08.11.2017  |  IT

Din virksomhed er på vej til at blive en data-virksomhed

Ingen er i tvivl om, at digitaliseringen af business og supply chains er i fuld gang. I fremtiden er alle virksomheder først og fremmest data-virksomheder uanset om, de producerer lagkager, legetøj eller lægemidler.

”Danfoss er på vej til at blive en data-virksomhed”, fortalte Kristian Hede, der er Head of Global Strategy and Digital Transformation hos den ellers ganske traditionsrige industrivirksomhed Danfoss, der gør det i produktion af meget fysiske produkter som termostater, transmittere, klimastyringsenheder etc.

Læs også: Novo-chef får første udgave af pris til bedste supply chain-leder

Alle Danfoss’ medarbejdere kender i dag til virksomhedens digitale strategi, og selvopfattelsen er i dag, at Danfoss både er en hard- OG en softwarevirksomhed. Danfoss gør brug af simulationsværktøjer, produktkonfiguratorer, digitale værktøjer til at detektere fejl, før de forårsager nedbrud, 3D-printing, IoT-connected products, cloud o.s.v.

På den måde har de skabt en innovationskultur, hvor det er tilladt at lave fejl, fordi alle fejl er kilder til at blive klogere og finde på nye smarte løsninger. Det seneste tiltag er åbningen af det første af tre globale centre for 3D printer-teknologi. Det første center placeres i Danmark, derpå følger Nordamerika og Asien.

Det fortalte Kristian Hede til mere end 170 deltagere på konferencen Supply Chain Leaders Forum den 6. september på CBS, hvor temaet var den digitale supply chain 4.0.

Eksponentielle tider
Ulrich Keller, som er leder af Business Development for Google i Danmark, Finland, Norge og Island, leverede en række øjenåbnende fakta og eksempler på, hvordan den digitale udvikling er i færd med at vende op og ned på forretningslandskab og forsyningskæder, som vi kender dem.

Han citerede SVP Paul Gaffney fra den store amerikanske detailvirksomhed Home Depot for at sige: ”Vores forretning og forsyningskæde vil forandre sig mere i de næste tre til fem år end, de har gjort de sidste 40 år”.

Ulrich Keller nævnte tre eksempler på digitale teknologier, som Google forventer vil spille hovedroller i den digitale transformation af supply chains:

  • Cloud
  • Beslutningsstøtte fra machine learning, analytics, big data etc.
  • Predictive forecasting og automatiseret lageroptimering baseret på predictive inventory needs

Fem milliarder smartphones
”90 procent af virksomhedernes data er i dag ustruktureret. Big data analytics vil gøre virksomhederne i stand til at analysere og gøre brug af disse data. I 2020 vil der være mere end fem milliarder mennesker med smartphones i verden, og det betyder helt nye mængder af mennesker og data, der kan blive forbundne”, fortalte Ulrich Keller.

Han fremhævede også, at der er mange bump på vejen mod fuldt digitaliserede forsyningskæder og forretninger. Han nævnte for eksempel udfordringer med lovgivning, data-siloer, opfattelsen af data og mangel på kompetencer.

Fra tre dage til 12 minutter
En anden oplægsholder på konferencen fremhævede blockchain-teknologiens muligheder for at effektivisere pengestrømmen i forsyningskæderne markant. ”Det internationale betalingssystem via bankerne er dybt gammeldags”, fortalte fremtidsforskeren Nils Elmark fra London-baserede Incepcion Ltd.

Læs også: ”Det handler om at finde mønstre”

Han tilføjede: ”En international pengeoverførsel tager typisk tre dage, og der er mellem 2 og 10 procent usikkerhed forbundet med den. En blockchain-baseret pengeoverførsel tager 12 minutter, og der er fuld gennemsigtighed og dokumentation i realtid for alle involverede parter. Hyundais produktion blev på et tidspunkt stoppet i én uge, fordi en nøgleleverandør ikke havde modtaget betaling. Den slags vil ikke ske med blockchain-teknologien”.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere