Dialog på tværs af værdikæden skaber resultater
En HD i supply chain management fra CBS har banet vejen for overblik og kvalificerede dialoger. Shipping manager Casper Marcussen har i dag regelmæssige samtaler med topledelse og andre funktioner som indkøb, økonomi og produktion: ”Nu forstår jeg deres perspektiv, og de lytter til mine indspark”.
”Jeg har fået en helt ny forståelse for, hvordan andre afdelingers arbejde påvirker resten af værdikæden og forretningen – og omvendt hvordan fx min shippingafdelings beslutninger og adfærd har stor indflydelse på fx indkøbsafdelingens muligheder for at skabe resultater”, fortæller Casper Marcussen fra Haas-Meincke.
Læs også: Skal din forsyningskæde for alvor rykke, skal de ske sammen
”Jeg har fået en helt ny forståelse for, hvordan andre afdelingers arbejde påvirker resten af værdikæden og forretningen”.
HD-kandidat Casper Marcussen
Han færdiggjorde i sommeren 2019 HD 2.del i SCM på CBS, og det har med hans egne ord gjort en verden til forskel for både hans faglighed og karrieremuligheder. Han er oprindeligt uddannet speditør og akademimerkonom og skiftede i løbet af HD 1. del til sit nuværende job som shipping manager hos Haas-Meincke, der ordreproducerer og leverer maskiner, udstyr og ovne til fremstilling af kiks og kager til kunder over hele verden.
Strategiske refleksioner
”Jeg startede på HD, fordi jeg havde et ønske om at tilegne mig noget teori, der kan hjælpe mig til at reflektere lidt dybere over, hvordan jeg og mine kollegaer skaber værdi i vores virksomhed. Samtidig tænkte jeg, det kunne hjælpe mit karriereforløb”, fortæller Casper Marcussen og supplerer:
”Det har i den grad været en øjenåbner for mig, både hvad angår metoder, modeller, værktøjer og indsigt i nye perspektiver”.
Han fremhæver, at undervisningsformen er meget varieret. Den veksler mellem undervisning af garvede professorer, praktikere fra virksomheder og tidligere studerende. Der er også en del gruppearbejde, hvor de studerende får lejlighed til at sparre med kollegaer fra mange forskellige brancher og virksomhedstyper.
Han fremhæver også, at mange af de modeller og værktøjer, han er blevet introduceret til, har vist sig også at have praktisk anvendelsesværdi i hans egen virksomhed.
Oversætter strategi til konkrete mål
”Jeg har for eksempel arbejdet meget med modellen Balanced Scorecard og metoden Activity Based Costing, ligesom jeg har fået meget ny økonomisk indsigt fra faget supply chain accounting. Balanced Scorecard har jeg anvendt til at oversætte strategimål formuleret af vores hovedkvarter i Østrig til operationelle mål for vores shipping afdeling. Det er en fantastisk model til at oversætte strategiske visioner til konkrete mål for vores afdelings arbejde, så vi ved, vi understøtter den overordnede strategi”, fortæller han og tilføjer:
”På samme måde har Activity Based Costing og faget supply chain accounting givet mig nye indsigter i, hvordan dispositioner i salg, logistik eller indkøb kan påvirke omkostninger og muligheder andre steder i værdikæden. I dag kan jeg samtale med økonomiafdelingen på et fagligt niveau. Jeg forstår pludselig meget mere af, hvad de siger; og de kan høre på mig, at jeg ved, hvad de taler om. Det gør en verden til forskel for samarbejdet og muligheden for at finde nye gode løsninger, der kan styrke virksomhedens konkurrenceevne”.
Overblik og værdikædetænkning
Casper Marcussen peger også på, at HD i SCM har givet ham stor indsigt i værdikædeanalyse eller value stream mapping. Hvor sker spildet i den samlede kæde? Hvor kan vi forbedre og gøre tingene smartere? Hvordan hænger A sammen med B og C? Hvordan sker overleveringen fra funktion 1 til funktion 2 og 3 i en given hovedproces?
”Værdikædeanalyse er svært og kræver træning. Men det er en god metode til at skabe det holistiske overblik, som de færreste har i den daglige drift. Værdikædeanalyse er et godt eksempel på et teoretisk værktøj, der kan gøre en kæmpeforskel i virkelighedens praktiske verden”, fortæller han og tilføjer:
”Jeg har på HD-studiet også beskæftiget mig meget med tid. Jeg har fået øjnene op for, at ’speed is the new currency’, fordi jeg kan se, hvor afgørende stor betydning levering i rette tid, sted og kvalitet har for succesfuld forretning”.
Han redegør for, hvordan konkurrencen i dag ikke foregår mellem virksomheder, men foregår mellem forsyningskæder.
”Producerer du tandpasta, og oplever kunden, at dit mærke ikke står på hylden i supermarkedet på købstidspunktet, så går salget blot til konkurrenten. Det lyder banalt, men det har stor betydning for, hvem der vinder og taber på et marked, at varen altid er tilgængelig for kunden på rette tid og sted”, fortæller han.
Værdien af indkøb og category management
Han nævner indkøb som et eksempel på en funktion i forsyningskæden, som han fået øjnene op for kan skabe store værdier.
”Jeg har fået forståelse for, at indkøb i mange virksomheder er en lidt undervurderet disciplin. Dygtige indkøbere med strategisk forståelse kan både skabe meget store omkostningsbesparelser og helt nye forretningsmuligheder eller konkurrencefordele", fortæller han og fortsætter:
"Indsigter i leverandører og den måde, de arbejder på, kan skabe en kortere værdikæde, hvor gennemløbstider lige pludselig kan gå fra seks uger til seks dage eller seks timer. Det kan vise sig at gøre en kæmpeforskel for nogle af virksomhedens kernekunder, der måske gerne betaler en højere pris for en hurtigere og mere sikker levering”.
Bedre styr på termer på engelsk
Casper Marcussen fremhæver, at HD-studiet har givet ham en dybere forståelse af, hvordan indkøb arbejder, hvordan virksomhedens økonomi er skruet sammen i detaljer, hvordan sælgere afvejer cost med risici, hvordan indkøbere kan kategorisere leverandører ud fra, hvor vigtige de er for virksomhedens strategiske interesser etc.
Endelig fremhæver han, at det er en gevinst, at HD-uddannelsen foregår på engelsk.
Læs også: KBI'er skal supplere dine KPI'er
”Det var en smule angstprovokerende i starten, men der var ikke gået mange dage eller uger, før det var noget, jeg ikke lagde mærke til. Udbyttet er stort, fordi jeg har fået fagterminologien ind under huden, og det gør det så meget lettere for mig at kommunikere med kollegaer, kunder og leverandører over hele verden”.