Lille label, stor fortælling: en artikelserie om linerless labels

Linerless labels. Du har sikkert hørt begrebet før. Men hvad gemmer sig egentlig bag den innovative teknologi, og hvorfor vækker det så meget opmærksomhed inden for opmærkning? I denne artikelserie med labelspecialisterne Torben Christensen og Stefan Andersen dykker vi ned i linerless-universet, hvor vi vender hver en label og kigger nærmere på den spændende fremtid for løsninger med linerless. Selvom en linerless label er lille, fortæller de en stor historie om innovation, miljø og en smartere måde at arbejde på. Dette er ikke en artikel, du vil vende bagsiden til.

Foto: Brother

Forestil dig dette: Du står på lageret og er fuld gang med at pakke en masse ordrer, der skal afsted i en fart. Men kaosset lurer – klæbrige papirester klæber til fingrene, og bagpapir hober sig op i bunker. Noget er endda faldet på gulvet, og din kollega er ved at snuble i det. Hvad hvis vi fortalte dig, at der findes en bedre løsning? Med linerless labels kan du vinke farvel til rod og spild, og sige hej til en mere effektiv og problemfri arbejdsdag.

Med over ni års erfaring hos Brother er Torben Christensen blevet ekspert i labelløsninger. Stefan Andersen, indehaver af LabelPro, har mere end 15 års erfaring inden for produktion af labels og han har printet over 10 millioner linerless labels inden for de sidste to år. De to ved om nogen, hvad der rører sig i labelbranchen, og har i mange år arbejdet sammen om at løse tekniske udfordringer ved labelproduktion.

Deres partnerskab begyndte på en sjov måde: Stefan ringede til Torben, frustreret over, at hans blækprinter kun holdt i 3 uger. Dette blev starten på et stærkt samarbejde, og nu er de gået sammen om at udbrede viden om linerless labels.

Stigende efterspørgsel i markedet

Godt nok er linerless labels forholdsvis nyt for de fleste, men teknologien er ikke ny. Det er faktisk mere end 10 år siden, at det første linerless medie kom på markedet. Linerless labels adskiller sig fra traditionelle labels på en helt særlig måde:

Stefan:Den store forskel på labels med bagpapir (og linerless labels) er, at den traditionelle label har det gule papir, som man skal hive af. Med linerless labels har man mindre papirforbrug, mindre affald og en nemmere håndtering i sin produktion.”

Linerless labels kan, stor set, anvendes i samme applikationer som med traditionelle labels, f.eks. som fragtlabel, labels til industrien eller til opmærkning af varer og produkter. Teknologien er også begyndt at finde vej ind i fødevareindustrien. 

Selvom linerless labels endnu ikke er så udbredt, er der en stigende interesse og efterspørgsel på markedet. Og denne efterspørgsel skyldes delvis det voksende fokus på producentansvar, affaldshåndtering og de medfølgende omkostninger:

Stefan: ”Efterspørgslen er gået fra ikke-eksisterende på to år, til at der nu er én. Først har det være de store kunder, der er kommet på, men også mindre kunder viser interesse.”

En af udfordringerne ved implementering af linerless har været manglen på passende labelprintere. Og dette har Brother selvfølgelig haft fokus på, hvor vi i dag kan tilbyde et bredt udvalg af både 2- og 4 tommer labelprintere.

Stefan: ”Brother er kommet på markedet med en fed, linerless labelprinter. Det er en teknisk og god printer. Det gør jo, at det snart bliver muligt også at få noget udstyr, der passer ind i ens produktion. Det var lidt begrænset for to år siden, hvad der fandtes.”

Torben:Som producent af printere, der har det også været en udfordring, at det er en anden type labelprinter, og det er en anden type valse, som man skal have i sin labelprinter. Og den udvikling har taget lidt tid, men nu er vi langt om længe ved at være der, hvor vi har nogle enheder, der kan bruge det her smarte nye medie.”

Tid og spild er de helt store gevinster

Med fordele som mindre affald, øget produktivitet og markante omkostningsbesparelser er linerless labels den optimale løsning, både i forhold til miljøet og i praksis. Og for virksomheder, der håndterer store mængder pakker, kan selv små tidsbesparelser blive betydelige:

Torben: ”Den umiddelbare fordel er, at du ikke har noget bagpapir, som skal fjernes fra labelen, før du kan påføre den på en kasse. Og det betyder egentlig, at man sparer en del tid. Selvom det måske er en operation, som kun tager 3-5 sekunder, så ved Stefan om nogen, at når man har 3 millioner pakker, der skal sendes om året, så er 3-5 sekunder pr. operation mange dage.” 

Stefan: ”Udover den åbenlyse tidsbesvarelse, så har du altså 30 % mindre affald og 30 % mindre du transporterer til dit lager. Så når du får en palle labels i lidt store sager, så er der altså 30 % mere materiale på en palleplads, som du kan bruge og ikke skal smide ud.” 

Dette betyder også, at afskaffelse af bagpapir, som ifølge Torben og Stefan koster ca. 3.000 kr. pr. ton, kan blive en betydelig besparelse over tid. Desuden forbedrer linerless labels arbejdsmiljøet for medarbejderne, da de er nemmere at håndtere. 

Stefan: ”Dem, der opererer de her labelprintere, som står i et lager og skal sætte de her fragtlabels på, synes faktisk, det er meget rart, at labelen er klar til at blive sat på deres forsendelseskasse, uden at de skal stå og håndtere med det med papiret. Så det giver en bedre oplevelse for pakkeoperatøren i dagligdagen.”

I Danmark er vi godt med

Stefan og Torben tror, at Danmark er det land i Norden, der fører an.

Stefan: "Jeg tror, at inden for e-commerce og intralogistik er det Danmark, der rykker lige nu i Norden. Der er lidt efterspørgsel i Tyskland. De har også hørt om det, fordi det er meget dyrt at behandle affald i Tyskland. Men vi kommer til at se det rykke.” 

Brother sætter stort fokus på linerless labels på alle de markeder, hvor de er repræsenteret, selvfølgelig i resten af Norden og de Baltiske lande, men også i England, Frankrig, Tyskland og Spanien. 

Torben: "Der er ikke de helt store succeshistorier endnu, men interessen er enorm, og teknologien er på vej frem."

Linerless labels er en lille teknologi med store fordele: Tidsbesparelser, mindre affald og gladere medarbejdere. Men bare vent, der er mere! I vores næste artikler vil vi dykke dybere ned i de tekniske aspekter, vise dig, hvor de kan bruges, og udforske fremtidens muligheder.

Ønsker du at komme i gang med linerless? Kontakt os i dag, og få mere af vide om dine muligheder.

Du kan også teste en af vores labelprintere HELT GRATIS i 30 dage, som du kan læse mere om her.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Optimering af last-mile-logistik

Forbrugerne kræver hurtigere, mere præcise og mere bæredygtige leverancer, når de køber varer på nettet. Det presser virksomheder til at finde nye, innovative løsninger. I dette tema udforsker vi, hvordan teknologiske og operationelle forbedringer kan optimere leveringsprocessen, reducere omkostninger og miljøpåvirkning samt skabe bedre kundeoplevelser.​

Mere fra...

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Lille label, stor fortælling: en artikelserie om linerless labels

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Rejsen for en lager-label – sådan optimerer du dit lagerstyringssystem

05.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Find ud af, hvorfor fagfolk vælger Brother til at løse deres opgaver.

27.02.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Produktnyhed fra Brother: TD-2D linerless labelprintere

30.01.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

PEEK-A-BOO! Sådan fik børnetøjsproducenten, Gugguu, øjnene op for Brothers labelløsning

10.01.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Nyhed: Vi opgraderer vores sortiment med nye label- og kvitteringsprintere