMR (autonomous mobile robots), shuttleanlæg, AutoStore-anlæg eller andre automatiserede løsninger.

”Der er sket et stort skred i den teknologiske udvikling, hvor automatiserede shuttleanlæg, AutoStore-anlæg, autonome mobile robotter (AMR) og andre teknologier har gjort logistikterminaler langt mere fleksible. Det er i dag meget lettere at skalere lagerdriften, hvis der sker ændringer i efterspørgselsmønsteret – og det gør der jo hele tiden. Det er endda muligt helt at flytte automatisering fra et lager til et andet uden det store bøvl”, fortæller Lars Bek Jensen fra Langebæk A/S.

Læs mere om emner som:

Læs også gode indspark og bidrag til emnet fra temadeltagerne, der tilbyder konkrete løsninger på udfordringer med nye logistikterminaler.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Intralogistik og materialehåndtering

Effektiv intern logistik, materialehåndtering og lagerstyring er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at opretholde en konkurrencefordel i dagens marked. Og området er i rivende udvikling – drevet af den teknologiske udvikling, mangel på arbejdskraft, den grønne omstilling og den stigende geopolitiske og sikkerhedsmæssige situation i post-covid19-verdenen. Talrige undersøgelser og markedsrapporter dokumenterer, at virksomhederne investerer på livet løs i automatiserede og digitale løsninger for at øge effektivitet, fleksibilitet og kvalitet på lageret. Dyk ned i temaet og bliv klogere på udviklingen.

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online