Alibaba vil hive millioner af kinesiske småbutikker ind i netværket

Den kinesiske e-handelsgigant Alibaba investerer milliarder i at udvide sin onlinedominans til også at omfatte millioner af fysiske butikker og ramme endnu flere forbrugere endnu mere præcist.

Alibaba vil sprede sin dominans på onlinemarkedet i Kina til også at omfatte fysiske butikker i stor stil..

10.01.2018

SCM.dk

Onlinehandlen i Kina er enorm; i 2016 voksede den kinesiske onlinehandel således med 26,2 procent nåede dermed op på 5,16 billioner yuan (godt 5.300 mia. kr.) – en dobbelt så høj vækst som det generelle detailsalg, der steg med 10,4 procent.

Trods de store summer er der dog også plads til vækst i sektoren. 85 procent af detailhandlen i verdens folkerigeste nation foregår nemlig fortsat offline, og det er landets (og snart også, hvis ikke allerede, verdens) største e-handelsaktør, Alibaba, udmærket klar over, skriver Reuters.

Læs også: Alibabas fragtsøster åbner automatiseret lager i Kina

Derfor investerer Jack Mas selskab for tiden milliarder af dollars i at sprede sine vinger fra internettet ud til millioner af fysiske småbutikker over hele Kina, og samtidig opbygge kolossale mængder data om den enkelte forbruger i landet.

Det indebærer bl.a. en supply chain-app, der indtil videre benyttes af 600.000 butiksejere på tværs af riget, ligesom selskabet arbejder på at få centeroperatører og forretninger i stort tal til at bruge sine betalings-, logistik- og lagervarehåndteringsløsninger.

Alibabas offline-satsning øger koncernens indflydelse og påvirkning ift. Kinas detailmarked, sådan som selskabets Tmall- og Taobaobutikker allerede har gjort omkring onlinehandlen.

Forbindelsen til en stribe af de største brick-and-mortar-butikskæder forstærker mønsteret og som minimum vil strategien føje tusindvis af supermarkeder og storcentre til Alibabas netværk, og potentielt millioner af mindre, lokale købmandsforretninger. Til sammenligning har købet af Whole Foods givet Amazon i underkanten af 500 fysiske butikker.

Logistiske barrierer
En udvidelse i den størrelsesorden medfører selvsagt udfordringer. Eksempelvis tager det tid og ressourcer at få butiksejerne med på vognen. Alibabas supply chain-app (med navnet Ling Shou Tong, der omtrent kan oversættes til ’forbundet handel’) bliver understøttet af en hær på i omegnen af 2.000 udelukkende kommisionslønnede sælgere, der skal overbevise butiksejerne om at bruge appen.

Arbejderne, kaldet ‘chengshi paidang’ – bypartnere, betaler et depositum på 3.000 yuan (ca. 3.140 kr.) for at blive uddannet hos Alibaba, plus et tilsvarende beløb om året for at kunne bruge platformen, og kan så tjene deres kommission på produkter, der bliver solgt via selskabets apps. Det er ikke uden barrierer, fortæller en af partnerne.

”For det første er kendskabet til teknologien for lille, og genopfyldningscyklussen for varer er for lang. Derudover er logistikken heller ikke god nok endnu. Vi er nødt til at love levering næste dag, hvis en butik bestiller noget for kl. 16, men som regel kan vi ikke nå det”, siger Yu Wenze, der arbejder i landområderne i Shandong-provinsen i det østlige Kina, til Reuters.

Fra butiksejernes side er der stadig usikkerhed omkring det nye setup, eksempelvis i forhold til de digitale prisskilte og mærker, der lader de handlende se på varerne i butikken, hvorefter de kan betale online og få tingene leveret.

Læs også: Antallet af producerede robotter i Kina i år runder 100.000

På den ene side er konceptet stadig meget nyt, men på den anden side fortæller en butiksejer, Lu Qiwei, ifølge nyhedsbureauet at hans omkostninger er dalet, fordi systemet har skåret lokale mellemled ud af hans forsyningskæde, og fordi han kan genbestille varer via sin telefon. Derudover kan kunderne nemmere betale online via Alibabas Alipay-løsning.

Og som han siger til Reuters: ”Nu arbejder vi alle sammen for Alibaba”.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

06.02.2025SCM.dk

SCM Panel: Kan samspillet mellem salg/marketing og supply chain blive bedre i din virksomhed?

20.12.2024SCM.dk

SCM Agendaen – Stamdata og konkurrenceevne

11.11.2024Intempus ApS

Sponseret

GPS-baseret kørselsregistrering: Vejen til øget produktivitet og medarbejdertilfredshed

08.11.2024Intempus ApS

Sponseret

Digital tidsregistrering: Nøglen til ressourceoptimering og overholdelse af nye lovkrav

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online