DB Schenker automatiserer interne transporter

DB Schenker i Borås har taget det næste skridt i at flytte gods inden for stramme tidsrammer ved at automatisere interne transporter. Det øger produktiviteten, forbedrer sikkerheden og reducerer produktionsskader. Terminalen har implementeret Jungheinrich Automated Guided Vehicles (AGV) med Kollmorgens teknologi.

DB Schenker i Borås har med succes implementeret Jungheinrich førerløse trucks (AGV) med Kollmorgens teknologi. Som førende leverandør af landtransport af både gods og pakker er dette en vigtig milepæl i virksomhedens automatisering af intralogistikken. Foto: DB SCHENKER

10.09.2024

SCM.dk

DB Schenker i Borås har med succes implementeret Jungheinrich førerløse trucks (AGV) med Kollmorgens teknologi. Som førende leverandør af landtransport af både gods og pakker er dette en vigtig milepæl i virksomhedens automatisering af intralogistikken.

Fredrik Ottosson, Terminal & CoDi Manager hos DB Schenker Land i Borås, fremhæver de udfordringer, anlægget står over for, når det gælder om at flytte gods effektivt inden for stramme tidsrammer.

”Den største udfordring på dette anlæg er at flytte meget gods på meget kort tid. Vi har også et mål i SE/DK Landtransport om at øge automatiseringen i vores terminaler. Dette er et godt skridt fremad i den retning”, siger Fredrik Ottosson.

DB Schenker indså AGV-teknologiens potentiale til at forbedre effektiviteten og optimere driften og valgte Jungheinrich førerløse trucks med Kollmorgens teknologi på grund af deres dokumenterede ydeevne og skræddersyede løsninger. 

”Vi har seks AGV'er, der arbejder i to skift. De kører pakker til og fra sorteringsanlægget og forbereder driften til det nye skift”, forklarer Fredrik Ottosson.

Læs også: System Transport åbner nyt lager for at følge med vækstkurven og ESG-udviklingen

Jungheinrich, der er kendt for sin ekspertise inden for intralogistik, leverede et omfattende systemdesign, der omfattede AGV trucks udstyret med Kollmorgens automationskit. Bardia Emad, Head of Automation Units Nordic hos Jungheinrich, understreger virksomhedens engagement i automatisering og integrationen af deres kommunikationsinterface (også kaldet middleware), Jungheinrich Logistics Interface, som muliggør problemfri driftskontrol via tablets.

”Vi er stolte af at arbejde på denne innovative måde, og at dette er en af de første AGV trucks i DB Schenker Land”, siger Bardia Emad og understreger projektets nytænkende karakter.

Kilde: DB Schenker

/ PiB

TECSYS A/S

Sponseret

Hardware & Brunch 2025

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Intralogistik og materialehåndtering

Effektiv intern logistik, materialehåndtering og lagerstyring er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at opretholde en konkurrencefordel i dagens marked. Og området er i rivende udvikling – drevet af den teknologiske udvikling, mangel på arbejdskraft, den grønne omstilling og den stigende geopolitiske og sikkerhedsmæssige situation i post-covid19-verdenen. Talrige undersøgelser og markedsrapporter dokumenterer, at virksomhederne investerer på livet løs i automatiserede og digitale løsninger for at øge effektivitet, fleksibilitet og kvalitet på lageret. Dyk ned i temaet og bliv klogere på udviklingen.

Relateret indhold

05.05.2025Kardex Danmark

Sponseret

Kardex Analytics giver lagerchefer handlingsorienteret data

05.05.2025SCM.dk

Element Logic styrker USA-tilstedeværelse med opkøb af ABCO Systems

05.05.2025TECSYS A/S

Sponseret

Hardware & Brunch 2025

05.05.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ny BarTender version 11.4

01.05.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Ny adresse, samme logistik: AB Catering er flyttet til Greve

01.05.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Toshiba-TEC BX410T labelprinter med sparefunktion

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle