Blockchain på vej ind i logistikken
Walmart og UPS er to af de aktører, der er ved at integrere blockchain-teknologien i den daglige drift. Sporbarhed og transparens er to af de store fordele.
Blockchain er en af de teknologier, som transportbranchen efterhånden har talt om længe på grund af det store potentiale, man er enig om den indeholder, når det kommer til digitalisering af leddene i de lange, komplicerede forsyningskæder, der præger industrien.
Læs også: Din virksomhed er på vej til at blive en data-virksomhed
To aktører, der konkret er ved at få konceptet, som oprindeligt blev udviklet til at håndtere den elektroniske valuta Bitcoin, ind i deres drift, er de amerikanske giganter Walmart og UPS.
Førstnævnte arbejder på at integrere blockchain i deres transportkæder i Kina, hvor man har over 400 butikker. Tanken er at de kinesiske kunder inden længe vil være i stand til at spore de fødevarer, de køber hele vejen gennem forsyningskæden, fra jord til butikshylde, kun ved at scanne en kode med deres smartphone, skriver South China Morning Post.
Værktøjet er en blockchain-baseret løsning, som Walmart er ved at udvikle, og som skal gøre det muligt for den normale forbruger at se det præcise udgangspunkt for den mad, de indhandler. Efter en succesfuld forsøgsperiode skal der nu endnu mere fart på udviklingen, lyder det.
Hurtigere og mere præcis sporing
Blockchain-teknologien er en game changer i fødevareindustrien og Kina er formentlig det rigtige sted at opskalere dens udbredelse, fordi den kinesiske regering allerede er interesseret i sporing (i fødevareforsyningskæden) og de kinesiske forbruger er så ferme med teknologi, siger Walmarts vice-president for food safety, Frank Yiannas, til avisen.
Frem mod 2020 har Walmart lovet at investere 25 mio. dollars (knap 160 mio. kr.) i innovation inden for teknologi til fødevaresikkerhed i Kina, og her er blockchain en hjørnesten. Walmart udvikler sine løsninger sammen med IBM, og i maj fik man valideret sit produkt, da det lykkedes at spore svineprodukter fra en enkelt gård til et Walmart-dc i Beijing.
Succesen beror på, at man med blockchain kan digitalisere og dokumentere detaljer på en enkelt platform og på den måde reducere den tid, det tager at spore at spore et produkt tilbage til kilden, hvilket skal gøre returer både hurtigere og mere præcise, og drastisk reducere risikoen for at varer bliver udsat for forurening.
UPS: blockchain er en sand disruption
Det er nogen af de samme muligheder, fragtmastodonten UPS ser i blockchain-teknologien. Derfor har selskabet netop annonceret, at man er gået med i den såkaldte Blockchain in Trucking Alliance (BiTA), som er et forum for udvikling af blockchain-standarder og -uddannelse i fragtindustrien, skriver FreightWaves.
UPS ser blockchain som en sand disruptiv teknologi, der kan ændre mange facetter ved global handel, som det hedder i en pressemeddelelse. Derfor vil man gerne være med til at skabe industrielle standarder og protokoller, der kan danne grundlaget for det virksomhedssamarbejde, som ifølge selskabet skal støtte de logistikstrategier, kunderne skal bruge.
Teknologien har potentialet til at forøge gennemsigtigheden og effektiviteten mellem shippingfirmaer, distributører, mægler, forbrugere, forhandlere og andre interessenter i forsyningskæden, siger director of enterprise architecture and innovation i UPS, Linda Weakland.
Mere specifikt er det fortoldningsprocesserne, som UPS vil gøre nemmere via blockchain. Det centrale punkt i strategien handler om at digitalisere transaktionerne, hvilket skal gøre dem hurtigere og mere præcise, i takt med at eksisterende papirtunge og manuelle processer bliver erstattet, til gavn for alle involverede.
Læs også: Maersk vil digitalisere sit paper trail
Generelt hæfter UPS sig ved de mange forskellige anvendelsesmuligheder for blockchain i logistikindustrien og omkring supply chains ift. forsikring, betalinger, audits og styring af information og værdier i form af både fysiske aktiver såsom containere, og virtuelle varer som digitale valutaer.
-AK