Vi skal have et fælles sprog i hele værdikæden

Mac Baren vil i løbet af det næste års tid indføre en sales & operations planning-proces i virksomheden. Målet er at etablere et fælles ”sprog” på tværs af værdikæden og understøtte virksomhedens strategiske 2021-mål om kraftig vækst med samme kapacitet.

”Vi forventer, at vi skal arbejde en del med vores arbejdsmetoder, og at HR skal med på banen for muligvis at hjælpe med at træne nye kompetencer. Det kan fx være bedre kommunikationskompetencer til de strukturgale operations-folk og lidt mere struktur til de farverige sælgere”, fortæller Jarl Freiesleben og Simon Sophus Nielsen. Foto: Mac Baren.

31.07.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Vi skal vækste 30 procent på volumen de næste tre år, og derefter skal vi vækste 10 procent per år. Det skal som udgangspunkt ske uden, at vi øger kapaciteten i produktion eller leverancesystemet. Det betyder, at vores ”maskinrum” skal blive dygtigere og smartere til at få mere ud af mindre”, fortæller Jarl Freiesleben.

”Vi skal både vækste og håndtere mere kompleksitet. Vi skal derfor have endnu mere styr på vores processer og være endnu skarpere på, at vi bruger ressourcerne på de rigtige ting. Her bliver S&OP afgørende”, fortæller Jarl Freiesleben, COO og sideordnet adm. direktør. Foto: Mac Baren.

”Vi har allerede gennemført en del brown paper-øvelser og procesoptimeringer. Vi har nu besluttet os for at gå all-in på at implementere en stærk S&OP-proces, som vi forventer vil blive en hjørnesten i arbejdet for at nå vores ambitiøse 2021-mål”, supplerer Simon Sophus Nielsen. De to er sideordnede adm. direktører i selskabet hos Mac Baren Tobacco Company A/S.

Én af 10 virksomheder
Mac Baren havde allerede et tæt samarbejde med professor Jan Stentoft og Syddansk Universitet (SDU), og da de blev inviteret med i forskningsprojektet ”Styrket konkurrencekraft gennem implementering af Sales and Operations Planning”, som SDU med støtte fra Industriens Fond gennemfører sammen med ti virksomheder og forskellige samarbejdspartnere, var de ikke sene til at slå til.

Læs også: Hvad er S&OP for en fætter?

”Det er en god chance for os for at få professionel støtte til vores implementering og samtidig udveksle erfaringer med de ni andre deltagende case-virksomheder”, fortæller Jarl Freiesleben.

Fælles forståelse på tværs
De to direktører peger på, at ambitionen med at indføre S&OP i Mac Baren er at etablere et fælles sprog, en fælles forståelse og et fælles reaktionsmønster på tværs af den interne værdikæde.

Det vil for eksempel indebære:

  • Oprydning i varesortimentet med særlig fokus på den ”lange hale” af produkter, der har lav omsætning og/eller indtjening.
  • Etablere det rette salgsmix, der både gavner kunderne og Mac Baren.
  • Endnu bedre udnyttelse af kapacitet.
  • Endnu skarpere forecast af salg på den mellemlange sigt på 3-6 måneder.
  • Udvikling af stærke salgskoncepter med inspiration fra andre brancher som fx automotive.

”De forskellige tiltag skal gennemføres i fællesskab mellem den kommercielle del, HR, it, økonomi og operations, så vi er enige om retningslinjer, standarder, målsætninger etc. Vi ser specielt frem til at arbejde sammen med Mercuri Urval om analyser af medarbejderprofiler, så den enkelte får en afgørende indsigt i, hvorfor kollegaer med meget forskellig personprofil ofte oplever vanskeligheder i samarbejdet. Vi er helt enige med SDU i, at S&OP er 90 procent mennesker og 10 procent teknik”, fortæller de to direktører og tilføjer:

”Vi forventer, at vi skal arbejde en del med vores arbejdsmetoder, og at HR skal med på banen for muligvis at hjælpe med at træne nye kompetencer. Det kan fx være bedre kommunikationskompetencer til de strukturgale operations-folk og lidt mere struktur til de farverige sælgere”.

”Vi forventer, at vi i fremtiden skal gøre brug af cost-to-serve metoder for at differentiere tilbuddene til markedet. Det skal S&OP hjælpe os med”, fortæller Simon Sophus Nielsen, CCO og sideordnet adm. direktør. Foto: Mac Baren.

Vandstanden sænkes
Mac Baren Tobacco Company ser ind i en fremtid, hvor kompleksiteten i form af strengere nationale lovgivninger, flere nye lande og nye produkter kun vokser.

”Vi skal både vækste og håndtere mere kompleksitet. Det betyder, at vandstanden sænkes, og der kommer mere pres på vores kapacitet og indtjening. Vi kan ikke forvente at trække på skjulte reserver i kapaciteten i fremtiden, den vil simpelthen ikke være tilstede. Vi skal derfor have endnu mere styr på vores processer og være endnu skarpere på, at vi bruger ressourcerne på de rigtige ting. Her bliver S&OP afgørende”, fortæller Jarl Freiesleben.

Simon Sophus Nielsen supplerer: ”Det er i høj grad en balanceringsopgave mellem at tilbyde markederne de mest attraktive produkter og udnytte vores kapacitet bedst muligt. Vi forventer, at vi i fremtiden skal gøre det mindre i one-size-fits-all og gøre brug af cost-to-serve metoder for at differentiere tilbuddene til markedet. Det forudsætter, at vi har et oplyst grundlag, og det skal S&OP hjælpe os med at etablere”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

30.08.2024SCM.dk

Aarhus Havn kræver sikkerhed på op til 2 mia. kr fra APM Terminals

30.08.2024SCM.dk

Tysk chokoladeproducent: Chokolade har nu den rette pris

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Full Stack Software Developer

Bliv vores nye Full Stack Software Developer til Apport Cloud WMS. Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og brænder du for at håndtere begge sider af webudvikling – lige fra den kunstneriske side udadtil, til de tekniske aspekter bagved? Fantastisk, så er det måske lige dig, der skal være en del af Apport-teamet som vores nye Full-Stack Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Kvalitetsingeniør

Vil du være med til at løfte og udvikle vores kvalitetsledelsessystem? Motiveres du af en udfordrende rolle med en bred kontaktflade, hvor du samarbejder med kolleger på tværs af organisationen? Så er du måske den kandidat, vi søger til stillingen som kvalitetsingeniør.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Marketingkoordinator med fokus på digital markedsføring og contentoptimering

Hos Körber Supply Chain søger vi en engageret og erfaren marketingkoordinator med særlig fokus på digital markedsføring og contentoptimering. Du vil blive en integreret del af vores internationale marketingteam og spille en central rolle i at fremme vores produkter og tjenester gennem effektive og målrettede kampagner.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup