Vi skal have et fælles sprog i hele værdikæden

Mac Baren vil i løbet af det næste års tid indføre en sales & operations planning-proces i virksomheden. Målet er at etablere et fælles ”sprog” på tværs af værdikæden og understøtte virksomhedens strategiske 2021-mål om kraftig vækst med samme kapacitet.

”Vi forventer, at vi skal arbejde en del med vores arbejdsmetoder, og at HR skal med på banen for muligvis at hjælpe med at træne nye kompetencer. Det kan fx være bedre kommunikationskompetencer til de strukturgale operations-folk og lidt mere struktur til de farverige sælgere”, fortæller Jarl Freiesleben og Simon Sophus Nielsen. Foto: Mac Baren.

31.07.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Vi skal vækste 30 procent på volumen de næste tre år, og derefter skal vi vækste 10 procent per år. Det skal som udgangspunkt ske uden, at vi øger kapaciteten i produktion eller leverancesystemet. Det betyder, at vores ”maskinrum” skal blive dygtigere og smartere til at få mere ud af mindre”, fortæller Jarl Freiesleben.

”Vi skal både vækste og håndtere mere kompleksitet. Vi skal derfor have endnu mere styr på vores processer og være endnu skarpere på, at vi bruger ressourcerne på de rigtige ting. Her bliver S&OP afgørende”, fortæller Jarl Freiesleben, COO og sideordnet adm. direktør. Foto: Mac Baren.

”Vi har allerede gennemført en del brown paper-øvelser og procesoptimeringer. Vi har nu besluttet os for at gå all-in på at implementere en stærk S&OP-proces, som vi forventer vil blive en hjørnesten i arbejdet for at nå vores ambitiøse 2021-mål”, supplerer Simon Sophus Nielsen. De to er sideordnede adm. direktører i selskabet hos Mac Baren Tobacco Company A/S.

Én af 10 virksomheder
Mac Baren havde allerede et tæt samarbejde med professor Jan Stentoft og Syddansk Universitet (SDU), og da de blev inviteret med i forskningsprojektet ”Styrket konkurrencekraft gennem implementering af Sales and Operations Planning”, som SDU med støtte fra Industriens Fond gennemfører sammen med ti virksomheder og forskellige samarbejdspartnere, var de ikke sene til at slå til.

Læs også: Hvad er S&OP for en fætter?

”Det er en god chance for os for at få professionel støtte til vores implementering og samtidig udveksle erfaringer med de ni andre deltagende case-virksomheder”, fortæller Jarl Freiesleben.

Fælles forståelse på tværs
De to direktører peger på, at ambitionen med at indføre S&OP i Mac Baren er at etablere et fælles sprog, en fælles forståelse og et fælles reaktionsmønster på tværs af den interne værdikæde.

Det vil for eksempel indebære:

  • Oprydning i varesortimentet med særlig fokus på den ”lange hale” af produkter, der har lav omsætning og/eller indtjening.
  • Etablere det rette salgsmix, der både gavner kunderne og Mac Baren.
  • Endnu bedre udnyttelse af kapacitet.
  • Endnu skarpere forecast af salg på den mellemlange sigt på 3-6 måneder.
  • Udvikling af stærke salgskoncepter med inspiration fra andre brancher som fx automotive.

”De forskellige tiltag skal gennemføres i fællesskab mellem den kommercielle del, HR, it, økonomi og operations, så vi er enige om retningslinjer, standarder, målsætninger etc. Vi ser specielt frem til at arbejde sammen med Mercuri Urval om analyser af medarbejderprofiler, så den enkelte får en afgørende indsigt i, hvorfor kollegaer med meget forskellig personprofil ofte oplever vanskeligheder i samarbejdet. Vi er helt enige med SDU i, at S&OP er 90 procent mennesker og 10 procent teknik”, fortæller de to direktører og tilføjer:

”Vi forventer, at vi skal arbejde en del med vores arbejdsmetoder, og at HR skal med på banen for muligvis at hjælpe med at træne nye kompetencer. Det kan fx være bedre kommunikationskompetencer til de strukturgale operations-folk og lidt mere struktur til de farverige sælgere”.

”Vi forventer, at vi i fremtiden skal gøre brug af cost-to-serve metoder for at differentiere tilbuddene til markedet. Det skal S&OP hjælpe os med”, fortæller Simon Sophus Nielsen, CCO og sideordnet adm. direktør. Foto: Mac Baren.

Vandstanden sænkes
Mac Baren Tobacco Company ser ind i en fremtid, hvor kompleksiteten i form af strengere nationale lovgivninger, flere nye lande og nye produkter kun vokser.

”Vi skal både vækste og håndtere mere kompleksitet. Det betyder, at vandstanden sænkes, og der kommer mere pres på vores kapacitet og indtjening. Vi kan ikke forvente at trække på skjulte reserver i kapaciteten i fremtiden, den vil simpelthen ikke være tilstede. Vi skal derfor have endnu mere styr på vores processer og være endnu skarpere på, at vi bruger ressourcerne på de rigtige ting. Her bliver S&OP afgørende”, fortæller Jarl Freiesleben.

Simon Sophus Nielsen supplerer: ”Det er i høj grad en balanceringsopgave mellem at tilbyde markederne de mest attraktive produkter og udnytte vores kapacitet bedst muligt. Vi forventer, at vi i fremtiden skal gøre det mindre i one-size-fits-all og gøre brug af cost-to-serve metoder for at differentiere tilbuddene til markedet. Det forudsætter, at vi har et oplyst grundlag, og det skal S&OP hjælpe os med at etablere”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Bredana Axcite A/S
Webinar
Står I overfor at skulle vælge jeres næste ERP-løsning?

Måske kommer I fra Dynamics AX eller et andet ældre system og går med overvejelsen, om Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management (FO) er det rigtige valg eller dækker Dynamics 365 BC jeres behov.

Dato

26.11.2025

Tid

10:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

26.11.2025

Tid

13:00

Sted

Online