Fremtidens logistikterminaler er bæredygtige, automatiserede og hyper-fleksible
Der er fuld drøn på nyopførelser og renoveringer af logistikterminaler i det danske landskab. Det er en effekt af en ny verdens(u)orden, hvor den grønne omstilling, klimatruslen, geopolitik og ændrede efterspørgselsmønstre sætter en ny agenda. Find her inspiration til hvilke faktorer, der er gode at tage højde for, når du skal opføre ny terminal.
ESG-agendaen er på kort tid blevet en tung parameter i ledelse af forsyningskæden, og det præger i høj grad arbejdet på de mange nye logistikterminaler, der popper op langs de danske motorveje.
”Det er fuldstændig afgørende, at moderne lagerfaciliteter er bæredygtige”, fortæller Jacob Rasmussen, der er teknisk direktør og har ansvaret for at levere tekniske specifikationer i Verdions danske udviklingsprojekter – i tæt samarbejde med kolleger på tværs af Europa. Det gør han i artiklen ’ESG og robotter præger det moderne lager’, som er en del af temaet ’Fremtidens logistikterminal’.
Det betyder først og fremmest, at selve byggeriet er bæredygtighedscertificeret med systemer som for eksempel DGNB. Det indebærer, at lageret er opført af byggematerialer, der lever op til kriterier for både miljø, sociale forhold og økonomi.
Men det indebærer også forhold som energiforbrug, brandsikring, vedvarende energiformer som geotermi, solceller og luft-til-væske eller luft-til-luft varmepumper.
Lars Bek Jensen fra konsulenthuset Langebæk A/S fremhæver i artiklen ’Det vrimler med nye logistikterminaler – men ESG-dokumentationen er stadig umoden’, at det kan være en stor forretningsmæssig fordel, at bygningen er opført efter en certificeret standard som for eksempel DGNB.
Han peger på, at selvom bygningsopførelsen arbejder efter en ESG-standard, så er der stadig udfordringer med at få valide tal på, hvor meget klimaaftryk en bygningsopførelse afstedkommer. Der er for eksempel stor forskel på om, stålet kommer fra Kina eller Sverige, og det kniber også med præcise emissionsdata på betonforsyninger.
”Bygningens bæredygtighed er trods alt den nemmeste del. Det bliver mere udfordrende, når vi skal indrette lageroperations efter bæredygtige principper. Her mangler vi enighed, erfaring og branchestandarder. Vi arbejder i øjeblikket som rådgiver meget med at udarbejde spørgelister til vores kunders leverandører, der skal afkode, hvor bæredygtige leverandørens maskiner og løsninger er. Men svarene har lidt karakter af æbler og pærer og er vanskelige at arbejde med. Der mangler helt klart modenhed på dette område”, fortæller Lars Bek Jensen og supplerer:
”Jeg tror og håber, vi i den nærmeste fremtid vil se mange dataark på produkter som motorer, rullebaner, robotter, automatiske plukanlæg, it-systemer etcetera, der redegør for produktets klima- og miljøaftryk”.
Automatisering og AI folder sig ud
En anden megatendens for fremtidens logistikterminaler er en hastig udvikling af nye automatiseringsteknologier og ikke mindst den hastige installation af de nye teknologier på lagergulvene.
Det gælder for eksempel de autonome mobile robotter, kendt som AMR. Nedgang i produktiviteten, langsomme forsyningskæder og den konstante kamp for at finde og fastholde medarbejdere har alt sammen spillet en rolle i markedets hurtige indførelse af autonome mobile robotter.
Selvom AMR-branchen stadig er på et tidligt stadie, anerkender lagre, fabrikker og anlæg i alle størrelser allerede fordelene - fra at bringe produkterne hurtigere på markedet til at bruge medarbejderressourcer til mere værdifulde og givende opgaver end manuel varetransport. Disse fremskridt skubber stadig AMR-udrulninger ud i stadigt mere udfordrende anvendelser fra bil- og elektronikproduktion til tredjepartslogistik (3PL) og forbrugsvarer.
For at håndtere udfordringerne i disse avancerede anvendelser innoverer AMR-producenter konstant robotternes ydelse og brugervenlighed, så flere robotter kan benyttes effektivt og sikkert i komplekse trafiksituationer.
Fem teknologier i hastig forandring er ifølge Søren Nielsen fra MiR værd at holde øje med som vigtige, eftersom de er afgørende for fremskridt og udrulning af autonome mobile robotter. Det uddyber han i artiklen ’5 teknologiske fremskridt driver den hurtige udrulning af autonome mobile robotter’.
Det gælder:
- Kunstig intelligens er mere end blot et modeord.
- 5G er på vej - men måske ikke så hurtigt, som man kunne ønske sig.
- Indbyrdes kompatibilitet og softwareudvikling understøtter flådestyring.
- Cybersikkerhed beskytter kritiske data.
- Linjerne udviskes mellem AMR’er og andre automatiserede anvendelser.
Der er masser af andre automatiserede teknologier på markedet, og der er helt sikkert også nye på vej i de kommende år.
”Automatisering bliver helt generelt endnu vigtigere, fordi det kan gøre logistikterminalen endnu mere uafhængig af nye og mange medarbejdere. Der foregår en massiv udvikling af ny og meget fleksibel automatiseringsteknologi, som gør det muligt for logistikterminaler at gå planken helt ud, når de automatiserer. Det er i dag muligt at opføre såkaldte ’light out’ lagre, som er 100 procent automatiserede, og hvor medarbejdere kun bevæger sig ind, når der sker nedbrud eller er behov for vedligeholdelse. Nettos lager i Køge er måske det fremmeste aktuelle eksempel på det i Danmark”, fortæller Lars Bek Jensen fra Langebæk A/S.
Avancerede teknologier som digitale tvillinger og 3D-visualsering spiller også en voksende rolle. Teknologierne bidrager til at ændre måden, vi tænker på lagerstyring. Disse teknologier spiller en afgørende rolle for fremtidens lagerstyring ved at forbedre effektiviteten og nøjagtigheden af lagerdriften. Her er en forklaring på, hvordan disse teknologier fungerer, og hvorfor de er vigtige. Læs mere i artiklen ’Brug af digitale tvillinger og 3D-visualisering: En ny æra inden for digital lagerstyring’.
Fleksibelt og skalerbart
Har man sagt moderne automatisering, har man også med det samme sagt fleksibilitet. Hyper-fleksibilitet er en tredje megatendens for fremtidens logistikterminaler. Moderne lagerautomatisering skal være fleksible løsninger, hvor der ofte bliver gjort brug af AGV’er (automated guided vehicles), AMR (autonomous mobile robots), shuttleanlæg, AutoStore-anlæg eller andre automatiserede løsninger.
”Der er sket et stort skred i den teknologiske udvikling, hvor automatiserede shuttleanlæg, AutoStore-anlæg, autonome mobile robotter (AMR) og andre teknologier har gjort logistikterminaler langt mere fleksible. Det er i dag meget lettere at skalere lagerdriften, hvis der sker ændringer i efterspørgselsmønsteret – og det gør der jo hele tiden. Det er endda muligt helt at flytte automatisering fra et lager til et andet uden det store bøvl”, fortæller Lars Bek Jensen fra Langebæk A/S.
Læs mere om emner som:
- Kunstig intelligens og robotter, vareplacering med mere.
- Bæredygtighed og inddragelse af lagermedarbejdere.
- Mangel på gode miljø- og klimadata.
- Videndeling og kulturforskelle i internationale DC-netværk.
- Lagerstyring for mindre virksomheder.
- Lagerstyring og den gode gamle ’Wilsons Formel’.
- Dataindsamling på lageret er en guldgrube
Læs også gode indspark og bidrag til emnet fra temadeltagerne, der tilbyder konkrete løsninger på udfordringer med nye logistikterminaler.