System Transport åbner nyt lager for at følge med vækstkurven og ESG-udviklingen

System Transport oplevede i 2019-20, en vækst på mere end 35 procent samtidig med, at efterspørgslen på ESG-venlige lagerleverancer stiger. Det fik 3PL’eren til at indgå samarbejde med Verdion om at opføre bæredygtigheds-certificeret lagerbygning på 26.300 m2 i Vejle, som holder rejsegilde i september. Et lager nummer 2 i Vejle efter samme byggekrav vil efter planen stå færdigt i 2025.

”Vi bliver i stigende grad mødt med ønsker fra vores kunder om at sikre udvidet bæredygtighed og ESG-orienterede ydelser, hvor vi kan levere bæredygtighedsdata til kundernes klimarapporteringer", fortæller Tony Jacobsen. Foto: System Transport

06.09.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I årene efter covid-19 oplevede System Transport på linje med store dele af erhvervslivet en højkonjunktur med høj efterspørgsel. Højkonjunkturen var mærkbar høj inden for System Transports markedsområder, som er livsstilsområder som tøj, sport, hobby og kosmetik.

”Den nuværende ejerkreds overtog System Transport i 2017 og har gennemført en sanering af hele forretningen, som er flyttet fra et B2B-fokus til fokus på både B2B og B2C. Det er lykkedes os at styrke vores kernekompetencer inden for livsstilsmarkeder, og vi har oplevet kraftig vækst frem til 2023, det førte til flere knopskydninger med flere lager rundt om i landet- i 2024, hvor  mange i detailbranchen oplevede at vende retur til lavere og mere normale vækstrater, har vi så konsolideret mange af disse mindre lagre til såvel eksisterende lagre som det nye Vejle 1  og dermed er vi klar til en ny vækstrejse de kommende år”, fortæller Tony Jacobsen, der er administrerende direktør og medejer. Han supplerer:

ESG er i vækst
”Vi bliver i stigende grad mødt med ønsker fra vores kunder om at sikre udvidet bæredygtighed og ESG-orienterede ydelser, hvor vi kan levere bæredygtighedsdata til kundernes klimarapporteringer. Det er endnu ikke noget krav fra de fleste kunder, men det er tydeligt for os, at interessen stiger; og vi tror kun, det er spørgsmål om tid, før det også bliver til et krav og en hård konkurrenceparameter”.

Logistikvirksomheden tog derfor i 2021 initiativ til at udvide den allerede omfattende lagerbygningsmasse med et nyt og bæredygtigt lager i Vejle. Verdion finansierer bygningen, som er bygget af entreprenøren KT Erhvervsbyg, og System Transport har indgået en 10-årig lejeaftale.

Bæredygtig lagerbygning
Den nye logistikterminal er opført som en bæredygtig bygning, der er certificeret DGNB Sølv. Den er udstyret med en lang række initiativer som for eksempel:

  • en tæthedsgrad, der er dobbelt så høj, som bygningsreglementet kræver,
  • et integreret solcelleanlæg, der gør bygningen delvis selvforsynende med strøm,
  • energieffektive varmepumper,
  • energieffektive LED-belysninger og
  • udnyttelse af regnvand til toiletskyl.
  • Lagrene i Vejle vil oppebære både GOTS certificering (Global Organic Textile Standard), og fødevaregodkendelse, og godkendelse til farlig gods oplag, præcis som de øvrige lagre i gruppen.

”Vi går benhårdt efter at gøre bygningen og driften så lidt energiforbrugende som mulig”, fortæller Tony Jacobsen.

Teknologi skal give fleksibilitet
Lageret er udstyret med at AutoStore lager med 60 robotter og plads til 96.000 kasser. Kasselageret bliver forsynet med varer fra pallelager med plads til 20.000 paller. Transporten bliver varetaget af AGV’er, der i startfasen vil være halvautomatiske, men på sigt skal være fuldautomatiske.

Læs også: Fremtidens logistikterminaler er bæredygtige, automatiserede og hyper-fleksible

”På pallelageret kan vi både håndtere hele paller, anbrudte paller og enkeltpluk fra paller. Det fungerer både som lager for kunder og som stødpudelager. Alt i alt bliver det nye lager et uhyre fleksibelt lager, hvor vi forsat både kan levere vores høje serviceniveau til kunderne og holde driftsomkostningerne nede”, fortæller Tony Jacobsen.

Nordeuropas største på tøjkonfektion
Terminalen er også udstyret med en damptunnel til hængende tøjkonfektion. Krøllet tøj efter nedpakning kan blive bøjlet op og kørt gennem damptunnellen, så det præsenterer sig pænt. Efter damptunnellen bliver det – efter tørring – ført videre ind på hængelageret.

”Vi har damptunnel og hængelager til konfektion i både Herning og Vejle, og tilsammen er det blandt Nordeuropas største faciliteter af sin art”, fortæller Tony Jacobsen og supplerer:

”Vi har sammenlagt investeret et trecifret millionbeløb i udstyr, der gør lageret kundevenligt, effektivt og bæredygtigt, og vi kan konstatere at hele bygge- og installationsprocessen har været forbløffende friktionsfri”.

Han fortæller også, at System Transport på den korte bane vil have mere kapacitet end markedsudviklingen lige nu tilsiger. Men at han ser frem til at være klar med masser af ESG-venlige lagermuskler, når væksten igen tager fart. Byggeriet af næste udvidelse på yderligere 36.000 m2 i Vejle er allerede sat i gang – og forventes klar sommeren 2025.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Intralogistik og materialehåndtering

Effektiv intern logistik, materialehåndtering og lagerstyring er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at opretholde en konkurrencefordel i dagens marked. Og området er i rivende udvikling – drevet af den teknologiske udvikling, mangel på arbejdskraft, den grønne omstilling og den stigende geopolitiske og sikkerhedsmæssige situation i post-covid19-verdenen. Talrige undersøgelser og markedsrapporter dokumenterer, at virksomhederne investerer på livet løs i automatiserede og digitale løsninger for at øge effektivitet, fleksibilitet og kvalitet på lageret. Dyk ned i temaet og bliv klogere på udviklingen.

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online