Skal forsyningskæden for alvor rykke, skal det ske sammen

En forsyningskæde er end-to-end. Punktum. Hvis forsyningskæden for alvor skal gøre en forskel, skal det ske i tæt samarbejde med leverandører og kunder. Gerne i flere niveauer. Ny teknologi er en stor hjælp for at skabe en fælles indsigt i realtid i, hvad der egentlig foregår hvor og hvorfor.

”Vi kan og vil ikke differentiere os på prisen alene. Vi skal differentiere os på logistikken”, fortæller Kim Skaarup, Arla, der taler på SupplyTech Summit den 28. maj..

30.04.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det er ikke let, og det er noget supply chain-folk har talt om i flere årtier. Men det kan lade sig gøre. At udvikle forsyningskæden i fællesskab.

Sådan lyder det fra Kim Skaarup, der er Global Director Logistics for Arla Foods. Han er også en af talerne på den nye nordiske supply chain-konference SupplyTech Summit 2019, der foregår i Tivoli Congress Center i København den 28. maj.

”Hvad kræver det at udvikle end-to-end kæden? Det kræver enkle og basale greb som at begynde at tale sammen, at lytte til hinanden, at dele data og at bruge dataene aktivt og gerne i realtid. Kundesignaler og information ind i supply chain aktiviteter og processer – giv opmærksomhed til de ekstra detaljer”, siger han og tilføjer:

”Verdensrekorden på 400 meter løb for mænd er 43,03 sekunder, mens verdensrekorden for 4 x 100 meter stafet er 37,04. Samarbejde gør stærk, og det gælder i allerhøjeste grad for supply chain management”.

Data, data og data
Han fremhæver endvidere at data er helt afgørende for enhver planlægning, og planlægningen er igen helt afgørende for en velfungerende forsyningskæde, der balancerer udbud med efterspørgsel på en præcis og intelligent måde.

Målet er digitalisering fra demand sensing til kundelevering – et integreret forecast. Men det forudsætter samarbejde i kæden

Kim Skaarup

Han påpeger at det for eksempel er data om kunder og produkter. Det er vigtigt, at dataene er i realtid, og det er endnu mere vigtigt, at dataene bliver brugt til at analysere, hvad der skaber værdi for kunden. Gode data giver mulighed for at tage faktuelle beslutninger.

En traditionel kundevendt forsyningskæde består af en fabrik, der producerer varer, som bliver transporteret til et distributionscenter, hvor det bliver omlæsset og måske forsynet med nye mærkater og så distribueret videre ud til en kunde. Den proces er der ikke meget værdiskabelse i for kunden, så Kim Skaarup mener, at processen skal forenkles så meget som muligt. Det kræver planlægning, som igen kræver gode realtidsdata.

”Det handler meget om klassiske dyder som gode data og stærk planlægning; men de klassiske dyder får et kraftigt løft med ny teknologi til at opsamle, videresende, bearbejde og analysere data lynhurtigt og på en intelligent måde”, fortæller Kim Skaarup.

Tænk end-to-end
Det handler også om dialog og om en holistisk indstilling. Det er ifølge Kim Skaarup en misforståelse at logistik går fra produktionen til kunden. Det er omvendt. Logistik er fra kundens ”hylde” og tilbage i kæden til produktionen.

”Hvordan kan du opfylde kundens behov, hvis du ikke kender det? Når jeg besøger vores markeder rundt om i verden, tager jeg først en tur forbi vores kunder som for eksempel et supermarked eller en tankstation.  Det gør jeg for at se med egne øjne, hvordan vores produkter præsenterer sig i butikken”.

Han får også en snak med den lokale driftschef om, hvilke udfordringer han eller hun oplever i hverdagen med Arlas produkter, hvordan detaljer i pakningen, leveringen, mærkningen eller andet måske kan gøre livet lettere for butikspersonalet, der tager imod pallerne med mejeriprodukter fra Arla Foods.

Ny supply chain-konference 28. maj

Den nordiske scene for supply chain-konferencer har fået en ny aktør. En gruppe på 10 ambitiøse studerende fra CBS, KU og DTU er gået sammen om at arrangere en helt ny og storstilet supply chain-konference med nordisk rækkevidde. Navnet er SupplyTech Summit, og arrangementet foregår den 28. maj i Tivoli Congress Center, København. Læs mere på supplytechsummit.com.

”Vi kan og vil ikke differentiere os på prisen alene. Vi skal differentiere os på logistikken og den ekstra service, vi tilbyder. Det, der gør forskellen på os og vores konkurrenter, er langt hen ad vejen parametre som leveringstid og -kvalitet, leveringsfrekvens, tidsvinduer, lagerniveauer – sikkerhed og tryghed”, forklarer Kim Skaarup.

Han mener derfor data er altafgørende for den værdiskabende forsyningskæde:

”Jo bedre vi kan afdække vores slutkunders efterspørgsel og skubbe signalet lynhurtigt tilbage gennem værdikæden, jo bedre kan vi planlægge og balancere udbud med efterspørgsel. Målet er digitalisering fra demand sensing til kundelevering – et integreret forecast. Men det forudsætter samarbejde i kæden”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Denne artikel er del af et tema:

Tema om SCM 4.0 og data i forsyningskæden

Relateret indhold

14.10.2025SCM.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

14.10.2025SCM.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

13.10.2025Datacon A/S

Sponseret

Investeringen tjener sig hurtigt hjem

13.10.2025SCM.dk

Derfor dominerer resiliens supply chain-agendaen anno 2025

10.10.2025SCM.dk

Usikkerhed i globale forsyningskæder er blevet den nye (kostbare) standard

07.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Få automatisering ind i driften uden det økonomiske pres

06.10.2025SCM.dk

Resiliens: Sådan bliver I klar til at håndtere den næste krise

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense