Indspark: Logistikken omkring kørende teknikere står på tærsklen til en AI-revolution

I 2024 var vi vidne til en af de største hypes i årtier. Jeg tænker naturligvis på AI eller kunstig intelligens, som var på alles læber. Der var meget snak og nogle indledende forsøg med den nye teknologi, men det helt store gennembrud, hvor AI bruges i praksis og skaber konkrete resultater, mangler vi at se. Jeg tror, det kommer i løbet af de næste få år, og jeg tror, at Field Service er et af de områder, hvor AI virkelig vil flytte noget.

"Næste generations AI-agenter løfter IoT til et nyt niveau. De kan overvåge og analysere datastrømmene og proaktivt handle på deres observationer med henblik på at opretholde udstyrets performance", skriver Kim Bursøe. Foto: IFS

23.12.2024

Kim Bursøe, Senior Business Consultant i IFS, SCM.dk

Især fire tendenser får definerende betydning for Field Service:

#1 75 procent af alle tekniske forespørgsler besvares med det samme

De fleste har stiftet bekendtskab med AI i form af copilots og chatbots. Begge medvirker til at øge produktiviteten og effektiviteten, men de kræver menneskeligt input og instruktioner for at udføre opgaverne. Den næste generation af AI (agentic AI) er betydeligt mere avanceret. De nye AI-agenter kan træffe begrundede beslutninger på baggrund af årsagslogik og kontekstforståelse og udføre opgaver uden menneskelig interaktion. 

Virksomheder, der leverer teknisk service, kan få et stort udbytte af dette teknologiske tigerspring. Det gælder fx i håndteringen af kundehenvendelser. Beder en kunde om at få et tilbud på en servicekontraktopgradering på email, kan AI-agenten gennemgå kundens historiske data, de specifikke detaljer i den eksisterende servicekontrakt og de tekniske specifikationer på kundens udstyr og på baggrund heraf automatisk udarbejde og sende et tilbud.

Min forventning er, at 75 procent af de virksomheder, der arbejder med teknisk service, vil bruge AI på denne måde i 2027.

#2 80 procent af alle tekniske dokumenter skriver sig selv i 2026

Virksomheder, der yder teknisk service på udstyr fra mange forskellige leverandører, er afhængig af specialister inden for de forskellige kategorier. Manglen på arbejdskraft betyder imidlertid, at specialisterne bliver en større og større mangelvare, og at nye medarbejdere med mindre erfaring og specialistviden tager over. De er generalister og skal kunne servicere udstyr på tværs af leverandørskel, hvilket stiller væsentlig højere krav til tilgængeligheden af tekniske dokumenter. 

Med AI kan virksomheder skabe deres egen vidensdatabase, hvor tekniske dokumenter og vidensartikler auto-genereres af AI-agenten på baggrund af observationer af reservedele og tekniske procedurer udført af serviceteknikere samt leverandørdata. AI-agenten opdaterer og forfiner løbende indholdet i databasen, og den kan også oversætte alt indholdet til forskellige sprog, så alle medarbejdere kan benytte det uanset nationalitet.

#3 Alt udstyr får en fuldtids AI-agent 

Med IoT kan virksomheder forbinde udstyr og opsamle data fra det på afstand. Næste generations AI-agenter løfter IoT til et nyt niveau. De kan overvåge og analysere datastrømmene og proaktivt handle på deres observationer med henblik på at opretholde udstyrets performance. Sporer AI-agenten fx et fald i trykket på en gaskedel, kan den på baggrund af vidensdatabasen og modelspecifikationer sende en alarm til brugerens smartphone sammen med et link til en video, der viser, hvordan kedlen tryksættes igen. Et andet scenarie er, at AI-agenten i stedet for videolinket sender prisen for at booke en servicetekniker samt ledige tidspunkter, hvor et servicebesøg kan finde sted.

Der er utroligt mange fordele ved at bruge AI i denne kontekst, og jeg forventer derfor, at alt udstyr vil have en AI-agent, når vi rammer 2030.

Kim Bursøe

Der er utroligt mange fordele ved at bruge AI i denne kontekst, og jeg forventer derfor, at alt udstyr vil have en AI-agent, når vi rammer 2030.

#4 Dynamisk ressourceplanlægning demokratiseres i 2026

Selvom der i årevis har eksisteret planlægningsoptimeringsløsninger, opfattes de af mange virksomheder som komplicerede og for avancerede. Med AI indlejret i løsningerne bliver ressourceplanlægning selvlærende og autonom. Ligesom selvkørende biler kan trænes til at køre uden menneskelig indblanding, kan de nye AI-agenter trænes til at tilrettelægge arbejdsplanerne for kørende teknikere.

Det kræver ingen eller lille manuel indsats at optimere regler, og AI-agenten kan på baggrund af data lære den nødvendige beslutningsadfærd. Med AI som hjælpemotor bliver dynamisk beslutningsplanlægning således tilgængelig for alle virksomheder uanset størrelse, kompleksitet, ressourcer og volumen.

AI åbner for så mange nye muligheder i Field Service, hvor manuelle, tidskrævende opgaver kan varetages af en intelligent agent. Det vil frigive tid og ressourcer til andre opgaver, som kan bringe værdi ind i kunderelationerne. Derfor spår jeg, at AI får en betydelig rolle i den nære fremtid. Hidtil har vi kun kradset i overfladen.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

22.01.2025SCM.dk

Ny løsning hjælper med CO2-aftryk i forhold til finansielle konsekvenser

15.01.2025SCM.dk

Kæmpe satsning på udvikling af 3D-print i Danmark

15.01.2025SCM.dk

Danmark er bagud med at implementere Generativ AI

03.01.2025SCM.dk

Robotter valfarter ind i danske virksomheder

02.01.2025SCM.dk

Danmark kan spinde guld på produktion og salg af grøn brint

02.01.2025SCM.dk

Strømlinede skattebetalingsprocesser er guld for forsyningskæder

02.01.2025SCM.dk

Ny intelligent energistyring giver store besparelser for Dagrofa

23.12.2024SCM.dk

Indspark: Logistikken omkring kørende teknikere står på tærsklen til en AI-revolution

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup